Challenge us
menu

Digitale transformatie zet Nedupack op de kaart: 'Staan misschien wel 5 stappen voor'

Adwise X Nedupack
Dennis Fidom, Sales Manager bij Nedupack

Sterke digitale merken presteren beter en zetten de toekomst naar hun hand. Nedupack is daar het perfecte voorbeeld van. Met een nieuwe merkidentiteit en een op maat performance strategie gaf de verpakkingsproducent vorm aan een succesvolle digitale transformatie. Sales Manager Dennis Fidom vertelt over de grote digitale stappen die Nedupack als organisatie heeft gezet. ''We wisten eigenlijk niet echt wie we waren. Nu zijn we de verpakkingsarchitect. Daar ben ik heel erg trots op.''

Veel beter gehumeurd dan Dennis kom je mensen niet snel tegen. De brede glimlach waarmee de Nedupack Sales Manager het Adwise-pand binnenstapt voor dit interview, zou zowel met als zonder camera slechts sporadisch van zijn gezicht verdwijnen. Sinds 2017 is hij werkzaam bij Nedupack en is daarmee nauw betrokken geweest bij de flinke digitale gedaanteverandering van de verpakkingsontwikkelaar.

Meer weten over de case van Nedupack voor je verder leest?

Klik hier

Een wereld aan verpakkingen 
Nedupack Thermoforming is producent en ontwikkelaar van kunststof verpakkingen. Het in Duiven gevestigde B2B-bedrijf is actief in vier segmenten en heeft een medische-, food-, industrial- en een retail tak. Tot voor kort was Nedupack nog een familiebedrijf, maar inmiddels maakt het samen met drie andere bedrijven onderdeel uit van de New Packaging Group''We zijn echt een serieuze speler in de markt aan het worden'' vat Dennis samen.


De stap naar digitaal
Nedupack was voor leadgeneratie lange tijd volledig afhankelijk van beurzen. ''Een manier die uitstekend werkte'' onderstreept Dennis. Dat de website toen nauwelijks leads opleverde, zorgde dan ook voor weinig onrust. Langzaamaan zag Dennis de manier van acquisitie veranderen. ''We hadden het gevoel dat we moesten aanhaken in de digitale wereld''. Ondanks dat de business goed liep, ontstond de behoefte aan meer gekaderde doelgroepen en een stap omhoog in leadkwaliteit. ''De klant laat zich nu online informeren. Daarom moet je dus digitaal goed zichtbaar zijn.''  

Dat was voor ons echt een
eye opener uit de audit


Over de eerste kennismaking met Adwise is Dennis duidelijk: ''Het voelde meteen goed. Toen we weggingen had ik echt het gevoel: deze mensen gaan ons helpen.'' De uitvoer van een marketing audit markeerde niet veel later het begin van de samenwerking. Als belangrijkste uitkomst van die nulmeting noemt Dennis het onbewust en onbetaald leveren van heel veel service. ''Die goede dienstverlening maakt Nedupack ook uniek, maar juist daarom zagen we veel van wat we doen niet echt als service. Wat het wel was. Door dat te benoemen maak je het juist een kracht.''


Kunststof verpakkingen van Nedupack

Groeien met een plan

De in kaart gebrachte kansen tijdens de audit werden vertaald in concrete actiepunten en gekoppeld aan de bedrijfsdoelstellingen van Nedupack: meer en betere leads, betere zichtbaarheid en algemene groei op websiteverkeer. De digitale transitie van Nedupack ging van start. Via een nieuwe merkidentiteit en logo schoolde Nedupack zich allereest digitaal om tot verpakkingsarchitect.

Later volgde ook een strategisch marketingplan om vanuit een vaste structuur en op basis van data de marketingorganisatie vorm te geven, het nieuwe merk breder te laden en structureel te groeien. ''We werken nu met een duidelijk plan. En daar zetten we samen echt hele mooie stappen in'', vertelt Dennis enthousiast terwijl hij vast een bruggetje maakt naar het resultaat: ''We zijn nu bijvoorbeeld zichtbaar bij een doelgroep die ons anders nooit had gevonden''.


