Google Places succesvol inzetten

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Steeds meer mensen maken gebruik van smartphones en het wordt steeds belangrijker om als bedrijf een Google Places-vermelding te hebben. Wanneer mensen lokaal zoeken zijn de eerste resultaten namelijk vaak Google Places of Google+ local-paginas. Een andere reden om een Google Places-vermelding aan te maken of te optimaliseren is dat er bij lokale zoekopdrachten de kaart met lokale bedrijven boven de advertenties aan de rechterkant verschijnen. Daarbij verschijnen de lokale vermeldingen boven veel organische resultaten. Maar hoe haal je meer uit lokale zoekopdrachten en hoe verzamelt Google de bedrijfsinformatie nu precies?

Meer halen uit lokale zoekopdrachten met Google Places

Steeds meer lokale bedrijven maken gebruik van Google Places waardoor de concurrentie flink toeneemt. Eerder konden bedrijven gewoon de vermelding aanmaken, waarna ze verschenen in de zeven resultaten die Google weergeeft op de eerste pagina in de zoekresultaten van Google. Tegenwoordig is het belangrijk dat de vermelding in Google Places helemaal optimaal en ingevuld is. Zonder een 100% score is de kans klein dat de vermelding in Google Places verschijnt in de eerste zeven resultaten. Hieronder geven we enkele tips om meer te halen uit de lokale zoekopdrachten.

  • Zorg ervoor dat je vermelding in Google Places een 100% score heeft

Er zijn meer dan 20 verschillende velden die ingevuld kunnen worden in de vermelding van Google Places. Verrassend genoeg vullen veel bedrijven niet al deze velden in. Het is belangrijk om alle velden volledig in te vullen. Het verschil tussen het wel of niet verschijnen op de eerste pagina van Google Places zou dus kunnen afhangen van het feit of je een video hebt gepload of niet.

  • Verwerk product- en dienst-zoektermen in de beschrijving van de vermelding

In dit onderdeel kan ook goed n twee steden worden verwerkt waar het grootste deel van de doelgroep zich bevindt. Het is belangrijk om, zoals bij alle content op het internet, het gebruik van zoektermen (keywords) niet te overdrijven.

  • Stimuleer klanten om een recensie te schrijven op de Google Places-vermelding

Wanneer tien lokale concurrenten ook een 100% score hebben op hun Google Places vermelding, wat zou Google dan gebruiken om de ranking te bepalen? Hier zullen recensies vaak een grote rol in spelen, het bedrijf met de meeste recensies zou de concurrenten achter zich kunnen laten

  • Zorg ervoor dat je een vermelding hebt in een lokale telefoongids

Google kijkt naar gevestigde bronnen van gegevens om aan de ene kant haar database verder aan te vullen en om aan de andere kant de informatie te checken van de lokale bedrijven. Wanneer je hier niet in vermeld staat kan dit invloed hebben op het wel of niet verschijnen op de eerste pagina.

  • Zorg voor een vermelding in andere top lokale directories, zoals:

  • Yelp
  • Bing
  • Yahoo
  • Hotfrog
  • Foursquare

Verkeerde bedrijfsinformatie in Google?

Het komt regelmatig voor dat bedrijven in Google de naam van het bedrijf zoeken, waarna blijkt dat bijvoorbeeld het telefoonnummer of het adres in het zoekresultaat niet klopt. Veel bedrijven stappen dan ook als eerst naar Google, via Google Places of Google+ . Hier vullen zij wel de juiste informatie in, waarna de verwachting is dat Google de informatie overal zal aanpassen. Dit is echter niet hoe Google een bedrijfsvermelding verzamelt. Maar hoe verzamelt Google deze informatie wel?

Hoe verzamelt Google de bedrijfsinformatie?

In de Verenigde Staten maakt Google gebruik van bedrijven zoals Infogroup, Neustar en Axiom. In Nederland zal vaak de kamer van koophandel en dergelijke instanties of bedrijven deze informatie verlenen aan Google. Echter plaatst Google deze informatie nog niet direct, deze informatie komt eerst terecht op een grote server. Maar deze bedrijven zijn niet de enige manier waarop Google aan de gegevens komt. Ook websites zoals Yelp krijgen informatie van instanties en bedrijven (bijvoorbeeld van Infogroup wanneer het gaat om Amerikaanse data). Ook krijgt Google informatie van de Gouden Gids en andere lokale telefoongidsen. Vervolgens crawlt Google al deze websites, waarna de gegevens wederom in de grote server worden geplaatst. Bovendien kijkt Google naar overheidsinformatie, dus wanneer de provincie of gemeente jouw bedrijf heeft geregistreerd zal Google ook deze informatie gebruiken.

Verschillende informatiebronnen

Google maakt dus gebruik van veel verschillende bronnen om informatie over bedrijven te verzamelen. Als bedrijfseigenaar ben je dus maar n van de vele bronnen. Zelfs wanneer je dus als eigenaar van een bedrijf aangeeft aan Google wat het adres en telefoonnummer moet zijn, zou het kunnen gebeuren dat er verkeerde informatie in de zoekresultaten verschijnt. Dit heeft ermee te maken met dat Google verkeerde informatie binnenkrijgt van andere websites en overheidsinstellingen. Google haalt overal informatie over bedrijven weg. Wanneer hier websites bijzitten die Google vertrouwt, zoals overheidsinstellingen, kan er verkeerde data in de zoekresultaten verschijnen als dit dus foutieve informatie is.

Gegevens valideren

Er is nog een laatste stap voordat Google de gegevens van de server publiceert. Google heeft menselijke beoordelaars nodig die op zoek zijn naar deze informatie. Ze schakelen hulp in van bedrijven om data zoals de categorie, de gebouwen waar bedrijven in gevestigd zijn en deze beoordelaars zullen bedrijven bellen om de data die Google heeft verzamelt te valideren.

Google Map maker

Ook accepteert Google gegevens van andere recensenten via een website, Google Map Maker. Wanneer je als bedrijf verkeerde informatie vindt over het bedrijf is deze website een bezoekje waard, om ook hier de gegevens aan te passen. Wanneer je foutieve informatie vindt over het bedrijf is het dus belangrijk om de gegevens aan te passen bij alle bronnen zoals de Kamer van Koophandel, de website van de Gouden Gids, bij de overheidsinstanties en Google Map Maker.

Ontwikkelingen

Met het toenemende gebruik van smartphones is het steeds belangrijker voor bedrijven om ook lokaal goed vindbaar te zijn. Er vinden steeds meer lokale zoekopdrachten plaats in Google, waardoor het erg belangrijk is om ook lokaal goed vindbaar te zijn. Google Places en Google+ Local spelen hier een belangrijke rol in. Zoals in een eerder blogbericht is geschreven worden Google+ Local paginas gendexeerd door Google, waardoor deze paginas in de zoekresultaten verschijnen. Voor bedrijven die een 100% score voor de Google Places pagina hebben n de Google+ Local pagina hebben geclaimd en ingevuld kan dit een verhoogde zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten betekenen. Het is dus van groot belang voor bedrijven om deze paginas optimaal in te richten zodat de bedrijfsvermelding wordt getoond in de eerste zeven resultaten van Google Places.

Heeft u vragen over dit onderwerp? Of wilt u graag ondersteuning bij de inrichting van het Google Places of Google+ Local account? Neem dan geheel vrijblijvendcontactmet ons op. Onzespecialisten staan u graag te woord!