Bereik de jonge doelgroep met Tumblr

Uit steeds meer onderzoeken blijkt dat de jonge doelgroep (15 - 34 jaar) steeds beter vertegenwoordigd wordt op Tumblr.  Niet alleen in Amerika is dit het geval, ook in Nederland blijkt uit onderzoek van comScore. Bijna de helft van alle gebruikers van Tumblr bevindt zich in deze leeftijdscategorie. Voor bedrijven en merken welke zich richten op deze jonge gebruikersgroep biedt Tumblr volop kansen. Maar wat is dit netwerk ook alweer? Waarom zou je aan de slag gaan met Tumblr? En wat kunnen bedrijven en merken met dit netwerk?

Tumblr, wat is dat ook alweer?

Voor degenen die Tumblr nog niet kennen: Tumblr is een blogplatform opgericht in 2007 waarbij gebruikers van het blogplatform onder andere blogs, stilstaande en/of bewegende afbeeldingen, filmpjes en links met hun volgers delen. Gebruikers van Tumblr kunnen eigen content plaatsen, maar het is op Tumblr ook mogelijk om bijdragen van anderen over te nemen en te bewerken, ook wel rebloggen genoemd.

Overname door Yahoo

In mei dit jaar is Tumblr overgenomen door Yahoo voor een bedrag van 1,1 miljard dollar wat voor veel buzz heeft gezorgd rondom dit social media platform. Yahoo liet er geen gras over groeien en begon direct met de introductie van gesponsorde verhalen. Dit zijn advertenties welke worden getoond bij het dashboard (waar de gebruikers van Tumblr de updates zien van de blogs die zij volgen) van de Tumblr gebruikers. Op dit moment kunnen alleen sponsors adverteren op Tumblr. Dit houdt in dat alleen – door Tumblr goedgekeurde – bedrijven kunnen adverteren op Tumblr via Tumblr Radar en Tumblr Spotlight.  Of hier (binnenkort) verandering in zal komen is niet duidelijk.

Tumblr erg populair onder de jonge gebruikersgroep

Tumblr wordt steeds populairder, met name onder de jonge gebruikersgroep (15 tot en met 34 jaar). Uit onderzoek van comScore is gebleken dat 49% van de gebruikers van Tumblr tussen de 15 en 34 jaar oud zijn. Bij Facebook ligt dit percentage op 35,5%. Dit verschil geeft aan dat steeds meer jongeren gebruik maken van Tumblr en zich niet alleen op Facebook en Twitter bevinden.

Overstap van Facebook naar Tumblr?

Uit onderzoeken blijkt tevens dat steeds meer mensen tussen de 15 en 34 jaar Facebook de rug toe keren. Uit onderzoek van Marketingfacts blijkt namelijk dat één jaar geleden 55% van de Facebook gebruikers zich in deze leeftijdscategorie bevonden, terwijl dit percentage op dit moment op 35,5% ligt. Op Facebook is de oudere gebruikersgroep (55+) ook flink toegenomen, van 6% naar 23%. Het lijkt erop dat deze jonge gebruikersgroep massaal overstapt naar Tumblr. De reden hiervoor? Dit is niet helemaal duidelijk. Deze verschuiving zou kunnen komen door de flinke toename aan oudere gebruikers op Facebook, maar ook door de flinke commercialisatie van Facebook.

Meer dan 150.000 unieke Nederlandse bezoekers per dag

Op dit moment heeft Tumblr in Nederland zo’n 150.000 unieke bezoekers per dag, waar Pinterest zo’n 60.000 en Instagram 120.000 unieke bezoekers per dag heeft. Nederlandse gebruikers zijn over het algemeen erg actief op Tumblr, wat ook de reden voor Tumblr was om ook een Nederlandse versie te introduceren van het netwerk in 2012.

Waarom aan de slag met Tumblr?

