Zorgvuldig migreren naar Google Tag Manager versie 2

Op 1 juni 2015 gaat Google alle oude Google Tag Manager (GTM) accounts automatisch omzetten naar versie 2 en is de oude versie niet meer beschikbaar. Deze nieuwe versie bevat een volledig nieuwe interface, nieuwe namen voor bestandsdelen en extra functionaliteiten.

Wij raden je aan om deze upgrade zelf al voor 1 juni door te voeren om dataverlies tijdens de migratie zoveel mogelijk te beperken. Migraties verlopen niet gegarandeerd goed, en het is mogelijk dat er direct na de migratie reparaties moeten worden uitgevoerd.

Wat is Google Tag Manager?

Met de Google Tag Manager (GTM) kun je op een gemakkelijke en overzichtelijke wijze je website voorzien van benodigde tags. Websitebeheerders hoeven hierdoor slechts eenmalig een code te plaatsen op de website. Alle andere codes kunnen vervolgens geïnstalleerd worden via een website. Met deze tags wordt het verkeer en gedrag van je websitebezoekers gemeten. Eerder schreven wij al een uitgebreid blog over de werking van de Google Tag Manager.

Hoe zie ik of ik moet migreren?

In de Google Tag Manager kun je gemakkelijk zien welke versie je momenteel gebruikt. Wanneer je inlogt op GTM zie je een tabel met accounts. De kolom rechts toont het versienummer. Versie V1 is de oude versie en versie V2 is de nieuwe. Alleen accounts met het oude versienummer (V1) moeten gemigreerd worden.

Google Tag Manager versie zien

Wat houdt de update in?

Op 1 juni 2015 worden alle GTM accounts door Google automatisch omgezet naar versie 2. Na deze datum is de oude versie niet meer beschikbaar. De update brengt diverse wijzigingen met zich mee, zo heeft de vernieuwde versie een volledig nieuwe interface, is de naam van sommige items gewijzigd en werken bepaalde functies in versie 2 anders dan in de huidige versie. De belangrijkste wijzigingen zijn:

  • “Regels” heten vanaf nu “triggers” en “macros” heten nu “variabelen”;
  • “Listener Tags” zijn niet langer meer nodig;
  • Elke trigger heeft een bijbehorend event, zoals page view of link click;
  • Binnen de variabelen is er een nieuwe categorie beschikbaar, de zogenoemde “Built-in” variabelen. Built-in variabelen zijn standaardvariabelen. Er wordt in de nieuwe interface een duidelijk onderscheid gemaakt tussen standaardvariabelen en degenen die je zelf gecreëerd of aangepast hebt.

Wat betekent de update voor mij?

Diverse functionaliteiten, zoals listeners voor klikken (op links) en formulierinzendingen, gaan in de vernieuwde versie anders werken. Daarnaast wordt de naam van bepaalde items gewijzigd. Door deze wijzigingen is het mogelijk dat tags die gebruik maken van listeners en oude namen na de migratie niet meer (goed) werken.  

Advies: zorgvuldige migratie

Wij adviseren om het Google Tag Manager account vóór 1 juni handmatig over te zetten naar de nieuwe versie, zodat de kans op het verlies van data zoveel mogelijk te beperken. De kans dat iets na de migratie niet meer (goed) werkt is overigens het grootst bij geavanceerde accounts. Onze aanpak voor een gecontroleerde migratie bestaat uit de volgende stappen:

  • Een back-up maken van oude containers
  • Migratieassistent activeren
  • Nieuwe container(s) controleren 
  • Indien nodig direct na de controle de nieuwe container(s) repareren

Indien de nieuwe container(s) op korte termijn onherstelbare problemen opleveren kan de oude container ingeladen worden via een oud account. De problemen kunnen dan hersteld worden terwijl alle tags in de tussentijd correct blijven functioneren. Nadat een account succesvol is gemigreerd is de Google Tag Manager configuratie klaar voor de toekomst. Wel bevat de configuratie veel overbodige tags en variabelen. Dit om twee redenen. Ten eerste omdat de oude “Listener Tags” ook worden gemigreerd, terwijl ze niet meer nodig zijn. Ten tweede omdat alle oude variabelen worden aangemaakt als aangepaste variabelen, terwijl de meeste vervangen kunnen worden door systeemvariabelen. Om toekomstig beheer eenvoudiger te maken is het verstandig deze op te ruimen.

Meer weten?

Wil je meer weten over de vernieuwde versie van de Google Tag Manager of heb je vragen over het migratieproces? Neem dan contact op met één van onze specialisten.

 

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Mark Abbes van Mijn Qredits

Al in 2012 ontstond het idee om een persoonlijke omgeving in te richten en samen met Adwise hebben we dit nu succesvol gerealiseerd

Mark Abbes
Mijn Qredits
Review van Qredits over Mijn Qredits

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL