Challenge us
menu
ICON Clinic Trials

De impact is groter dan je denkt

Taboes doorbreken in geneesmiddelenonderzoek
Bekijk de case

De impact is groter dan je denkt

Uit onderzoek blijkt dat, hoewel veel mensen in Nederland het belang van geneesmiddelenonderzoek inzien, er vaak een negatieve perceptie is rondom deelname. En dat terwijl deelnemers cruciaal zijn voor levensreddend geneesmiddelenonderzoek. Daarom wilde ICON de sociale acceptatie van geneesmiddelenonderzoek vergroten, zodat het net zo gewoon wordt als bloed doneren. Dit is hoe we een unieke campagne gebruikten om de impact van geneesmiddelenonderzoek te laten zien door deelnemers en patiënten op een persoonlijke en emotionele manier samen te brengen. De impact is groter dan je denkt.

Awards & Nominaties
European Content Awards - Best Social Media Strategy Global Content Awards - Best Global Content Strategy Global Social Media Awards - Most Impactful Campaign

ICON

Wereldwijd marktleider in klinisch onderzoek.

ICON is de onbetwiste marktleider op het gebied van geneesmiddelenonderzoek in Nederland en is tevens het grootste centrum voor geneesmiddelenonderzoek in Europa. Met meer dan 1.000 toegewijde medewerkers, waaronder artsen, onderzoekers, verpleegkundigen en laboranten, werken ze samen met deelnemers aan de ontwikkeling van nieuwe en verbeterde medicijnen om het leven van patiënten te verbeteren.

Visit ICON website

De uitdaging

Taboes doorbreken.

Uit onderzoek blijkt dat, ondanks dat het belang van geneesmiddelenonderzoek breed wordt erkend in de Nederlandse samenleving, er een negatieve perceptie is ten aanzien van deelname. Mede door zorgen over de veiligheid en sociale druk van familie en vrienden rust er een taboe op geneesmiddelenonderzoek. En dat terwijl het werven van deelnemers cruciaal is voor levensreddend onderzoek. 

ICON wil daarom de sociale acceptatie van geneesmiddelenonderzoek vergroten en het net zo gewoon maken als bloed doneren.

Drielaags concept met persoonlijke verhalen

oog in oog met impactmakers.

Eigenlijk staan we nooit oog in oog met de mensen die we uiteindelijk helpen. En dus zijn we ons niet altijd bewust van het verschil dat we maken. Maar de impact die deelnemers aan geneesmiddelenonderzoek maken op mensen die dringend medicijnen nodig hebben, is immens. Om dat te benadrukken, ontwikkelden we een contentstrategie die draaide om interviews met recente deelnemers aan diabetesonderzoek, die hun ervaringen deelden op de ICON-website.

Om de effectiviteit van het mediabudget te maximaliseren, bepaalden we op basis van data-analyse focusregio's in Nederland met de hoogste aantallen personen binnen onze doelgroep. Door de campagne in meerdere lagen en via verschillende kanalen uit te voeren, wilden we langzaam meer beleving en diepgang toevoegen aan de storyline

Onze strategie

Helden krijgen een gezicht.

Verrassingselement
Een groep diabetespatiënten verraste de geïnterviewde deelnemers persoonlijk door hen te bedanken voor hun onschatbare bijdrage aan geneesmiddelenonderzoek. Interviewer Sam Mebius, een prominent figuur in de diabetesgemeenschap, verhoogde het verrassingselement door te onthullen dat hij ook diabetes heeft.

Puur en eerlijk
Stereotiepe associaties met de gezondheidszorg vermijdend, voorzagen we de campagne van een frisse, positieve visuele identiteit met de merkkleuren van ICON. Het kleinschalige stuidiodecor betrok echte patiënten en deelnemers, dus alle emoties, reacties en verhalen waren ongescript en oprecht.


 

Het resultaat

Zichtbare impact door pure verhalen.

Door echte deelnemers succesvol als helden neer te zetten, creëerde de campagne een gevoel van trots en maakte het ongescripte emoties los. De hartverwarmende interacties met echte patiënten, maakten de werkelijke impact van deelname aan geneesmiddelenonderzoek op een speciale en emotionele manier zichtbaar. 

Vanuit marketingstandpunt navigeerde de campagne door de complexiteit en uitdagende beperkingen van de gezondheidszorgindustrie en maximaliseerde het mediabudget door middel van geoptimaliseerde targeting en datagestuurde optimalisatie. De campagne was de eerste in Nederland die gebruik maakte van programmatic DOOH via DV360, waarbij visuele effecten in de focusgebieden werden versterkt door middel van digitale out-of-home reclame.

De resultaten

in cijfers.

+30%

Meer verkeer dan concurrenten

+ 325.000

Meer websitebezoeken dan concurrenten

+ 10%

Meer betaalde zoekopdrachten

+ 15.000.000

Meer impressies dan verwacht

De Impact

Bewustwording, acceptatie en maximaal bereik.

Deze campagne bevorderde niet alleen de maatschappelijke acceptatie van deelname aan geneesmiddelenonderzoek, maar doorbrak ook taboes en humaniseerde de impact op deelnemers en patiënten. Het is een voorbeeld van innovatieve marketing en een empathische benadering, die een cruciaal onderwerp in de gezondheidssector aanpakt. 

'Je bent jezelf niet bewust wat voor impact het heeft om daar te liggen voor andere mensen'

Door sociale acceptatie van deelname aan geneesmiddelenonderzoek te vergroten, draagt de campagne bij aan structureel meer deelnemers voor cruciaal geneesmiddelenonderzoek. En daarmee wordt uiteindelijk de échte impact gemaakt. Want meer deelnemers betekent meer onderzoek naar levensreddende geneesmiddelen. 

Reactie van ICON

'Hebben het gesprek gestimuleerd'.

“Het normaliseren van deelname aan klinisch onderzoek is een belangrijk onderwerp voor ons. We wilden het taboe rondom klinisch onderzoek doorbreken. In deze campagne wordt duidelijk welke impact goede medicijnen hebben op het leven van patiënten en dat je als deelnemer trots mag zijn op jezelf. We stimuleren met deze campagne het gesprek, wat eraan bijdraagt dat mensen positiever worden over deelname aan klinisch onderzoek.”

Paula Veldman Senior Online Marketing Specialist, ICON
Paula Veldman Senior Online Marketing Specialist, ICON

Ga ook voor onvergetelijke impact

Met Adwise Brand & Experience.

Ontdek meer

Vrijblijvend in gesprek over je merkstrategie?

Vraag jouw sparsessie aan.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24