Challenge us
menu
Heracles Almelo

Uniek voorbeeld van fan engagement Heracles Almelo

Door hyper personalisatie via Voice en WhatsApp
Bekijk de case

Koploper in merkbeleving

Hyper personalisatie is de sleutel voor het creëren van unieke klantervaringen die leiden tot groei, succes en engagement met je merk. Voor Heracles Almelo hebben we 100+ datapunten gekoppeld en fans een-op-een verrast met gepersonaliseerde berichten van hun favoriete spelers via Voice en WhatsApp. Een nog niet eerder vertoond voorbeeld van fan engagement in de Nederlandse voetbalwereld.

Awards
Dutch Search Awards - Beste gebruik van innovatie (nominatie) Dutch Search Awards - Beste gebruik van marketing automation (nominatie)

Uniek voorbeeld van fan engagement Heracles Almelo

Door hyper personalisatie via Voice en WhatsApp.

Uniek voorbeeld van fan engagement Heracles Almelo

Door hyper personalisatie via Voice en WhatsApp.

Case video

Koploper in merkbeleving.

Heracles Almelo en fans dichterbij dan ooit

Koploper in merkbeleving.

Hyper personalisatie is de sleutel voor het creëren van unieke klantervaringen die leiden tot groei, succes en engagement met je merk. Hoe creëer je dan een customer journey waarbij kanalen naadloos op elkaar aansluiten en je zorgt voor die ultieme, persoonlijke merkbeleving? Voor Heracles Almelo hebben we 100+ datapunten gekoppeld en fans een-op-een verrast met gepersonaliseerde berichten van hun favoriete spelers via Voice en WhatsApp. Een nog niet eerder vertoond voorbeeld van fan engagement in de Nederlandse voetbalwereld.

Naar Heracles website

Boost voor nieuwe seizoensstart

Fans en club dichterbij dan ooit.

Als eerste voetbalclub in Nederland gebruikt Heracles kanalen als WhatsApp en Voice om een-op-een in contact te komen met fans. Middels een geautomatiseerde loyaliteitscampagne kwam fans, club en spelers van Heracles Almelo dichterbij elkaar dan ooit. De ultieme vorm van merkbeleving. 

Uitdaging en oplossing

Creativiteit en innovatie bundelen.

Het uitbreiden van de supportersschare is erg moeilijk vanwege de ligging (klein gebied) en concurrentie. Om toch de doelgroep structureel te vergroten is multichannel messaging in de vorm van Whatsapp via omnichannel partner Messagebird ingezet.

Het doel? Meer conversie bereiken dan een traditioneel kanaal als e-mail, de aanhang meer betrekken bij de club, de vaste supporters extra bedanken voor hun steun én om sneller te communiceren.

Erve Asito

Strategie en implementatie

Marketing automation via voorkeurskanalen.

Als de binding met Heracles toeneemt, de club toegankelijker wordt en supporters een persoonlijke merkbeleving krijgen, zullen meer mensen het stadion bezoeken. Om dat te bereiken hebben we geautomatiseerde campagnes opgezet waarbij Voice, WhatsApp, Social Media en de website zijn gecombineerd tot een hyper gepersonaliseerde customer journey voor de ultieme fan ervaring. 

Gebruik van Voice

Persoonlijk bedankje van spelers.

Seizoenkaarthouders ontvingen een automatisch telefoontje met een bericht van één van hun favoriete Heracles spelers. Hierin werden ze bedankt voor het verlengen van hun seizoenkaart. Ook kregen ze te horen dat ze een WhatsApp bericht zouden ontvangen, om door te sturen naar vrienden, familie of een mede Heraclied.

WhatsApp messaging

Voor nog groter bereik .

Als opvolging van het telefoontje volgt dus een WhatsApp bericht met een video, waarin een speler van Heracles aanmoedigt een seizoenskaart te verlengen. Ontvangers konden deze doorsturen naar vrienden, familie of mede Heraclieden om zo een nog grotere doelgroep te bereiken.

Social Media berichten

Spelers buzz.

Omdat het ontvangen van geautomatiseerde oproepen en WhatsApp-berichten van een bedrijf relatief nieuw is in Nederland, heeft Heracles Almelo de nieuwe campagnes onder de aandacht van hun supporters gebracht via sociale mediakanalen, wat voor veel online buzz zorgde. Vooral het feit dat verschillende Heracles spelers hebben meegewerkt aan de campagne, zorgde voor enthousiasme waarbij mensen uitwisselden wie zij aan de lijn hebben gehad. Die combinatie van personalisatie en het 'contact met de spelersgroep' sloeg enorm aan .

Winnende strategie

Juiste doelgroep, juiste lading.

De gekozen doelgroep, seizoenkaarthouders die al verlengd hadden, is het meest geneigd iets te delen op social media over die verlenging en heeft de meeste Heraclieden/mensen uit Almelo e.o. in het netwerk. Zo wordt de boodschap optimaal geladen in de juiste omgeving. 

Juist in een sportief mindere periode hebben innovatieve kanalen, persoonlijke boodschappen en de juiste strategie flink bijgedragen aan een voller stadion en meer engagement met de club op weg naar de gewenste snelle promotie.

+ 3.000 opt-ins

Enorme database verrijking met first-party data

98%

WhatsApp open ratio

+- 50%

Percentage beantwoorde telefoontjes

Over de samenwerking

Voorsprong behouden en uitbouwen.

Het unieke gebruik van marketing automation en WhatsApp in samenwerking met MessageBird heeft duidelijk veel impact gemaakt en bewijst het belang van innovatie binnen de samenwerking met Heracles Almelo, die Marketing Coördinator Frank Merjenburgh zelf als 'uitstekend' beschrijft.

Heracles Almelo en Adwise

Eindeloze automation mogelijkheden

Zicht op records.

Dat vernieuwen het doel blijft, wordt onderstreept met o.a. nieuwe WhatsApp campagnes rondom de Heracles kidsclub, het doorgeven van seizoenkaarten en de verkoop van halve seizoenkaarten. De mogelijkheden van de inzet van marketing automation en kanalen als WhatsApp zijn enorm.

''7.400 seizoenkaarthouders halen is een record. Daar willen we voorbij, en misschien nog wel meer'' aldus Frank, die onverminderd ambitieus blijft. 


Elke

Benut ook de kansen van marketing automation

Ik help je graag!.

Elke Eijsink, Marketing Automation consultant

Neem contact op

Cases

Bekijk ook onze andere case studies.

    • alle services
    • Marketing strategy
    • Digital Marketing
    • Technology & Development
    • Data & Intelligence
    • Content & Design
    • Brand & Experience
    • Business Strategy
    • social media
    • Recruitment marketing en employer branding
    • B@B
    • lead generation
    • digital advertising
    • People & Organisation
    • Recruitment campagnes
    • Recruitment consultancy
    • Digital Commerce
    • Marketing Automation
    • alle industries
    • (Fast moving) Consumer goods
    • Automotive
    • Education
    • Electronics
    • Energy & utilities
    • Finance & insurance
    • Government
    • IT & telecom & emerging tech
    • Infra & real estate
    • Manufacturing & engineering
    • Media & entertainment
    • Other
    • Recruitment
    • Retail
    • Retail & fashion
    • Sports
    • Travel
    • hospitality & leisure

#1 Fullservice Digital Agency 2021