Content voor social media: hoe maak je de juiste keuze?

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Het creren van goede en waardevolle content alleen is niet voldoende om de contentstrategie van je organisatie succesvol te laten zijn. Deel je je content namelijk niet op social media, dan bestaat er de kans dat een groot deel van je (potentile) klanten deze content niet ziet. De promotie van waardevolle content maakt je zichtbaar en zorgt voor interactie met het publiek. Elk social media kanaal heeft een andere werkwijze en heeft verschillende interactiemogelijkheden. Content en social media; ze gaan hand in hand. Maar hoe weet je nou welk type content het beste past bij welk social media platform? We behandelen het in deze blog aan de hand van de vijf belangrijkste social media kanalen.

1. Onderscheidend vermogen op Facebook

Met wereldwijd honderden miljoenen gebruikers zit tegenwoordig praktisch iedere doelgroep op dit social media kanaal. Hier werkt content het beste wanneer je op persoonlijk niveau interactie opzoekt met je doelgroep en actief de dialoog aangaat. Iedereen zit op Facebook; ook je concurrenten. Focus je daarom op je onderscheidend vermogen en vergroot op die manier je naamsbekendheid. Denk hierbij aan het delen van interessante blog posts, waarmee je je niet alleen neerzet als online expert, maar het publiek ook de mogelijkheid geeft om net dat beetje extra feedback te geven en de interactie te versterken. Dit bereik je ook door bijvoorbeeld een vraag, survey of relevante actie of wedstrijd te posten. Houd het daarnaast vooral ook visueel door het delen van infographics, videos of relevante fotos met inspirerende quotes. Door de enorme hoeveelheid informatie die tegenwoordig beschikbaar is verdrinken we in de contentzee en zijn we genoodzaakt meer en meer te filteren. Visuele content houdt doorgaans langer onze aandacht vast.

2. Trending topics op Twitter

Op Twitter worden miljoenen korte berichten verspreid, gelezen en gedeeld; interactie in 140 tekens. Door deze korte vorm en de hoge frequentie van tweets vraagt dit social media platform om een ander type content. Twitter is erg geschikt voor het opvangen en verwerken van feedback, klachten en vragen. Webcare is op dit platform second nature doordat je zowel openbaar als priv in contact kan komen met je doelgroep en zij met jou. Daarnaast geldt ook hier; hoe relevanter de berichten, des te groter je groep volgers. Speel bij het plaatsen van tweets bijvoorbeeld in op trending topics (de top tien zoekwoorden waar Twittergebruikers over tweeten), gebruik Twittersearch om conversaties over relevante onderwerpen te vinden of werk samen met benvloeders in je branche. Creer content die draait om de trending topics of relevante onderwerpen in de vorm van een foto, video of blog. Op die manier creer je relevante en unieke content die je Twittervolgers graag delen met hun netwerk.

3. Presenteer je meerwaarde op LinkedIn

LinkedIn is het grootste zakelijke sociale platform en is een enorme online database van kennis, visitekaartjes, events en bedrijfsstatistieken. Voor ieder bedrijf is het een must om actief te zijn op dit platform, want hier laat je zien wat je toevoegt aan en bereikt binnen je branche. LinkedIn biedt kansen om met unieke content meerwaarde te bieden aan gebruikers, bijvoorbeeld in discussies in LinkedIn-groepen of statusupdates. Zorg bijvoorbeeld voor betrokkenheid van je volgers door ze mee te laten denken over een nieuw product. Varieer met verwijzingen naar blogartikelen, whitepapers of evenementen en wissel af tussen bijvoorbeeld Slideshare-presentaties of PDF-brochures. Ook op LinkedIn geldt; hoe visueler, hoe hoger de engagement.

4. Visual storytelling op Pinterest

Pinterest; het online prikbord waarbij gebruikers via eigen moodboards voornamelijk mooie afbeeldingen en foto's met hun volgers delen.Momenteel is Pinterest het snelst groeiende sociale netwerk en een online catalogus vol inspirerende artikelen, afbeeldingen en links. Deze immense traffic aanjager genereert veel verkeer naar je website, mits je hierop waardvolle content creert. Plaats bijvoorbeeld artikelen en afbeeldingen die een veelgestelde vraag over jouw product of dienst behandelen, of de verschillende manieren waarop jouw product gebruikt kan worden. Deel daarnaast je blogs of artikelen via de Pin-knop op Pinterest, waardoor de traffic naar je site ook wordt verhoogd. Of zet zoals IKEA een actie uit. Zij vroegen Pinners hun droom slaap- of badkamer vorm te geven met hun producten. De moodboards moesten op Pinterest worden geplaatst onder de hashtag #IKEAcatalogus. Zo'n duizend pinners maakten een bord en deden mee aan de actie.Pinterest is de plek voor visual storytelling; creer die extra beleving rondom jouw product of dienst.

5. Creativiteit op Instagram een must

Naast Pinterest is ook Instagram een visueel social media platform; hier worden wereldwijd tientallen miljoenen fotos per dag gedeeld. De populariteit van Pinterest en Instagram geeft wel aan dat het belang van visual content niet onderschat moet worden. Op Instagram plaats je bijzondere fotos met de juiste hashtags. Haak hierbij in op actuele gebeurtenissen en trends, wakker de discussie aan door je doelgroep om reacties te vragen, maak ze nieuwsgierig door alvast een sneak preview te geven van je nieuwe collectie en creer zo killer content. Creativiteit is een must, want aantrekkelijke beelden zorgen voor meer likes en comments.

klanten

Klant is ook koning op social media

Wil je achterhalen welk type content het meest geschikt is voor jouw social media platform(s), dan is het niet alleen zaak na te denken over de vraag of deze bij je onderneming en je huidige contentstrategie past, maar ook over het type platform dat het beste aansluit bij de doelgroep en zijn wensen. Effectiviteit op social media betekent dat je niet alleen de informatiebehoefte analyseert, maar ook een redactionele formule opstelt en naast het creren van content ook stilstaat bij de interactie met het publiek en de evaluatie van je activiteiten. Kortom; kies social media platforms die niet alleen passen bij de tone of voice van je organisatie, maar ook populair zijn bij jouw doelgroep. Ook hier wil je de klant bedienen en speelt klantvriendelijkheid een belangrijke rol. Of dit nou Pinterest, Twitter of Facebook is; ook op social media is klant nog altijd koning!

Door: Milou Grunder