Challenge us
menu

Alles wat je moet weten over het einde van Google Optimize

Google Optimize 2023

Het einde van Google Optimize nadert. Op 30 september 2023 trekt Google de stekker uit het succesvolle platform, dat zich de laatste jaren opwerkte tot marktleider in A/B testing software. Vanaf 1 oktober aanstaande zul je dus alternatieven moeten gebruiken. In dit artikel lees je wat je moet weten over het einde van Google Optimize en welke stappen je moet ondernemen.

Een tijd geleden maakte Google het nieuws van de beëindiging van Google Optimize wereldkundig. Na de lancering ruim vijf jaar geleden, ontwikkelde het platform zich tot de grootste op het gebied van A/B testing software. Het doel van Google Optimize beschreef de techreus als 'Om bedrijven van elke grootte de mogelijkheid te bieden de gebruikerservaring makkelijk te testen en te verbeteren.' Op 30 september 2023 gaat Google Optimize dus echter alweer met pensioen. Maar waarom? En hoe nu verder? 

Google investeert in GA4
Als reden voor de beëindiging haalt Google deels dezelfde reden voor de lancering aan. 'Om bedrijven van elke grootte gebruikerservaringen te laten verbeteren'. Daar voegt het bedrijf nu aan toe: 'Daarom 
investeren we in integraties met A/B-tests van derden voor Google Analytics 4. We richten ons op de meest effectieve oplossingen en integraties voor onze klanten, vooral met het oog op de toekomst met Google Analytics 4.'

Ondanks dat Optimize al een tijdje meegaat, is er volgens Google veel vraag naar functies en services voor bijvoorbeeld experimenttests, waar het huidige platform niet over beschikt. Investeren in integraties en oplossingen van derden zou daarom effectiever zijn voor bedrijven die willen A/B testen. Alle experimenten en websitepersonalisaties binnen Google Optimize worden per 30 september automatisch beëindigd.  

Overvloed aan alternatieven: Adwise helpt je kiezen
Sinds de bekendmaking en zeker nu de einddatum van Google Optimize nadert, is het aantal alternatieven en abonnementsvormen gigantisch toegenomen. Dat overweldigende aanbod maakt het maken van de juiste keuzes niet eenvoudiger. Daarom helpt ons CRO-team je de juiste alternatieven te kiezen. 

Al jaren voeren we bij Adwise A/B-tests uit voor verschillende grote en kleine organisaties. Van recruitment tot development en van E-commerce tot B2B; als geen ander kennen we de uitdagingen en situatie in jouw markt of industrie. En nog belangrijker: onze specialisten weten welke tooling het beste aansluit bij de wensen en doelen van jouw organisatie. 

Benieuwd welke tooling het beste past bij jouw organisatie nu Google Optimize verdwijnt? Neem dan vrijblijvend contact op via onderstaand formulier. 

Advies over alternatieven voor Google Optimize

Neem vrijblijvend contact op.

Marten Kracht

Ontdek de kracht van UX/CRO

Maximale conversieoptimalisatie.

Meer informatie

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24