Challenge us
menu

Deel 3: De waarde van data in e-mailmarketing (Marketingfacts)

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Deel 3: De waarde van data in e-mailmarketing (Marketingfacts)

Jasmijn, onze Head of Email, heeft samen met Saartje de Wit (CRM- en e-mailmarketing-specialist) een blogserie van drie artikelen geschreven op Marketingfacts over de waarde van data in e-mailmarketing. Ze nemen je mee in hun visie, het gebruik van data in e-mailmarketing en welke stappen je hierin kunt nemen op korte en lange termijn. In het eerste artikel gingen ze in op personalisatie in je emails. Het tweede artikel draaide volledig om klantgedrag en segmentatie en dit derde en laatste artikel zoomen ze in op het onderwerp datacollectie. Ze vertellen hoe je belangrijke data kunt verzamelen, zodat je stap voor stap kunt bouwen aan relevantie in je e-mails. Ze beginnen met een belangrijk aspect, namelijk profielverrijking.

Leestijd: 2 minuten - Auteur:

Jasmijn Hemersma

Head of Email / Senior Email Consultant

Visie op profielverrijking

Profielverrijking heeft betrekking op het verkrijgen van data over jouw contacten. Je zoekt hiervoor de verbinding met je klant. Net als op een borrel, date of een verjaardag: je wilt elkaar beter leren kennen en stelt elkaar daarom vragen.

Je wilt elkaar beter leren kennen en stelt elkaar daarom vragen.

Wat kun jij vertellen over jezelf en welke informatie krijg je terug van je gesprekspartner of klant? De informatie die je ontvangt over je klant, is waardevol en essentieel om in je communicatie te verwerken.

Uiteindelijk is het doel van profielverrijking om berichten met een hoge relevantie te kunnen sturen, zodat ontvangers precies die content krijgen die bij hun belevingswereld aansluit. Dit leidt niet alleen tot een verhoogde interesse van de ontvangers en betere loyaliteit, het levert ook betere resultaten op, zoals een verhoogd open- en klikratio en hogere omzet!

Een simpele en laagdrempelige vorm van profielverrijking kan het startpunt zijn van het toepassen van een naam in je e-mail of het ontwikkelen van een verjaardagscampagne. Data zoals voornaam en geboortedatum zijn goed uit te vragen en direct toepasbaar. Meld natuurlijk wel bij het uitvragen waarom je deze gegevens wilt hebben, en neem de regels omtrent privacy hier in mee. Wees hier open en transparant in.

Profielverrijking kun je ook op andere manieren toepassen, zoals het verzamelen van data op basis van het gedrag dat iemand op je website laat zien. Ook dit kan erg waardevol zijn.

 

 

Op Marketingfacts belichten Jasmijn en Saartje twee vormen van profielverrijking die erg waardevol zijn gebleken, namelijk het uitvragen van profielinformatie en het kijken naar gedrag. Het zijn twee compleet verschillende methodes met elk zijn eigen voordelen. Daarnaast staan ze stil bij niet verrijkte profielen, het opslaan van data en blikken ze nog even terug op de blogreeks over de waarde van data in e-mailmarketing. Meer weten over datacollectie en profielverrijking? Lees het volledige arikel op Marketingfacts. Deel 1 van de blogserie over personalisatie nog eens teruglezen? Het artikel vind je hier. Of nog eens teruglezen hoe het zat met segmentatie en klantgedrag in e-mails? Deel twee vind je hier.

Hulp nodig met het verzamelen van belangrijke data?

Jasmijn, Head of Email / Senior Email Consultant, kijkt graag met je mee!

Contact opnemen

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24