Een one-stop shop
Een samenwerking met Adwise gaat aan de hand van de Adwise Way-of-Work. Aan de hand van verschillende cycli wordt constant voortgang geëvalueerd, gemeten en worden nieuwe doelen gesteld. ''De kennis en de specialisatie is allemaal binnen handbereik. Adwise is daarin net een one-stop shop zoals de Makro'' lacht Dennis, als hij vertelt over samenwerken met een agency. Ook het financiële plaatje haalt hij aan als voordeel. ''Als je al die specialismes en kennis zelf in huis wilt hebben, zijn de kosten niet te overzien. Bovendien moet je doen waar je goed in bent. Voor ons is dat het maken van mooie verpakkingen en voor Adwise is dat marketing''. 

Als ik app of bel, krijg ik altijd meteen antwoord


Vanuit Nedupack lag de behoefte om stap voor stap te worden meegenomen in de digitale wereld. Lovende woorden zijn er in het bijzonder voor Performance Manager Nathalie Wolf die proactief de leiding nam in de samenwerking. ''Zij pakte dat supergoed en heel adequaat op en daardoor ging het vuurtje van beide kanten echt branden. Dat was supergaaf om te zien'', licht Dennis enthousiast toe. Als mensenmens blijft hij ook hameren op het belang van een goede en persoonlijke relatie. ''En dat gaat heel goed. Als ik app of bel, krijg ik altijd meteen antwoord.''



De Adwise Way of Work

Steeds volwassener

Het verkennen van de digitale wereld voelt voor Nedupack steeds comfortabeler. ''We hebben Adwise nodig om ons naar die stap toe te brengen,'' geeft Dennis aan als het gaat om het in-house halen van marketingwerkzaamheden. ''Alleen zijn we nu nog niet zo ver dat we dat zelf willen inrichten in de vorm van FTEs, maar dat is zeker een doel in de toekomst,'' droomt Dennis. 


Onverwachts veel impact
In minder dan drie jaar tijd is digital een essentieel onderdeel geworden van de bedrijfsstrategie van Nedupack. En dat is terug te zien in de resultaten. ''We zijn nu zichtbaar bij een groep die ons anders nooit gevonden had,'' haalt Dennis aan als één van die uitkomsten. ''We komen nu dagelijks in contact met nieuwe bedrijven die we kunnen helpen. Het genereren van meer en betere leads is dus gelukt!'' De structurele groei die de nieuwe merkidentiteit en de performance strategie met zich mee brengen, laat zich dus gelden. Zelfs op grotere schaal dan Nedupack in de eerste instantie in de gaten had.

Toen zagen we dat we misschien
wel 5 stappen verder waren



De overname door de New Packaging Group ziet Dennis als reality check van hoe goed het eigenlijk ging. ''Toen we nog stand alone waren, hadden we dat niet zo door. Dan wil je altijd beter. Toen we werden overgenomen, konden we heel goed vergelijken en concluderen dat we misschien wel vijf stappen verder waren dan collega firma's uit de markt.'' Als concreet voorbeeld noemt hij het gebruik van social media kanalen als LinkedIn, waar Nedupack wekelijks goed zichtbaar is met goede content die ook business oplevert. ''Zet je dat af tegen de rest van de markt, dan hebben wij echt een paar zevenmijlslaarzen aangehad,'' licht Dennis trots toe.


Nieuwe doelen blijven stellen
Om voorop te blijven lopen in de markt wil Nedupack blijven zoeken naar manieren om te innoveren en onderscheidend te zijn. ''Je moet altijd doelen houden en altijd vooruitstrevend willen zijn,'' vindt Dennis. 

En wat is dan het volgende grote doel? ''Dan kom je weer op die New Packaging Group. Om de marketing als schil om al die bedrijven heen te brengen en elkaar binnen de New Packaging Group nog sterker te maken. Met een corporate website bijvoorbeeld en door nog breder gebruik van social media.''

Bij de Global Content Awards hebben Adwise en WisePeople een unieke prijs in de wacht gesleept. Op het internationale podium van de GCA werd de case creating a community of digital heroes beoordeeld als Beste B2B Content Campaign of the Year. Dat het gaat om een zustersamenwerking binnen de eigen Group Wise Fundaments, maakt deze award extra bijzonder. Een geweldige bekroning van disruptieve merk- en contentcreatie binnen de wereld van detachering en recruitment.

 

“Adwise kent ons zo goed dat zij als geen ander de creatieve vertaling van onze identiteit konden doen!”Sanne Nijhof -  Manager WisePeople

 

 








 

Nedupack's digitale transformatie tot verpakkingsarchitect

Bekijk de case

Groei ook structureel door met je merk

Met een performance strategy.

Meer informatie

Emerce 100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23