Google My Business

Google heeft onlangs “Google My Business” geïntroduceerd. Google My Business is een nieuw dashboard voor de Google Places en Google+ Local vermeldingen. Met Google My Business is het mogelijk om bedrijfsgegevens vanuit één plaats te bewerken op Google zoeken, Maps en Google+. Het is niet alleen mogelijk voor nieuwe bedrijven om aan de slag te gaan met Google My Business. De bestaande vermeldingen zijn omgezet naar het nieuwe dashboard en dit brengt enkele veranderingen met zich mee.

Google is al enige tijd bezig met deze integratie. Zoals eerder aangekondigd was Google namelijk al gestart met het integreren van Google Places in Google+ Local. Google My Business gaat nog net een stapje verder. Voorheen moest je namelijk jouw Google+ Local pagina nog ‘claimen’. Met de komst van Google My Business hoeft dit niet langer.

Google My Business

Wat verandert er?

Zoals hierboven al benoemd is kan je met Google My Business via één dashboard gegevens bijwerken in Google zoeken, Google Maps en Google+. Eén van de grootste veranderingen is dat bestaande gebruikers van Google Places nu ook een pagina hebben op Google+. Dit komt omdat Google een Google+ pagina heeft aangemaakt voor alle bestaande Google Places vermeldingen. Wanneer je voorheen een Google Places vermelding hebt aangemaakt, heb je met de komst van Google My Business nu dus ook een Google+ pagina. Het kan dus zo zijn dat de vermelding wel geoptimaliseerd is voor Google Maps en Google zoeken, maar nog niet optimaal ingericht is als Google+ pagina.

Het belang van een goed ingerichte Google+ pagina

Google is steeds beter in staat te bepalen waar een zoeker zich bevindt, waardoor er steeds vaker lokale zoekresultaten worden vertoond. Voor ondernemingen die lokaal actief zijn is het tegenwoordig dan ook van groot belang om aanwezig te zijn in de lokale zoekresultaten.

Een geoptimaliseerde Google+ pagina is hiervoor erg belangrijk. Google+ (Local) pagina’s worden geïndexeerd door Google, wat betekent dat deze pagina’s in de zoekresultaten van Google worden getoond. Een goed ingerichte Google+ pagina kan daarom resulteren in een verhoogde zichtbaarheid in de zoekresultaten in Google. Bovendien wordt er aan de rechterkant een kaart weergegeven met alle lokale bedrijven in de buurt, waarbij het zelfs mogelijk is dat alleen jouw onderneming wordt getoond aan de rechterkant.

Google My Business in zoekresultaten

Concurrentie

Steeds meer lokale ondernemingen maken gebruik van Google+ Local waardoor de concurrentie in de lokale zoekresultaten flink toeneemt. Eerder konden lokale ondernemingen gewoon een vermelding in Google Places aanmaken, waarna de vermelding verscheen in de zoekresultaten van Google. Tegenwoordig is het belangrijk dat de Google+ pagina volledig en optimaal is ingevuld. Wanneer dit niet gebeurt is de kans klein dat de vermelding in Google Maps, Google+ en Google zoeken verschijnt.

Visitekaartje van het bedrijf

Een Google+ pagina is een visitekaartje van het bedrijf. Wanneer er een niet geoptimaliseerde Google+ pagina online staat kan dit afbreuk doen aan het imago van een bedrijf. Met de komst van Google My Business wordt er namelijk een Google+ pagina aangemaakt, waarbij veel belangrijke elementen niet zijn ingevuld. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat er nog oude en dus foutieve gegevens worden vermeld. Het telefoonnummer, adres, openingstijden of andere belangrijke gegevens zouden in de loop der tijd namelijk veranderd kunnen zijn.

Lokale zoekresultaten op mobiele apparaten

Klanten gebruiken tegenwoordig niet langer alleen hun desktop of laptop om bedrijven, producten en diensten op te zoeken. Steeds meer mensen maken gebruik van mobiele apparaten om lokaal te zoeken. Uit een onderzoek van ComScore blijkt zelfs dat 56% van de mobiele telefoongebruikers hun browser gebruikt voor lokaal zoeken. Het is dus van groot belang om ook op mobiele apparaten lokaal goed vindbaar te zijn.

Google My Business mobiele zoekresultaten

Zoekmachines op de mobiele apparaten maken gebruik van GPS waardoor je vrijwel altijd lokale zoekresultaten getoond krijgt als mobiele zoeker. Zelfs wanneer er gezocht wordt zonder plaatsnaam, kunnen zoekmachines aan de hand van GPS lokale zoekresultaten weergeven. Om goed vindbaar te zijn in de lokale mobiele resultaten is een geoptimaliseerde Google+ (Local) pagina van groot belang. Wanneer de Google+ pagina namelijk op de juiste manier is ingericht kan Google+ een grote bijdrage leveren aan deze vindbaarheid.

Bovendien zijn de lokale zoekresultaten ideaal voor mobiele gebruikers. Zo kunnen mobiele gebruikers direct de openingstijden en het adres zien en met één druk op de knop bellen naar het bedrijf.

Meer informatie

Het is dus erg belangrijk om de Google+ pagina te optimaliseren. Zo vergroot dit de zicht – en vindbaarheid in zoekmachines en zorg je ervoor dat klanten jouw bedrijf gemakkelijk kunnen vinden. Bovendien kunnen klanten met één druk op de knop (op mobiele apparaten) contact met je opnemen en openingstijden en adresgegevens bekijken.

Heb je vragen over dit onderwerp? Of wil je graag ondersteuning bij de inrichting van de Google+ pagina? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten staan je graag te woord!

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Joran Wermer van Elektramat

De vooraf opgestelde doelen zijn ruimschoots behaald en wij zijn dan ook zeer tevreden over Adwise en haar werkwijze

Joran Wermer
Elektramat
Review van Elektramat over Elektramat

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL