Challenge us
menu
ICON Clinic Trials

De impact is groter dan je denkt

Taboes doorbreken in geneesmiddelenonderzoek
Bekijk de case

De impact is groter dan je denkt

Onderzoek wijst uit dat, hoewel veel mensen in Nederland begrijpen hoe belangrijk geneesmiddelenonderzoek is, er een vaak negatieve perceptie bestaat rondom deelname. En dat terwijl deelnemers cruciaal zijn om levensreddend geneesmiddelenonderzoek te kunnen uitvoeren. Daarom wilde ICON de sociale acceptatie van geneesmiddelenonderzoek vergroten, zodat het net zo gewoon wordt als het doneren van bloed. Hieronder lees je hoe we met een unieke campagne de impact van geneesmiddelenonderzoek laten zien door deelnemers en patiënten op een persoonlijke en emotionele manier samen te brengen. De impact is groter dan je denkt.

ICON

Wereldleider in Healthcare Intelligence en Clinical Research.

ICON is de onbetwiste marktleider in Nederland op het gebied van geneesmiddelenonderzoek en is tevens het grootste onderzoekscentrum voor geneesmiddelenonderzoek in Europa. Met meer dan 1.000 toegewijde medewerkers, waaronder artsen, onderzoekers, verpleegkundigen en laboranten, werken ze samen met deelnemers om nieuwe en verbeterde medicijnen te ontwikkelen en daarmee het leven van patiënten te verbeteren.

Bezoek ICON website

De uitdaging

Taboes doorbreken.

Uit onderzoek blijkt dat er, ondanks dat het belang van geneesmiddelenonderzoek breed in de Nederlandse maatschappij wordt erkend, een negatieve perceptie bestaat ten aanzien van deelname. Onder meer door zorgen over veiligheid en sociale druk van familie en vrienden ligt er een taboe op geneesmiddelenonderzoek. En dat terwijl het werven van deelnemers cruciaal is om levensreddend onderzoeken te kunnen uitvoeren. 

ICON wil daarom de sociale acceptatie van geneesmiddelenonderzoek vergroten en het net zo gewoon maken als bloed doneren.



Drielaags concept met persoonlijke verhalen

Oog in oog met impactmakers.

Eigenlijk staan we nooit oog in oog met de mensen die we uiteindelijk helpen. En zo zijn we ons niet altijd bewust van het verschil dat we maken. Maar de impact die deelnemers van geneesmiddelenonderzoek maken op mensen die medicijnen hard nodig hebben, is immens groot. Om juist dát te benadrukken, hebben we een contentstrategie ontwikkeld die draaide om interviews met recente deelnemers aan geneesmiddelenonderzoek voor diabetes, waarbij ze hun ervaringen deelden op de website van ICON.

Om de effectiviteit van het mediabudget te maximaliseren, hebben we focusregio's bepaald in Nederland met de hoogste aantallen personen binnen onze doelgroep op basis van gegevensanalyse. Door de campagne in meerdere lagen en via verschillende kanalen uit te serveren, wilden we langzamaan meer beleving en diepte toevoegen aan de storyline

Onze strategie

Helden krijgen een gezicht.

Element van verrassing
Een groep diabetespatiënten verraste de geïnterviewde deelnemers persoonlijk door hen te bedanken voor hun onschatbare bijdrage aan geneesmiddelenonderzoek. Interviewer Sam Mebius, een prominent figuur in de diabetesgemeenschap, vergrootte het verrassingselement door te onthullen dat hij ook diabetespatiënt is

Puur en eerlijk
Door stereotiepe associaties met de gezondheidszorg te vermijden, hebben we de campagne voorzien van een frisse, positieve visuele identiteit met de merkkleuren van ICON. In het kleinschalig gehouden stuidiodecor waren echte patiënten en deelnemers betrokken, waardoor alle emoties, reacties en verhalen ongescript en oprechten waren.






Het resultaat

Zichtbare impact door pure verhalen.

Door echte deelnemers succesvol als helden neer te zetten, creëerde de campagne een gevoel van trots en kwamen ongescripte emoties los. De hartverwarmende interacties met daadwerkelijke patiënten, maakte de daadwerkelijke impact van deelname aan geneesmiddelenonderzoek op een bijzondere en emotionele manier zichtbaar. 

Vanuit marketing oogpunt navigeerde de campagne door de complexiteit en uitdagende beperkingen van de gezondheidszorgsector en werd het mediabudget gemaximaliseerd door geoptimaliseerde targeting en data-gedreven optimalisatie. De campagne was de eerste in Nederland die gebruikmaakte van Programmatic DOOH via DV360, waardoor visuele effecten in de focusgebieden werden verbeterd via digitale out-of-home advertising.

De resultaten

in cijfers.

+30%

Meer verkeer dan concurrenten

+ 325.000

Meer websitebezoeken dan concurrenten

+ 10%

Meer betaalde zoekopdrachten

+ 15.000.000

Meer impressies dan verwacht

De Impact

Bewustwording, acceptatie en maximaal bereik.

Deze campagne bevorderde niet alleen de maatschappelijke acceptatie van deelname aan geneesmiddelenonderzoek, maar doorbrak ook taboes en humaniseerde de impact op deelnemers en patiënten. Het is een voorbeeld van innovatieve marketing en een empathische benadering, die een cruciaal onderwerp in de gezondheidssector aanpakt. 

'Je bent jezelf niet bewust wat voor impact het heeft om daar te liggen voor andere mensen'

Door sociale acceptatie van deelname aan geneesmiddelenonderzoek te vergroten, draagt de campagne bij aan structureel meer deelnemers voor cruciaal geneesmiddelenonderzoek. En daarmee wordt uiteindelijk de échte impact gemaakt. Want meer deelnemers betekent meer onderzoek naar levensreddende geneesmiddelen. 

Reactie van ICON

'Hebben het gesprek gestimuleerd'.

“Het normaliseren van deelname aan klinisch onderzoek is een belangrijk onderwerp voor ons. We wilden het taboe rondom klinisch onderzoek doorbreken. In deze campagne wordt duidelijk welke impact goede medicijnen hebben op het leven van patiënten en dat je als deelnemer trots mag zijn op jezelf. We stimuleren met deze campagne het gesprek, wat eraan bijdraagt dat mensen positiever worden over deelname aan klinisch onderzoek.”

Paula Veldman Senior Online Marketing Specialist, ICON
Paula Veldman Senior Online Marketing Specialist, ICON

Ga ook voor onvergetelijke impact

Met Adwise Brand & Experience.

Ontdek meer

Vrijblijvend in gesprek over je merkstrategie?

Vraag jouw sparsessie aan.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23