Facebook update Messenger platform met nieuwe functies

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

In april onthulde Facebook de langverwachte bots voor hun Messenger platform. Er waren hoge verwachtingen: Messenger Bots zouden snel een grote opmars maken in social e-commerce. Maar in de bijna zes maanden die sindsdien zijn verstreken is de verwachte Bot revolutie nog niet van de grond gegaan. Deze week heeft Facebook haar vertrouwen in Messenger Bots echter opnieuw bevestigd: Messenger Platform 1.2 is gelanceerd. Terwijl de Messenger Bots nog lang niet alle klantenservice banen hebben ingenomen heeft Facebook hiermee een aantal nieuwe opties gentroduceerd om de bots te verbeteren, waardoor het vanaf nu een meer verleidelijke optie wordt.

Messenger als bestemming voor News Feed ads

De eerste toevoeging van de nieuwe update heeft betrekking op hoe mensen worden verbonden met merken door hun aanwezigheid op Messenger:
To further enable businesses to target discovery of experiences on the Messenger Platform, we are starting to roll out ads in News Feed that drive people to chat with your bot on Messenger.

Facebook Messenger bots


Zoals aangegeven in de bovenstaande afbeeldingen zijn adverteerders nu in staat om 1. Messenger te selecteren als bestemming in het kader van de klikken naar website doelstelling en 2. Eventuele call-to-actions in hun advertentie te gebruiken - bijvoorbeeld "Bericht versturen, "Shoppen" of Meer info "- en zo direct te koppelen aan een Messenger bericht.

All clicks on these News Feed ads will directly open up a Messenger thread with a copy of the ad or configurable structured message. Similar to existing Facebook ads, developers and businesses will have the option to select their target audiences and delivery times.

Het is een goede manier om merken te helpen om hun aanwezigheid op Messenger te bevorderen en meer directe gesprekken en discussies met potentile klanten teinitiren. Terwijl Messenger een reeks van nieuwe manieren biedt om de aanwezigheid van bedrijven op Messenger te stimuleren - zoals Messenger codes en verkorte gebruikersnamen stelt deze optie je ook in staat om als bedrijf nog actiever je aanwezigheid op Messenger te promoten via Facebook's steeds groter wordende advertentieplatform.

Verbeterde mobiele websites in Messenger

Zoals opgemerkt door Facebook:
while some interactions are better in a conversational format (like quick responses or intent capture), and some things are better suited for a permanent thread (like receipts, shipping notifications and flight updates), some experiences are truly better with a full-fledged UI.

Daarom stelt Facebook ontwikkelaars ook in staat om webweergaven in Messenger-gesprekken te bouwen om zo interfaces te integreren van hun websites. Op deze manier kun je door een lijst met bijvoorbeeld vluchten bladeren, verschillende soorten media gebruiken, of zelfs spelletjes spelen terwijl je nog steeds in het chatvenster zit. De optie voorziet bedrijven van nieuwe manieren om een directe verbinding met klanten via het platform te vergemakkelijken.

Betalen via een bericht

En van de belangrijkste problemen met Messenger was dat gebruikers naar externe websites werden gelinkt om een betaling te doen en een transactie te voltooien.

Facebook Messenger bot

De nieuwe optie stelt gebruikers in staat om hun creditcard informatie te registreren (of gebruik te maken van de creditcard info die al gekoppeld is met Facebook) om aankopen te doen zonder ooit de app te verlaten. Dit is een grote stap voor Messenger commerce en het opent een hoop kansen, met name voor bots. Met een verfijnde bot service ben je hiermee in staat om het gehele aankoopproces te automatiseren, end-to-end, binnen een Messenger chat. Dit betekent dat alle bedrijven alleen maar de orders hoeven te verwerken wanneer ze binnenkomen.

De gevolgen hiervan zijn groot, waarschijnlijk groter dan velen beseffen. En terwijl, zoals gezegd, bots nog niet veel terrein hebben gewonnen, verwachten we dat de mogelijkheid om betalingen te kunnen maken binnen het proces hun ontwikkeling en invoering versnelt.

Welkomstschermen

Facebook voert ook nieuwe welkomstschermen in die gebruikers zullen begroeten wanneer ze een nieuwe chat beginnen met je bot binnen Messenger.

Facebook Messenger bots

Je welkomstboodschap geeft een meer persoonlijke touch aan je bedrijfsbot. Geef op die manier direct informatie, bijvoorbeeld de categorie van de bijbehorende pagina, responstijd en de mogelijkheden die op Messenger beschikbaar zijn. Je past de inleidende tekst aan via de pagina-instellingen.

Verbeterde deelopties

Het is met de vernieuwde Messenger versie ook mogelijk om bots met vrienden via de Messenger share button te delen.

Messenger Bots

All shared messages will include the bot icon, name and CTA that allows people to start a thread with the associated bot.

Deze functie helpt merken om de aanwezigheid van hun bots te verspreiden (in het bijzonder relevant voor bedrijven die influencer marketing gebruiken op hun platform).Daarnaast update Facebook ook de mogelijkheid tot quick replies met nieuwe locatie details en bijlage hergebruik voor meerdere ontvangers zodat informatie gemakkelijker wordt gedeeld.

Gaan bots de wereld veranderen?

De besproken updates zijn een belangrijke en relevante bijdrage om Messenger en Messenger Bots bedrijfsvriendelijker te maken. Terwijl bots de wereld in dit stadium nog niet veranderen is er volgens ons nog genoeg reden om te geloven dat ze dat binnenkort wel gaan doen. We houden je op de hoogte!
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van Messenger Bots voor jouw bedrijf? Neem hiervoorcontactmet ons op!

Noot: de besproken tools zijn op het moment in bta en het is onbekend wanneer het volledig wordt uitgerold.
Bron: Social Media Today