De drang naar het constante connected zijn

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Onze generatie maakt het mee! Er vindt een verschuiving plaats van persoonlijk contact naar een constante drang om online verbonden te zijn met je vrienden, familie en collegas. Een mooie kans voor bedrijven om nog meer en nog beter te communiceren met (potentile) klanten. De manier waarop bedrijven contact kunnen leggen met hun doelgroep is momenteel zo veel groter en gemakkelijker dan een aantal jaren geleden. De mogelijkheden zijn eindeloos, de kansen immens en de tijd om hierop in te spelen is nu!

Meer schermen, meer momenten die er toe doen

Als een marketeer zich bezighoud met een nieuw marketingplan, bekijkt hij de kansen vanuit het oogpunt van de doelgroep. Als bedrijf wil je dat je doelgroep op een juiste manier in contact komt met jouw producten, merken en boodschap. Daarvoor is de communicatie van de boodschap erg belangrijk, essentieel hierbij zijn juiste content en manier van benadering naar jouw doelgroep. Je wilt immers dat jouw potentile klanten begrijpen waar en hoe ze jouw producten moeten aanschaffen.

Sinds de start van de mobiele revolutie is er een enorme stijging te zien in de aanschaf van smartphones, tablets en (mini) laptops. Hierom wordt de benadering van de klant anders dan via traditionele marketingkanalen. De tijdstippen van benadering veranderen, de locatie van de doelgroep verschilt en het is dus essentieel om als marketing manager na te denken over hoe jij jouw klanten wilt gaan bereiken. Is dat s morgens tijdens het ontbijt wanneer iemand met zijn tablet zijn Facebook pagina bekijkt of juist later met zijn smartphone in de bus naar school? Uit onderzoek is gebleken dat er duidelijke tijdstippen zijn waarop mensen bepaalde media gebruiken om informatie te verschaffen. Een mooi verschil zien we in het gebruik van de tablet ten opzichte van de computer. Zoals in onderstaande grafiek te zien is blijkt dat een tablet in de avonduren ht favoriete apparaat is.

Tijdstippen gebruik internet mobiel, tablet en computer

Mobiel informatie zoeken neemt een enorme toevlucht

Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst veertig procent van de gebruikers van een smartphone hun geliefde apparaatje een of meerdere keren per dag gebruikt om informatie op te zoeken over een product, dienst of bijvoorbeeld een reis.

Voornamelijk in hun zoektocht naar productinformatie over specifieke producten gebruiken smartphone gebruikers hun mobiel. Daarna wordt het product in veel gevallen direct via mobiel of een computer (laptop of dekstop) aangeschaft of wordt in mindere mate(!) de winkel bezocht om het product te kopen.

Wees bewust

Als marketeer moet je dus enorm bewust zijn van wanneer, waar en op welk apparaat jouw doelgroep actief is. Met het hebben van deze kennis kun je de boodschap naar jouw klanten op een juiste manier communiceren op het tijdstip dat zij actief zijn. Hierdoor is de kans dat de doelgroep jouw boodschap ziet en hierop actie onderneemt aanzienlijk groter.

We mogen dus wel stellen dat het steeds belangrijker wordt om mobiel vindbaar te zijn en jouw website geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten. Lees hiervoor ons eerdere blog met enkele tips en tricks voor deze optimalisatie.

Heeft u vragen over dit onderwerp, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze adviseurs staan u namelijk graag te woord.