Mobiel internetten wordt steeds populairder

Uit een onderzoek van The Search Agency is gebleken dat 25% van alle betaalde clicks afkomstig zijn van mobiele apparaten als smartphones en tablets. Het wordt steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat jouw website ook gebruiksvriendelijk is voor de mobiele bezoeker. In deze blog geven we enkele tips waar je zeker aan moet denken bij het optimaliseren van jouw website voor smartphone en tablet-bezoekers.

25% van het betaalde zoekverkeer is afkomstig uit mobiele apparaten

The Search Agency heeft haar “State of Paid Search Report” voor het vierde kwartaal van 2012 uitgebracht. The Search Agency heeft opgemerkt dat de er het aantal zoekopdrachten via computers hetzelfde bleef vergeleken met het derde kwartaal van 2012, terwijl er een grote toename in het aandeel zoekresultaten via mobiele apparaten is waargenomen. Volgens het rapport kwam 25,9 procent van het totaal aantal betaalde clicks in Google uit tablets en smartphones. Voor alle zoekmachines in totaal komt dit percentage op iets minder dan 25%.

Google click share by device

 

Click share by device

Webwinkel vakdagen: mobiel internetten populairder

Ook op de webwinkel vakdagen van 23 en 24 januari j.l. werd al snel duidelijk dat zoeken in zoekmachines en het bezoeken van websites via mobiele apparaten steeds populairder wordt. Mobiel internet was dan ook een veelvoorkomend onderwerp op de webwinkel vakdagen.

Het blijkt dat veel websites alleen nog niet geschikt voor mobiele apparaten zijn. De website is vaak te groot voor het kleine scherm van de tablet en smartphone. Gebruikers van mobiele apparaten zijn ook vaak aangewezen op een tragere internetverbinding, waardoor de laadtijd van de websites vaak erg langzaam is. Het optimaliseren van een website voor mobiele apparaten is in 2013 een must.  

Tips voor het optimaliseren voor mobiele apparaten

De cijfers liegen er niet om, het is duidelijk dat steeds meer mensen gebruik maken van een smartphone of een tablet om te internetten. Maar waar moet je onder andere op letten wanneer je besluit om je website te optimaliseren voor smartphone- en tablet-gebruikers?

  • Snelheid

Een snelle laadtijd van de mobiele website is erg belangrijk. Dit geldt ook voor de zoekresultaten. Wanneer iemand zoekt naar bijvoorbeeld een product via de zoekfunctie wil diegene niet lang wachten op de zoekresultaten. Zorg ervoor dat de laadtijd snel is.

 

  • Afmetingen en verhoudingen

Je hebt vaak meer ruimte nodig om een tablet of smartphones met je vingers te kunnen bedienen. 

  •  Klikbaarheid

Klikbare elementen moeten groot genoeg zijn om met je vinger op te klikken. Vergroot buttons zoals de winkelmand, maar vergroot ook zeker de tekst in de navigatiebalken. Zorg ervoor dat de website bezoeker niet hoeft in te zoomen en voorkom ‘gepriegel’. Maak bijvoorbeeld user interface elementen zoals dropdowns maar zorg er ook voor dat de zoekfunctie bruikbaar en bereikbaar is.

De afbeelding hiernaast toont de mobiele website van Leen Bakker. Leen Bakker heeft de mobiele website zo ontwikkeld dat er niet ingezoomd hoeft te worden en dat de klikbare elementen op "vingergrootte" zijn. Neem bijvoorbeeld de groene buttons voor de winkelmand en de navigatie.  Dit is een goed voorbeeld van een geoptimaliseerde website voor mobiele bezoekers.
         Mobiele website Leenbakker
   

 

  • Maak gebruik van de mogelijkheden die mobiele apparaten bieden

Mobiele apparaten maken gebruik van GPS, hiermee wordt de locatie van de gebruiker bepaald. Hier kan je goed gebruik van maken met onder andere de route. Wanneer iemand op zoek is naar de routebeschrijving of dichtstbijzijnde filiaal, zorg dan dat de gebruiker direct deze informatie krijgt zonder dat diegene informatie hoeft in te vullen zoals een postcode.

