De impact van off-site factoren op de conversieratio

In de wereld van online marketing houdt de conversieratio menig marketeer en webanalist bezig; het wordt doorgaans als een belangrijke KPI (Key Performance Indicator) gezien. Verkeer en conversie beïnvloeden de conversieratio en zorgen voor een continue fluctuatie, vaak zonder aantoonbare aanleiding of oorzaak. Het zoeken naar een verklaring voor deze fluctuaties kan verloren tijd zijn; deze kunnen volkomen normaal zijn of worden veroorzaakt door factoren die niet direct meetbaar of te overzien zijn. Als online marketeer wil je zoveel mogelijk grip hebben op je conversieratio. On-site factoren (zoals usability) zijn vaak vanzelfsprekend, maar de invloed van de online omgeving buiten de site wordt vaak over het hoofd gezien. In deze blog behandelen we 5 off-site factoren waar je als marketeer zeker rekening mee moet houden.

1. Prijsvergelijkers

De hedendaagse klant wordt steeds slimmer; hij is niet alleen prijsbewust, maar ook kritisch. Met het steeds toegankelijker worden van informatie is het internet de plek waar deze moderne consument zich prima thuis voelt. Op prijsvergelijkingswebsites verdiept hij zich ten volle in niet alleen het aanbod op het web, maar vooral in het prijsniveau. In de oriëntatiefase van het aankoopproces zijn dergelijke websites een ware uitkomst en helpen de consument in zijn keuze. Wanneer een webshop op Google Shopping of Beslist.nl prijkt, mis je immers geen zichtbaarheid en loop je geen mogelijke conversies mis. Of monitor de prijzen op dit soort sites om bijvoorbeeld lagere conversie voor te zijn; mogelijk daalt je conversie als je prijzen gelijk blijven en de markt lager gaat zitten. 

2. Autoriteit/reputatie op social media, blogs, fora e.a.

Engagement via o.a. sociale media is erg belangrijk voor de zichtbaarheid van websites. In contact zijn en in gesprek blijven met klanten en prospects is cruciaal en beïnvloedt de beeldvorming; feedback, betrokkenheid en interactie versterken de relatie. Door bijvoorbeeld regelmatig over interessante onderwerpen te bloggen profileer je je als online expert in het vakgebied en kom je beter in contact met het publiek. Je creëert zichtbaarheid op zoekopdrachten waar je aan gerelateerd bent; je (externe) blogs komen namelijk ook terug in de zoekresultaten. Deel deze blogs vervolgens via social media, versterk zo je online autoriteit nog verder en zie het verkeer naar de website stromen. 

3. Opvolging en personalisatie

Tegenwoordig wordt iedereen op het web overspoeld met informatie. Lang niet alle impulsen trekken nog onze aandacht en filteren is daardoor noodzakelijk geworden. We onderscheiden en selecteren steeds beter wat voor ons belangrijk of interessant is. Voor marketeers is personalisatie een uitkomst; denk aan geografische personalisatie, het onthouden van voorkeuren of eenvoudig inloggen voor bestaande klanten. Maak de online beleving van websitebezoekers plezierig door hen zo goed mogelijk van dienst te zijn; zet klantinformatie zinvol in om de nieuwsgierigheid aan te wakkeren. Hallo nieuwe conversies!

4. Sociale aanbevelingen

Tegenwoordig vind je online een scala aan tools om aanbevelingen te delen: ratings, send a friend, likes, rankings, reviews, automatisch gegenereerde aanbevelingen, etc. Deze tools spelen een belangrijke rol in de hedendaagse online merkstrategie. De traditionele manier van adverteren wordt steeds minder geloofwaardig en belangrijk; tijdens het aankoopproces luisteren consumenten liever naar de mening van anderen op sociale netwerken, ook wel social influence genoemd. De kritische consument hecht waarde aan wat anderen vinden en laat zich hier steeds vaker door leiden; word-of-mouth 2.0. Het is daarom belangrijk de waarde van beïnvloeders te erkennen. Zijn ze positief? Dan kunnen ze een belangrijk aandeel vormen in het opkrikken van de conversieratio.

5. Aantal digitale touchpoints

Alleen een desktopversie van een website is tegenwoordig niet meer voldoende; tablets en smartphones worden volop gebruikt om online aankopen te doen, producten te vergelijken of te zoeken en winkels te traceren. M-commerce is het nieuwe e-commerce! Consumenten maken al volop gebruik van smartphones en tablets, echter zijn mobiele toepassingen voor veel websites nog niet een onderdeel van de marketingstrategie. Hoe meer mogelijkheden er voor prospects en klanten worden gecreëerd om zich online te oriënteren, des te groter is de kans op meer bezoeken en conversies. Elke touchpoint is een klein stapje; niet elk online bezoek hoeft uit te lopen op een lead of verkoop. Een oplossing is om micro-conversies in te zetten en te bedenken welke kleine succesjes een touchpoint waardevol maakt. Is dit bijvoorbeeld het lezen van een artikel? Het configureren van een product? Of misschien het opzoeken van een adres?


On-site vs. Off-site
On-site vs. off-site?

Doorgaans wordt gesteld dat een goede conversie alleen wordt behaald wanneer de website goed in elkaar zit; er moet vooral op de usability worden gelet. Des te korter de paden naar een conversie, des te hoger de conversieratio, want een gebruiksvriendelijke website leidt tot een hoger rendement. De focus ligt geheel terecht op on-site factoren, zou je zeggen. Off-site factoren worden te gemakkelijk vergeten; ook factoren als personalisatie, social influence en prijsvergelijkers spelen een rol bij de conversieratio. Besef de volgende keer dat je naar de conversieratio van je site kijkt dat het niet alleen de interactie van de site zelf betreft, maar de gehele dynamiek van de site en de online omgeving waarin deze zich bevindt. De conversieratio zegt net zoveel over de site als de intentie van de bezoekers. En die intentie wordt juist gevormd door de off-site factoren.

Interesse in conversie optimalisatie of heb je vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. On-site of off-site; Adwise helpt graag bij het verbeteren van de conversieratio!

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Stel je vraag direct!

Klanten over ons

Mark Abbes van Qredits

Bij Adwise krijgen we de mogelijkheid om als klant diep in de organisatie mee te werken

Mark Abbes
Qredits
Review van Qredits over Qredits

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL