Challenge us
menu

Marketplaces Roundup Special: van B2B marketplaces tot AI-tooling, dit moet je weten over 2024

Marketplaces Roundup Special 2024

Maandelijks bundelen onze marketplaces specialisten de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de Adwise Marketplaces Roundup. Als aftrap van 2024, blikken we deze keer met een Roundup Special vooruit op de belangrijkste ontwikkelingen die er dit jaar op Marketplaces gebied aankomen. Van B2B marketplaces tot AI-tooling, lees hier wat je moet weten over marketplaces in 2024.

 

Ontwikkeling van AI-tooling

De ontwikkeling van AI-tooling is het afgelopen jaar niet onopgemerkt gebleven. De razendsnelle adoptie van AI in digitale marketing zorgt ook binnen het domein marketplaces voor veel nieuwe mogelijkheden. Zo kan AI bijvoorbeeld nieuwe titels en descriptions schrijven op basis van de prompts en zoekwoorden die je zelf ingeeft.

Amazon speelt ook in op deze nieuwe trend. Via hun AI image generator is het niet meer nodig om zelf lifestyle afbeeldingen te creëren. Op basis van je eigen producten is het zeer eenvoudig om via de knop ‘generate’ verschillende brand en lifestyle afbeeldingen te maken. Deze optie is op dit moment alleen beschikbaar voor een select aantal adverteerders in Amerika, maar we verwachten dat dit in 2024 ook wereldwijd zal worden uitgerold. 

2024 zal nog veel meer nieuwe mogelijkheden gaan brengen op het gebied van generative AI. Zo zal het maken van professionele video’s straks ook via een AI-tool mogelijk worden gemaakt, en zullen steeds meer marketplaces in gaan spelen op de mogelijkheden die AI met zich meebrengt. Het is belangrijk om te onthouden dat niet elke AI-tool je ook daadwerkelijk effectief zal helpen of voldoende aansluit op je businessdoelen. 

 

Uitbreiding retail media landschap

Voor veel bedrijven wordt retail media steeds belangrijker. Retail media is de afgelopen jaren enorm sterk gegroeid, met steeds meer platformen en bedrijven die hun eigen marketplace beginnen en daarmee ook retail media mogelijkheden aanbieden.

Veel bedrijven zijn nu nog afhankelijk van andere platformen voor hun retail media mogelijkheden, zoals Criteo. In 2024 verwachten een flinke toename in het aantal bedrijven dat zal overstappen op een eigen retail media platform. Dat zorgt voor veel meer flexibiliteit en waarde waarde voor de klant en voor de adverteerder.

Hoewel retail media de laatste jaren al flink wat terrein heeft gewonnen in Nederland, groeit het aanbod in 2024 hoogstwaarschijnlijk nog significant verder. Steeds meer platformen zullen deze extra inkomstenbron aanbieden, terwijl bestaande platformen hun eigen mogelijkheden ook uitbreiden. Zo test bol al verschillende brand pagina mogelijkheden met grotere aanbieders, en laat MediaMarkt weten dat het echt prioriteit maakt van retail media.


 

Lancering van meer B2B marketplaces platformen

De B2B commerce markt gaat zich in 2024 nog verder uitgebreiden. Dat betekent alsmaar meer kansen voor marketplaces om grotere doelgroepen aan te spreken. 

Amazon heeft al even hun eigen B2B marketplace: Amazon business. Op dit platform zitten miljoenen kopers, waarmee het vorig jaar de 10 miljard dollar aan sales aantitkte, een stijging van 50% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook meer niche marketplaces spelen in op de alsmaar groeiende B2B markt. Een goed voorbeeld is Conrad, waar een groot aanbod aan elektronica, computer en kantoorartikelen te koop is.

Het aantal (niche) platformen voor bedrijven om producten op één centrale marktplaats te kopen én te verkopen zal dus ook dit jaar verder groeien. Slim en vroeg inspelen op deze trend, geeft enorme mogelijkheden om nieuwe groepen kopers te vinden en extra groeipotentie te benutten. 

 

Groei op de grootste shopping platformen

Met Adwise Marketplaces.

Meer informatie Neem contact op
Tetty Ikawati, Marketplaces Marketeer

Ontdek de kansen van marketplaces voor jouw business

Met Adwise Marketplaces.

Ontdek meer

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23