  • Toon numeriek toetsenbord

Wanneer je bij formulieren ook gegevens moet invoeren zoals een telefoonnummer of een bankrekeningnummer (invoervelden met getallen), zorg er dan voor dat de gebruiker direct een numeriek toetsenbord te zien krijgt. Op deze manier hoeft de bezoeker niet zelf te switchen tussen een normaal toetsenbord en een numeriek toetsenbord.

  • Maak geen gebruik van “paging”

Wanneer je producten aanbiedt in je webwinkel zorg er dan voor dat alle producten zichtbaar zijn op één pagina. Voorkom dat websitebezoekers een aantal keren moeten inzoomen om op het kleine pijltje voor de volgende pagina te kunnen klikken. Laad bijvoorbeeld artikelen bij wanneer de websitebezoeker aan het einde van de pagina is.

  • Maak “swipen” mogelijk

Maak het mogelijk voor de websitebezoeker om productfoto’s te “swipen”. Dit wil zeggen dat de website bezoeker met een veeg over de foto de volgende productfoto te zien krijgt. Dit voorkomt veel gepriegel en is gebruiksvriendelijker dan dat de gebruiker op zoek moet naar een pijltje. Waarna de bezoekers op dit pijltje moeten klikken om de volgende foto te bekijken.

  • Mobiele betaalmethodes

Op dit moment bestaan er 4 basismodellen die mobiele betalingen mogelijk maken:

  • SMS-betalingen
  • Direct Mobile Billing
  • Mobiele Web Betalingen
  • NFC betalingen (Near Field Communication)

SMS-betalen en Direct Mobile Billing zijn betalingen die per SMS met de mobiele provider voldaan worden. Je stuurt een SMS naar een opgegeven nummer en je krijgt een betaalde SMS retour.

Mobiele Web Betalingen zijn bijna hetzelfde als normale webbetalingen. Het enige echte verschil is dat de betaalschermen zijn aangepast voor een correcte weergave op de mobiele apparaten.

NFC, Near Field Communication, is een contactloze technologie, waarbij er binnen een afstand van een aantal centimeter kan worden gecommuniceerd tussen verschillende apparaten. Denk bijvoorbeeld aan de OV-chipkaart. Dit is ook mogelijk voor mobiele betalingen.

  • Denk goed na over het doel van de bezoeker

Een mobiele internetter bezoekt de website meestal om andere redenen dan een bezoeker via de computer. Een mobiele internetter gebruikt de smartphone of tablet meestal om gericht informatie te zoeken. Denk bijvoorbeeld aan het snel even opzoeken van een telefoonnummer of adres. De benodigde Informatie moet dus snel en gemakkelijk kunnen worden gevonden. Denk dus goed na over de doel van de bezoeker via mobiele apparaten en stem hierop je mobiele website af.

Conclusie

Het wordt steeds belangrijker om je website te optimaliseren voor websitebezoekers die gebruik maken van een mobiel apparaat als een smartphone of tablet. In het vierde kwartaal van 2012 is het aandeel van betaalde clicks iets minder dan 25% en naar verwachting zal deze nog flink gaan groeien. Zorg dus dat je geen potentiële conversies misloopt door een website die niet gebruiksvriendelijk is voor bezoekers die gebruik maken van een smartphone of tablet.

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Eddy van Heel  van Foto-declaratie app

Voor ons als ondernemers fijn dat we geen omkijken meer naar de bonnen hebben, én voor de administratie scheelt het aanzienlijk in tijd! Een win-win situatie

Eddy van Heel
Foto-declaratie app
Review van Foto declaratie-app over Foto-declaratie app

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL