Al klaar voor de mobile ranking update?

Eerder gaven we al aan dat het gebruiksgemak van mobiele websites een rankingfactor wordt in Google en gaven we meer informatie over de verschillende tools die Google hiervoor introduceerde. Op 21 april aanstaande wordt de mobile ranking-update daadwerkelijk uitgerold. Naast de vele andere rankingsfactoren wordt mobielvriendelijkheid vanaf dan ook meegenomen. We zien grote verschillen in het aantal zoekopdrachten per branche en website, dus check goed hoeveel verkeer je op dit moment uit mobiel haalt. Ben je erg afhankelijk van mobiel verkeer? Dan is dit het moment om je website mobielvriendelijk te maken. 

Aandeel mobiel versus desktop

Het aantal zoekopdrachten op mobiel neemt nog steeds in rap tempo toe. De verwachting is dat in 2015 het aantal zoekopdrachten op mobiel even groot wordt als op desktop en misschien zelfs overstijgt. Daarnaast worden er steeds vaker aankopen op mobiel gedaan. Uit de Consumer Barometer blijkt dat maar liefst 10% van alle gebruikers zijn laatste aankoop op een mobiele telefoon heeft gedaan.

Aandeel mobiel versus desktop     

Snelle en overzichtelijke mobiele sites zijn dus van groot belang voor de gebruiker én Google. Daarom introduceert de zoekmachine de Mobile Search Update, die betrekking heeft op alle mobiele apparaten. Onder mobiele apparaten vallen volgens Google geen tablets, omdat deze doorgaans een groter scherm hebben. Google neemt aan dat de tabletvariant normaal gesproken hetzelfde is als de desktopversie.

Welk type mobiele varianten?

Er zijn verschillende mogelijkheden voor een mobiele website: responsive, dynamisch en websites met afzonderlijke URLs. Google geeft zelf de voorkeur aan responsive websites, maar er zijn ook andere varianten mogelijk die in verschillende gevallen een betere oplossing zijn.

Responsive

Een responsive website past het uiterlijk van een website aan op het formaat device. Hierdoor is de site eenvoudig te indexeren voor Google, de URLs blijven gelijk en er is sprake van een gelijke gebruikerservaring voor alle devices. Een nadeel van responsive is de laadtijd op mobiele devices. Dit is dan ook vaak een reden om te kiezen voor een andere variant.

Responsive

Dynamisch (adaptive)

Een dynamische of adaptive design stemt de inhoud van een website af per device. Hierdoor wordt een betere gebruikerservaring bewerkstelligt en kan de snelheid geoptimaliseerd worden. Omdat er verschillende varianten ontwikkeld dienen te worden en deze ook afzonderlijk bijgehouden moeten worden vergt dit traject wat meer tijd.

dynamisch

Afzonderlijke URLs

Net zoals bij dynamisch kun je inhoud afstemmen op het device, maar hierbij hebben we wel te maken met afzonderlijke URLs. Je kunt er hierbij voor kiezen om de mobiele website op een subdomein te plaatsen. Een nadeel hiervan is dat er problemen kunnen ontstaan met het delen op social media en met de indexatie.

afzonderlijke urls

Details over de ranking factoren

Heb je al een mobiele website en wil je weten of jouw website ook voldoet aan de eisen van Google? Gebruik de Mobile Friendly tool en je weet direct hoe je ervoor staat. Hierin kent Google geen gradaties: je website is mobielvriendelijk of niet. De tool controleert je website o.a. op de volgende punten:

  • Witruimte tussen knoppen en links
  • Leesbaarheid tekst
  • Aanpasbaarheid aan formaat device
  • Gebruik van flash

Naast de bovengenoemde eisen zijn er nog drie belangrijke punten waarvan je op de hoogte dient te zijn voor de nieuwste update.

Mobiele rankings per pagina
Google bekijkt de mobielvriendelijkheid niet op website-, maar op paginaniveau. Mocht een bepaalde pagina binnen je website niet mobielvriendelijk zijn, dan is dit niet nadelig voor je gehele website, maar enkel voor de betreffende pagina.

“Real-time” algoritme
Wanneer de Google bot je website crawlt, checkt het direct of je ook beschikt over een mobiele variant. Dit betekent dat je direct profiteert van je mobiele website en je niet hoeft te wachten tot de volgende Google update.

Snelheid
Het is van groot belang dat de mobiele site snel is en er geen onnodige bestanden worden ingeladen. Check met Google PageSpeed Insights of er nog snelheidsverbeteringen te behalen zijn.

Mobielvriendelijke site een must

Er is een duidelijke toename zichtbaar in het aantal zoekopdrachten op mobiele devices. Daarnaast heeft Google meerdere malen het belang van mobielvriendelijke sites aangegeven. Vooral als je afhankelijk bent van mobiel verkeer kun je er dus niet meer omheen: een mobielvriendelijke en snelle website is een must geworden. Daarnaast is het van belang om je site te testen met PageSpeed Insights, de Mobile Friendly tool en Webmaster Tools goed in de gaten te houden op eventuele fouten.

Check ook onze nieuwste mobiele website: m.keessmit.nl

Bronnen:
http://googlewebmastercentral.blogspot.nl/2015/02/finding-more-mobile-friendly-search.html
https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

Auteur: 
Okke Heusinkveld
 

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Mark Abbes van Mijn Qredits

Al in 2012 ontstond het idee om een persoonlijke omgeving in te richten en samen met Adwise hebben we dit nu succesvol gerealiseerd

Mark Abbes
Mijn Qredits
Review van Qredits over Mijn Qredits

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL