Google Tag Manager: Beheer eenvoudig al je tags!

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Op een eenvoudige en overzichtelijke wijze je website voorzien van alle benodigde tags, wie wil dit nou niet? Het tag management systeem (TMS) van Google is voor elke organisatie een meerwaarde. De Google Tag Manager is een TMS waarmee gebruikers - zonder dat ze de code hoeven te bewerken - op een eenvoudige manier hun website kunnen voorzien van alle belangrijke Google Analytics-, remarketing- of andere tags van derde partijen. Het enige dat hiervoor gedaan hoeft te worden is eenmalig de Google Tag Manager-code te plaatsen op alle pagina's van je website.

De huidige losse tags van Google Analytics, Google Adwords en overige netwerken kunnen van de website worden verwijderd en deze kunnen dan simpel worden toegevoegd aan de container van de Google Tag Manager. Hoe werkt de Google Tag Manager in de praktijk en wat zijn containers, tags en regels?

Hoe werkt de Google Tag Manager?

Om de werking van de Google Tag Manager te begrijpen dien je eerst alle belangrijke functies en begrippen te kennen. Hieronder volgt een korte uitleg en de werking van de belangrijkste begrippen:

Wat is een Tag?
Tags zijn kleine stukjes website-code dieervoor zorgen dat het verkeer en het gedrag van de bezoekers meetbaar gemaakt kunnen worden. Tags zorgen ervoor dat je de impact begrijpt van online reclame en social media-kanalen, maar tags kunnen ook gebruikt worden om je website te testen en te verbeteren. De meest voorkomende tags zijn die van Google Analytics en de Google AdWords-tag.

Wat is een Regel?
Een regel is een voorwaarde die tijdens de uitvoering hiervan resulteert in 'true' of 'false'. De regel komt tot de conclusie 'true' of 'false' door de waarde in een macro te vergelijken met de waarde die je hebt opgegeven in de regel. Een voorbeeld hiervan is: de standaard macro "url" bevat altijd de URL van de op dat moment geladen pagina. Als je wilt dat een tag alln wordt geactiveerd bij het laden van een bepaalde pagina, moet je hier een regel voor aanmaken:

Alle pagina's:{{url}} matches RegEx.*
Specifieke pagina:{{url}} matches voorbeeld.nl/product/aankoop.html

Wat is een Macro?
Macro's bevatten runtime waarden. Bijvoorbeeld: de vooraf gedefinieerde macro "url" bevat altijd de URL van de geladen pagina. Je kunt je eigen macro's definiren; elke macro bevat dan een stukje informatie die beschikbaar moet zijn tijdens runtime. Wanneer je deze macro's hebt aangemaakt kun je ze gaan gebruiken in regels of om informatie door te geven aan tags. Je kunt bijvoorbeeld een macro definiren die de prijs van een item bevat waar de bezoeker op dat moment naar heeft gekeken. Een simpel voorbeeld is een macro met een constante waarde zoals het Google Analytics account ID.

Container & Containerversie
Een container is eigenlijk niets meer dan een overzicht van alle hierboven benoemde items in n overzicht. Dit overzicht krijgt dan de naam "container" van bijvoorbeeld de website voorbeeld.nl. De pagina "containerversie" bevat alle eerder gemaakte versies van de desbetreffende website en hierdoor is het eenvoudig om eerder gemaakte versies terug te zetten.

Voorbeeldweergave & Publicatie
Met de voorbeeldweergave heb je de mogelijkheid om een preview-link naar andere gebruikers te sturen. Wanneer deze gebruikers de link openen wordt er een preview-cookie geplaatst zodat het voor deze gebruikers mogelijk is om alleen voor hun browser de preview-mode te bekijken. Wanneer de gebruikers gaan navigeren door de website zal deze website alle tags afvuren en communiceren met de Google Tag Manager. Tijdens deze preview-mode heb je de beschikking over een debug-console onderin de browser om te zien of de aangemaakt tag ook daadwerkelijk functioneert.

Veranderingen aan een container hebben geen effect op de website of mobiele applicatie totdat deze wordt gepubliceerd. Wanneer je tags, macro's en regels hebt aangepast in de container moet je dit eerst publiceren voordat alle wijzigen worden doorgevoerd.

Google Tag Manager gebruiken?

Ondanks dat de tool al bijna een jaar oud is is Google constant bezig omdeze tool te verbeteren en te voorzien van de laatste functionaliteiten om tag management steeds eenvoudiger te maken. Wanneer je op dit moment nog helemaal geen gebruik maakt van een TMS of je vindt het huidige TMS te duur dan is het overstappen naar de Google Tag Manager zeker aan te raden. Het gebuiken van de Google Tag Manager maakt je werkzaamheden eenvoudiger en je bent niet meer afhankelijk van de IT-afdeling.

Bekijk de introductievideo van Google en oordeel zelf over de Google Tag Manager:

Er zijn nog veel meer gegevens en inzichten die kunnen worden verkregen via Google Tag Manager. Wil je meer informatie over de Google Tag Manager of over het opzetten van een container in de Google Tag Manager? Neem dan contact op met n van onze specialisten.

Auteur: Rick ten Voorde