Challenge us
menu

Implementeer Google Analytics 4 met Adwise

In 4 stappen naar een beter datamodel.

Implementeer Google Analytics 4 met Adwise

In 4 stappen naar een beter datamodel.

Google heeft met de lancering van de nieuwe versie van Analytics een ingrijpende verandering doorgevoerd. Google is per direct gestopt met het doorontwikkelen van het huidige Universal Analytics en op den duur zal dit model volledig worden vervangen door de nieuwe versie. Lees hieronder waarom je snel over moet stappen en hoe Adwise je daarbij kan helpen.

Waarom overstappen op GA4?

Google Analytics 4 werkt met een event-driven datamodel waarbij de nadruk veel meer is komen te liggen op waardevolle pagina bezoeken en interacties. Sessies en paginaweergaven zijn dus minder relevant geworden. Een nieuwe en bovendien efficiëntere manier van werken waarbij veel manuele taken komen te vervallen. De noodzaak voor een snelle overstap zit hem in het feit dat huidige data niet kan worden meegenomen naar het nieuwe model. Hoe sneller je overstapt, hoe eerder je dus kunt beginnen met het verzamelen van nieuwe historische data.

GA4 is bovendien anders in gebruik en dat wordt wennen. Het is daarom verstandig om GA4 te implementeren naast je bestaande Universal Analytics. Je raakt dan in je eigen tempo wegwijs binnen het nieuwe datamodel, je profiteert direct van de voordelen (zie voordelen in het kort) én je bouwt dus dit jaar al historische data op.

Kosten

Meld je aan via het contactformulier voor meer informatie over onder andere de implementatiekosten.

Maak nu een afspraak

Stappenplan

Adwise richt Google Analytics 4 aan de hand van de volgende stappen volledig voor je in.

Er wordt een Firebase project en BigQuery database aangemaakt

De GA4-property wordt aangemaakt en gekoppeld aan BigQuery

Google Tag manager wordt ingericht met alle benodigde tags en triggers voor GA4

De nieuwe GA4 property wordt gecomplementeerd met het instellen van conversies; het inrichten van filters; het koppelen van Google Ads enz.

Voordelen in het kort

Nadat je GA4 property is geïmplementeerd heb je toegang tot alle voordelen die dit nieuwe event-driven datamodel te bieden heeft. De belangrijkste voordelen van deze Analytics-update zijn:

1. Het gebruik van machine learning
Dit maakt werken efficiënter vanwege het verminderen van manuele taken. Er worden omzetgerichte segmentvoorspellingen gedaan en met BigQuery heb je alle ruwe data zonder limitaties bij elkaar.

2. De verbeterde cross-platform informatievoorziening
Dit is nu vanuit Google Analytics zelfs te regelen.

3. De geoptimaliseerde databeveiliging en privacy voorwaarden
Er wordt meer rekening gehouden met privacy en het bewaken van gevoelige data. Dit gebeurt onder andere door automatisch IP-adressen te anonimiseren

4. De gebruiksvriendelijke interface
De interface van GA4 biedt een betere gebruikservaring dan zijn voorganger. Het is ook overzichtelijker omdat er minder rapporten zijn.

5. Meer inzicht in gebeurtenissen
Je kunt eenvoudiger aangeven welke events wel of niet als conversie gezien mogen worden. Ook hoef je niet langer te werken met Tag Manager om extra event-metingen zoals downloads, scrolldiepte-metingen, video engagement, on-site zoekopdrachten en uitgaande klikken te regelen.

Maak nu een afspraak

Onze dataspecialisten

Maak kennis met onze dataspecialisten die je graag helpen met het implementeren van GA4:.

Loraine Seliger Data Marketeer
Jesse Nijhuis
Jesse Nijhuis Intern L&D en Data
Simon Spoor
Simon Spoor Data Scientist
Christiaan Dollen Head of Data & Intelligence / Senior Analytics Consultant
Marlinde Heijmink
Marlinde Heijmink Display & Social Advertising Marketeer
Remco Jansen Developer
Wouter Nieuwerth Head of Data & Analytics / Senior Analytics Consultant

Stap over naar Google Analytics 4

Maak nu een afspraak.

Stap over naar Google Analytics 4

Maak nu een afspraak.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23