Challenge us
menu

Hoe zet je als bedrijf Instagram in?

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Social media heeft zich de laatste jaren ontwikkeld tot een blijvertje. Er komen steeds meer social media kanalen bij en doelgroepen verschuiven van het ene platform naar het andere. Daarom is het van belang om als bedrijf de doelgroep te volgen om met hen in contact te blijven. Een relatief nieuw social media platform dat snel groeit is Instagram. In deze blog laten we een aantal manieren zien om Instagram in te zetten als bedrijf. Ook geven we tips om snel volgers te vergaren om je bereik te vergroten.

Wat is Instagram?

Instagram is een visueel platform waar vooral jongeren aanwezig zijn. Maar liefst 90% van de Instagrammers is onder de 35 jaar. Het is een mobiel platform waar afbeeldingen en videos gepost worden waar je een zogeheten filter aan toe kan voegen waardoor jouw afbeelding/video er professioneel uit ziet.

Hoe zet je het in?

Instagram heeft een heel persoonlijke touch. Belangrijk is dan ook het kanaal in te zetten alsof je een persoon bent. Het is de perfecte manier om een kijkje achter de schermen te laten zien of een verhaal te vertellen. De meeste vooroplopende bedrijven gebruiken dit kanaal dan ook als een branding instrument. Een paar voorbeelden:

Laat je producten of diensten van een andere kant zien

Elk bedrijf wil dat social media uiteindelijk leidt tot aankoop of leads. Het is daarom ook helemaal niet erg om je producten via de kanalen te promoten. Leg het er alleen niet te dik bovenop. Met Instagram kan je jouw producten en diensten op een hele andere manier onder de aandacht brengen dan je in je webshop of op je website doet. Je kunt bijvoorbeeld een video tussen de 3 en 15 seconden plaatsen. Deze speelt automatisch af in de tijdlijn. Ikea USA doet dit heel goed. Zij tonen hun meubels en producten op een luchtige en huiselijke wijze. Je krijgt er direct een soort thuisgevoel van.

ikeatimeline

Creer een lifestyle

Grote merken zoals Nike verkopen geen schoenen, maar een beleving. Als je kijkt naar het Instagramprofiel zie je dat zij niet zozeer hun product vermarkten maar een complete lifestyle creren waar de doelgroep zich in herkent en waar de producten van Nike goed bij aansluiten. Zij posten bijvoorbeeld voornamelijk mooie en professionele afbeeldingen van sporters.

niketimeline

User Generated Content (reposten)

Zodra je een hashtag hebt geclaimd, denk bijvoorbeeld aan #adwise, kun je aan de hand van die hashtag opsporen wie deze heeft gebruikt. Als het een leuke en relevante afbeelding of video is, kun je deze reposten op je eigen tijdlijn en diegene taggen. Dit kan door middel van de mobiele app Repost. Op deze manier krijg je User Generated Content, ofwel: content gemaakt door Instagrammers die een band hebben met jouw bedrijf. Een bedrijf dat dit goed doet is National Geographic. Zij reposten prachtige afbeeldingen die door fans zijn gepost met @natgeo of #natgeo vermeld in de beschrijving. Ze zorgen er ook voor dat de maker vermeld wordt in de beschrijving van de repost.

nationalgeographictimeline

Kijkje achter de schermen

Dit is vooral een goede strategie voor B2B en servicegerichte bedrijven. Je hebt namelijk niet veel producten om te laten zien. Geef daarom een kijkje achter de schermen van je bedrijf. Mensen doen liever zaken met mensen dan met bedrijven. Laat zien wie er werken en wat jullie doen. Denk bijvoorbeeld aan een uitje of een vrijdagmiddagborrel. Hier kun je gerust een kiekje van op Instagram zetten. Het tijdschrift Margriet voert dit perfect uit. Zij laten zien dat er een leuke sfeer hangt bij Margriet, wie de medewerkers zijn en dat zij het leuk vinden om daar te werken.

margriettimelineInstagram

Volgers krijgen

Nu je een strategie hebt bepaald en een Instagramaccount hebt aangemaakt, is het tijd om volgers te krijgen, want zonder volgers doe je het allemaal voor niks.

Gebruik relevante en populaire hashtags

Instagram maakt gebruik van hashtags (#). Gebruik daarom bij fotos relevante hashtags die je foto versterken en vindbaar maken binnen Instagram. Sommige hashtags zijn populairder dan anderen. Let dus op welke hashtags je gebruikt. Een paar populaire hashtags op een rij:

#love
#inspire
#instagood
#goodvibes
#photooftheday
#lifestyle
#picoftheday
#lifeisgood
#quoteoftheday
#fun

Start met interactie

Omdat Instagram gebruik maakt van hashtags, maakt dit het mogelijk posts op te sporen met hashtags die relevant zijn voor jouw bedrijf. De mensen die deze relevante hashtags gebruiken, zijn vaak potentile klanten of mensen die bij jouw bedrijf passen. Like of reageer op hun post of start met volgen en zie dat mensen jouw pagina bezoeken en je misschien wel terug gaan volgen.

Koppeling met andere social media kanalen

Omdat Instagram een andere insteek heeft dan bijvoorbeeld Facebook of Twitter, is het de moeite waard voor je fans om jouw bedrijf ook op Instagram te volgen. Je post immers niet dezelfde content op deze kanalen. Om snel volgers te vergaren plaats je een post op je andere social media kanalen met de aankondiging dat je nu ook op Instagram te vinden bent en zie je volgersaantal stijgen.

Instagram feed voor Facebook

Met een Instagram feed op Facebook zorg je ervoor dat je Instagramposts in een apart tabblad te zien zijn op je Facebook. Op deze manier koppel je de verschillende social media kanalen aan elkaar zodat fans zien dat ze jouw bedrijf ook daar kunnen volgen. Go Pro heeft dit mooi gentegreerd in zijn Facebookpagina.

goproinstagramfeedfacebook

Weer weten?

Heb je vragen of wil je meer informatie over het zakelijke gebruik van Instagram of een ander social media platform? Neem dan contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!

Auteur: Alice Kaal

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23