Twitter: succesfactoren, valkuilen en keyword targeting

Om een succesvol Twitter pagina te creëren zijn er meerdere factoren waarmee rekening moet worden gehouden, maar er zijn ook valkuilen welke moeten worden vermeden. In dit blogbericht komen de belangrijkste factoren aan bod en gaan we kort in op de nieuwe advertentie mogelijkheid: keyword targeting.

Twitter: succesfactoren

Het succes van een Twitter pagina is afhankelijk van meerdere factoren. Hieronder behandelen we de belangrijkste factoren om succesvol te worden als bedrijf op Twitter.

  1.  Het draait om de dialoog
    Twitter is een ideaal platform wanneereen bedrijf het laatste nieuws wil delen, klanten wil betrekken bij beslissingen, klanten om hun mening wil vragen of wanneer een bedrijf klanten op de hoogte wil houden van een evenement of een nieuw product. Alleen informatie zenden heeft weinig zin op Twitter, het draait hier om de dialoog en dus tweerichting gesprekken.
  2. Laat het gezicht van het bedrijf zien
    Het is erg belangrijk om een goed Twitter account op te starten voor een bedrijf. Maak gebruik van een goede bedrijfslogo en een duidelijke omschrijving van het bedrijf. Plaats ook een link naar de website op Twitter.
  3. Zorg voor interessante content
    Plaats niet alleen links naar de blog op de website van het bedrijf op Twitter. Houd de microblogs interessant voor de volgers. Maak speciale Twitter aanbiedingen, deel het laatste nieuws, Tweet foto’s, video’s en laat zien wie er werkzaam is bij het bedrijf. Wees open en transparant naar de volgers toe, maar let hierbij wel op dat het niet te persoonlijk wordt. Het blijft immers een zakelijk account.
  4. Plaats niet te veel Tweets
    Tweet regelmatig, het liefst elke dag een Tweet (probeer in ieder geval een aantal berichten per week te plaatsen). Kwaliteit van de berichten staat boven kwantiteit, meer dan 5 berichten per dag is vaak te veel.
  5. Ga de dialoog aan
    Stel vragen, vraag mensen om hun mening en ga het gesprek aan. Het draait op Twitter immers om interactie, ga dus dialogen aan met je volgers.
  6. Webcare
    Zoek en vindt klanten. Tools als Hootsuite of Coosto helpen om gegevens inzichtelijk te maken zoals wie er over het bedrijf praten en waar klachten ontstaan. Ook wordt hiermee duidelijk wat ze van het bedrijf vinden. Zoek zowel ontevreden als tevreden klanten op en reageer.
  7. Neem de tijd
    Het starten van een Twitter account is een langdurige investering. Gebruikers moeten worden overtuigd van het nut om het bedrijf te gaan volgen. Besteed er tijd en energie aan, zorg voor een beheerteam en zorg ervoor dat het mogelijk is om snel en accuraat te kunnen reageren op Tweets van klanten en andere volgers.

Twitter: valkuilen

Ook zijn er enkele factoren die juist niet moeten worden gedaan door bedrijven op Twitter. Deze acties kunnen averechts werken waardoor jij niet het gewenste resultaat uit de Twitter pagina haalt. Er zijn meerdere  valkuilen van Twitter waarmee rekening moet worden gehouden wanneer er wordt besloten om als bedrijf deel te nemen aan Twitter:

  1. Geen interactie
    Wanneer een bedrijf nooit reageert op de berichten die mensen sturen, dan houdt het vanzelf op. Mensen gaan niet meer reageren, waarom zouden ze immers de moeite doen als het bedrijf niet reageert? Zorg dus dat er altijd in de gaten wordt gehouden of er mensen een reactie plaatsen op Twitter. Dit kan bijvoorbeeld door het e-mail adres waaraan het Twitter account is gekoppeld in de gaten te houden. Dit is ook mogelijk via social media monitoring tools als Coosto. Geef mensen altijd een reactie, hiermee blijft er sprake van interactie. Wanneer iemand een compliment plaatst, geef dan ook een dankjewel. Wanneer iemand een probleem heeft, probeer dan een oplossing te vinden en deze te delen met de desbetreffende persoon.
  2. Het plaatsen van berichten met geen waardevolle inhoud
    Mensen zullen de pagina hierdoor niet gaan bezoeken. Het is belangrijk dat een bedrijf mensen een reden geeft om de pagina te bezoeken en ook om ze te laten terugkeren naar jouw pagina. Deel links met nuttige artikelen, geef tips of houdt een speciale actie.
  3. Verwijderen van negatieve reacties
    Het verwijderen van een negatieve reactie of klacht zorgt er vaak voor dat het aantal klachten alleen maar toenemen. Het verwijderen van een klacht levert commotie op. Geef een negatieve reactie altijd aandacht en vraag of men direct contact op wil nemen en deel vervolgens de oplossing met iedereen.
  4. Herhalen
    Een bericht herhalen is nooit een goed idee. Wanneer er weinig reacties zijn ontvangen op een bericht geeft dit in vrijwel alle gevallen al aan dat het bericht niet relevant of interessant genoeg is, waarom zou dit de tweede keer wel het geval zijn?
  5. “Vegetarisch” posten
    Plaats niet een en dezelfde soort berichten. Zorg voor een mix van verschillende soorten content zoals vragen, stellingen, nieuwsberichten en promoties. Bij een goede mix is de meeste interactie met volgers te verkrijgen.
  6. Onbeantwoorde vragen op de Twitter pagina
    Voorkom dat bezoekers een vraag zien die al meerdere dagen onbeantwoord is. Probeer zo snel mogelijk een antwoord te geven en indien er nog geen oplossing of antwoord is, laat dit dan ook weten middels een reactie.

Keyword targeting op Twitter

Met keyword targeting wordt het mogelijk voor bedrijven om te adverteren op bepaalde trefwoorden. Hiermee kunnen de advertenties aan een heel specifieke groep mensen worden getoond. Adverteerders kunnen hiermee targeten op mensen die recent hebben getweet waarin het trefwoord terugkomt of interactie hebben gehad met een Tweet waarin het trefwoord verwerkt is (mensen die een reactie op deze Tweet hebben gegeven of die deze Tweet hebben geretweet). Ook multi-keyword targeten is mogelijk, zoals “productnaam”+ “ik wil” of “ik ben op zoek naar”. Hiermee worden de advertenties alleen getoond aan mensen die bijvoorbeeld hebben getweet dat ze op zoek zijn naar een bepaald product.

Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten staan u graag te woord!

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Mitchel Oude Nijhuis van Kees Smit Tuinmeubelen

Continue optimalisatie vanuit de gebruikers en snel schakelen in het proces had een grote impact op het behalen van onze ambitieuze doelstelling

Mitchel Oude Nijhuis
Kees Smit Tuinmeubelen
Review van Kees Smit Tuinmeubelen over Kees Smit Tuinmeubelen

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL