Challenge us
menu

Een blik op de toekomst van Facebook

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Chatbots, instant articles, live video.. de afgelopen weken zijn er veel interessante nieuwigheden bekendgemaakt die we dit jaar van Facebook kunnen verwachten. Wat ons betreft is het daarom hoog tijd voor een kleine heads-up waarin we de drie meest interessante ontwikkelingen bespreken.

1. Chatbots in Messenger

Een bloemetje laten bezorgen of een taxi bestellen? Dat regel je straks gewoon met een chatbot in Facebook Messenger! Hiermee worden snelle n directe communicatiemogelijkheden mogelijk en leggen klanten nog gemakkelijker contact met bedrijven. Niemand wil een aparte app installeren voor elk bedrijf of dienst waar je contact mee wil, vertelde Facebook-oprichter Mark Zuckerberg op de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie.

We chatten nu nog voornamelijk met mensen, maar dat gaat dus veranderen. Op websites worden binnenkort Live Chat-knoppen weergegeven die bezoekers doorsturen naar Messenger. Hier helpt een bot je vervolgens met je vraag of bestelling. Maar het houdt niet op bij alleen een vraag of bestelling, want je kunt zelfs automatische updates krijgen over het weer, het laatste nieuws ontvangen of automatisch verkeersinformatie ontvangen. De chatbots bieden vele mogelijkheden!

Chatbots Facebook

2. Instant Articles

Wie nu binnen Facebook op een nieuwsartikel klikt wordt doorverwezen naar de betreffende externe site. Je hebt het ongetwijfeld al eens ervaren: je klikt op zon link en de laadtijd laat nogal te wensen over. Gemiddeld duurt het 8 seconden om een online nieuwsartikel te laden; verreweg het langzaamste van alle inhoud op Facebook. Met Instant Articles is dit verleden tijd. Je leest de content direct via de Facebook-app en dit verbetert de gebruikerservaring aanzienlijk. De laadtijd is gemiddeld tien keer zo snel als bij standaard online nieuwsartikelen!

Naast deze laadtijd biedt een Instant Article ook een hele reeks aan interactieve functies die nieuwe manieren bieden om een verhaal tot leven te wekken. Houd je telefoon schuin om in te inzoomen en hoge resolutie beelden te bekijken, voeg automatisch afspelende videos toe om het artikel tot leven te brengen of like of reageer op een specifiek onderdeel van het artikel.

Instant Articles werd eerder getest door een select aantal mediapartijen, maar is nu voor iedereen beschikbaar. Om gebruik te maken van deze dienst is het noodzakelijk om je hiervoor aan te melden.

Facebook Instant Articles

3. Live video

"Ik zou er niet van opkijken als over vijf jaar het leeuwendeel van de content op Facebook uit video's bestaat", aldus Mark Zuckerberg. Tegenwoordig kun je er inderdaad niet meer omheen: video is n van de krachtigste communicatiemiddelen en vormt daarmee een belangrijk onderdeel van iedere marketing strategie. Er wordt zelfs voorspeld dat in 2017 70% van het totale internetverkeer uit video bestaat. En dit onderstreept Facebook maar weer met de nieuwste ontwikkelingen in zijn strategie.

Eerder werd al Facebook Live gentroduceerd waarmee gebruikers live beelden kunnen streamen. Facebook gaat nu een stapje verder en breidt deze live-functie uit met een nieuw tabblad waarin alle (live) videos worden verzameld. Daarnaast komt het social media kanaal ook met aanvullende functies: o.a. live video in groepen, live video events en een map met een actueel overzicht waar mensen wereldwijd livestreamen.

Facebook Live Video

Connectiviteit, kunstmatige intelligentie en virtual reality

De genoemde ontwikkelingen geven maar weer aan hoe snel Facebook zich ontwikkelt. Het platform bedient op maandelijkse basis zon 1,23 miljard bezoekers: een toename van zestien procent in vergelijking met een jaar geleden. Uit het ambitieuze tienjarenplan dat tijdens de jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie werd gepresenteerd kwam duidelijk naar voren dat Facebook allesbehalve van plan is om stil te blijven staan. Connectiviteit, kunstmatige intelligentie en virtual reality zijn de drie belangrijke pijlers voor de komende jaren. En met de chatbots, instant articles en live video zet Facebook al duidelijk zijn eerste stappen in deze vernieuwde strategie.

Benieuwd hoe deze ontwikkelingen in jouw social media strategie kunnen bijdragen? Neem dan contact met ons op!

Door: Milou Grunder

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23