Gebruiksgemak mobiele sites als rankingfactor Google

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Het gebruik van mobiele apparaten voor het bezoeken van websites groeit in een aanzienlijk tempo. In de afgelopen twee jaar is het aantal bezoeken via mobiele apparaten meer dan verdubbeld en bijna 17% van alle aankopen vindt plaats via een mobiel apparaat. Het is daarom van groot belang dat een website of webshop goed functioneert op smartphones en tablets om een optimale gebruikerservaring te creren. Ook Google hecht veel waarde aan mobiele bruikbaarheid en neemt dit mee als rankingfactorvoor het behalen van goede posities in de organische zoekresultaten.

Nieuwe feature in Webmaster Tools

Sinds kort is er een nieuwe functie in Webmaster Tools beschikbaar: mobiele bruikbaarheid. Deze nieuwe feature brengt problemen in kaart over de bruikbaarheid van een mobiele site. Je vindt deze optie via: Hulpprogrammas voor webmasters > Zoekverkeer > Mobiele bruikbaarheid. In dit rapport vind je onder andere het type fout en het aantal paginas waar de foutmelding van toepassing is. Bovendien is er per foutmelding een grafiek terug te vinden, waarmee je de voortgang kunt bewaken.

Mobiele bruikbaarheid overzicht

Grafiek: mobiele bruikbaarheid in Webmaster Tools

Type meldingen

Het is belangrijk om deze fouten zo spoedig mogelijk te herstellen, omdat dit bijdraagt aan de organische vindbaarheid en een beter gebruiksgemak voor de bezoekers. Onderstaande zes meldingen kunnen worden weergegeven als de Google bot problemen heeft ondervonden:

    1. Tikelementen te dicht op elkaar
      Bovenstaande melding ontstaat wanneer bepaalde buttons of links te dicht bij elkaar staan. Hierdoor kan een gebruiker niet makkelijk tikken op een touchscreen en kan hij uiteindelijk op een verkeerde pagina terecht komen

    2. Kleine lettergrootte
      Maak gebruik van een niet te kleine lettergrootte, zodat het ook op mobiel goed leesbaar is.

    3. Kijkvenster met vaste breedte
      Zorg ervoor dat het venster meeschaalt met de resolutie van het device. Dit probleem doet zich vaak voor als delen op een vast pixelmaat zijn ingesteld.

    4. Formaat van inhoud niet aangepast aan viewport
      Van deze melding is sprake wanneer je horizontaal moet scrollen om alles op n pagina te kunnen bekijken.

    5. Flash-gebruik
      Flash gebaseerde inhoud wordt op lang niet alle mobiele browsers weergegeven.

    6. Viewport niet geconfigureerd
      Websites worden op veel verschillende apparaten in allerlei maten geraadpleegd. Met de tag viewport kan het kijkvenster gedefinieerd worden.

Gedetailleerde informatie op paginaniveau

Je kunt verder inzoomen op een specifieke melding door op een onderdeel te klikken en vervolgens krijg je een overzicht te zien met alle paginas waar de foutmelding zich voordoet. Per pagina krijg je vervolgens gedetailleerde informatie over de melding en kun je ook direct controleren of de foutmelding zicht nog voordoet via PageSpeed Insights.

Mobiele bruikbaarheid detail

Voorbeeld gedetailleerde informatie op paginaniveau

Overige tips mobile SEO

Naast de eerder genoemde meldingen is het ook van belang om de volgende punten te analyseren en waar nodig actie te ondernemen:

  • Laadsnelheid: zorg ervoor dat de gemiddelde laadtijd van een mobiele site onder de seconde blijft. Check dit niet alleen voor de homepage, maar ook zeker voor andere belangrijke paginas.
  • Meta descriptions: de meta descriptions zijn bij de mobiel resultaten een stuk korter. Let erop dat je maximaal 110 tekens gebruikt (incl. spaties).
  • Testen: blijf testen en gebruik een emulator om een te testen hoe je paginas er op een mobile device uitzien.

Toekomst invloed mobile

In de praktijk zien we dat de zoekresultaten voor mobiele apparaten steeds meer van elkaar verschillen. Het is dus een must om een mobiele versie van je website/webshop te hebben om ook goed te kunnen ranken in de mobiele resultaten van Google. Bedenk daarnaast ook goed welke behoefte een gebruiker met een mobile device heeft en stem daar je mobiele variant op af met de juiste content, design en call to action. Wanneer je al beschikt over een mobiele versie is het belangrijk om te werken aan de problemen die in Webmaster Tools gerapporteerd worden.

Meer informatie

Auteur: Okke Heusinkveld