Challenge us
menu

Een nieuw tijdperk met de lancering van GA4

Een nieuw tijdperk met de lancering van GA4

Vorig jaar augustus lanceerde Google met de App+Web property, het nieuwe datamodel in bètaversie. Het afgelopen jaar is er vanuit Google hard gewerkt aan de verdere ontwikkeling van App+web property en zijn er veel nieuwe features toegevoegd aan deze bètaversie. Vanaf oktober 2020 is het de nieuwe standaard property geworden onder de nieuwe naam: GA4. Dit is de grootste update sinds de lancering van Universal Analytics in 2012.

Leestijd: 3 minuten - Auteur:

Martijn Takens

Data & CRO Marketeer

GA4 the new way of work

Het nieuwe datamodel is ook een hele nieuwe manier van werken. Het draait in dit model niet meer om sessies en paginaweergaven, maar om gebruikers en events. Het event driven datamodel biedt nieuwe rapportages, zoals de analysehub. Er kunnen ook verschillende datastreams toegevoegd worden aan een property van zowel websites als apps. Met het combineren van deze gegevens kan je cross platform inzichten krijgen. Binnen GA4 wordt gewerkt vanuit de property en werk je niet zoals bij Universal Analytics met meerdere weergaves.

In een eerder artikel vind je meer informatie over het nieuwe datamodel en de verschillen met Universal Analytics: Klaar voor de toekomst met APP+Web

Wat is nieuw in GA4?

Het afgelopen jaar heeft Google veel nieuwe features toegevoegd aan de bètaversie van GA4. De verwachting is dat er de komende periode nog meer nieuwe features gelanceerd worden. De huidige Universal Analytics stopt per direct met doorontwikkelen en de focus komt te liggen op het nieuwe datamodel. Bepaalde onderdelen die in Universal Analytics beschikbaar zijn, worden ook steeds meer uitgerold in GA4. 

Een aantal features van de afgelopen periode en de voordelen van GA4 op een rij:

1. BigQuery Export
Eén van de grote voordelen van GA4 is dat het mogelijk is om een koppeling met BigQuery op te zetten. Voorheen was dit alleen beschikbaar voor 360 klanten. Tot 10 GB per maand kun je gratis data opslaan van de afgelopen 60 dagen. Ga je over dit limiet heen? Dan zijn er kosten aan verbonden. Het grote voordeel van BigQuery is dat je meerdere databronnen aan elkaar kunt koppelen en hiervan vervolgens uitgebreide analyses kunt maken.

2. Meer soorten rapportages beschikbaar
De interface heeft een behoorlijke verandering ondergaan in GA4. Het oogt minimalistischer, maar er zitten hele interessante nieuwe rapportages in:

  • Trechter analyse. Stappen visualiseren om een taak te voltooien en snel te zien waar mensen afhaken.
  • Pad analyse. Paden verkennen die bezoekers volgen op de app en website. Bijvoorbeeld paden die leiden tot een conversie.
  • Cohort analyse. Analyse op een groep gebruikers met een gemeenschappelijk kenmerk (analytics dimensie).
  • Exploration. Kolommen en rijen rangschikken, gegevensgroepen aanmaken en segmenten en filters toepassen voor verfijnen.

 
3. E-commerce reporting
Onlangs is de E-commerce rapportage geïntroduceerd binnen GA4 waarbij je alle E-commerce data beschikbaar hebt.

4. Datastudio connector beschikbaar
Het is sinds kort mogelijk om data uit GA4 naar datastudio te sturen via een datastudio connector.

 

 

Waarom gelijk overstappen naar GA4?

Het nieuwe event datamodel is nu standaard in Google Analytics. Bij het aanmaken van een nieuwe property is het (vooralsnog) wel mogelijk om via advanced settings nog een Universal Analytics property aan te maken.

Indien je al data verzamelt in Universal Analytics is het advies om de nieuwe GA4 property op te zetten en deze naast de huidige property te laten lopen. Dit geeft je de mogelijkheid om bekend te raken met de nieuwe interface en werking van het nieuwe event driven datamodel. Een vroege overstap is slim zodat je dit jaar al begint met het opbouwen van historische data. De nieuwe versie is een stuk efficiënter, omdat manuele werkzaamheden worden verminderd. Het is overigens wel mogelijk om je huidige Universal Analytics property om te zetten naar een GA4 property via de optie ‘upgraden naar GA4’, maar als je deze overzet is er geen weg meer terug.

GA4 samengevat

GA4 is the new way of work en is als standaard opgenomen in Google Analytics. Het biedt veel nieuwe mogelijkheden, maar het is ten opzichte van Universal Analytics een geheel ander datamodel. Dit vergt een andere manier van denken, waarbij je door de juiste events in te richten voor jouw platform tot veel interessante inzichten kan komen. Dit in combinatie met de BigQuery mogelijkheden waarbij je nog uitgebreidere analyses kunt uitvoeren om tot nog betere inzichten te komen.

Hulp nodig bij het inrichten van de nieuwe GA4?

Martijn Takens, Data & CRO Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..