Tumblr heeft een erg jonge gebruikersgroep, wat een echte kans is voor bedrijven en merken welke zich richten op deze jonge gebruikersgroep  van 15 tot en met 34 jaar. Wat Tumblr ook uniek maakt is dat de reblogs zorgen voor langdurige engagement. Content wordt constant opnieuw gedeeld waarbij een derde van het aantal reblogs zelfs na dertig dagen na het posten van het originele bericht plaatsvindt. Het is hierbij wel van belang dat er unieke content wordt geplaatst welke de jonge doelgroep ook uitnodigt om het bericht te gaan delen.

Deze gegevens tonen aan dat het deelnemen aan Tumblr veel kan opleveren, zeker wanneer er subtiele branding in de content verwerkt zit. Daarnaast is Tumblr een ideaal platform om naamsbekendheid te genereren.

Succesfactoren van Tumblr

Tumblr wordt steeds populairder en steeds meer grote merken zien de kansen in van Tumblr en nemen dan ook deel aan Tumblr. Onder andere Coca-Cola en Disney zijn reeds te vinden op Tumblr. Daarnaast begeven steeds meer Nederlanders zich op dit platform, waardoor het steeds moeilijker wordt om dit visueel ingestelde platform te negeren.  Het is belangrijk om goed na te denken of jouw doelgroep wel te vinden is op Tumblr voordat je aan de slag gaat met Tumblr. Bijna de helft van alle Nederlandse gebruikers is namelijk jonger dan 35 jaar.

Hieronder staan enkele succesfactoren, waar zeker bij stil moet worden gestaan wanneer je aan de slag gaat met Tumblr:

  • Zorg ervoor dat het Tumblr-profiel overeenkomt met de huisstijl, waardoor je één geheel krijgt met de website en andere social media kanalen. Er zijn veel gratis sjablonen op Tumblr te vinden die binnen enkele seconden geïnstalleerd kunnen worden op het Tumblr-profiel.  Vervolgens kunnen deze sjablonen vrij eenvoudig aan worden aangepast naar de huisstijl van een bedrijf of merk. Tumblr is namelijk, zeker in vergelijking met Facebook, Twitter, Google+ en Pinterest, veel beter aan te passen waarbij er geen serieuze programmeringsvaardigheden vereist zijn.
  • Bedenk voor de start waar het Tumblr account over zal gaan. De meest succesvolle Tumblr blogs zijn erg specifiek. Het is belangrijk om niet random foto’s en andere content te delen. Hierbij is het van belang om voor de start een social story te ontwikkelen die de merkwaarden vertaalt naar menselijke eigenschappen.
  • Wees sociaal. Tumblr is een sociaal platform en om succes te krijgen als bedrijf op Tumblr is het dan ook belangrijk om sociaal te zijn. Volg blogs van klanten, partners en bedrijven (die in dezelfde branche actief zijn). Ga ook op zoek naar blogs van andere mensen die content plaatsen welke overeenkomen met de content die jij plaatst. Volg deze blogs en maak gebruik van de reblog functie om hun content te delen op jouw Tumblr-profiel.
  • Plaats consistent. Zorg ervoor dat er met regelmaat nieuwe content wordt geplaatst. Let er hierbij op dat er een gezonde balans ontstaat tussen eigen content en gedeelde content (middels de reblog functie).
  • Maak gebruik van relevante tags om vindbaar te worden op Tumblr.
  • Maak een verbinding op Tumblr met andere social media kanalen om op deze manier voor meer verkeer te zorgen.
  • Zorg voor content van hoge kwaliteit. Dit geldt niet alleen voor berichten, maar ook voor foto’s en afbeeldingen. Zorg ervoor dat de content sprekend is om voor de meeste engagement te zorgen.

Meer informatie?

Elk social media platform kent haar succesfactoren en valkuilen. Het is erg belangrijk om voor deelname aan elk social media platform op de hoogte te zijn van deze succesfactoren en valkuilen om de kans op succes zo groot mogelijk te maken, zo ook voor Twitter en YouTube. Meer weten over de succesfactoren van Twitter en YouTube? Lees hier de succesfactoren en valkuilen van Twitter en lees hier een artikel over de succesfactoren van YouTube.

Heb je vragen over Tumblr of over een ander social media platform? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze adviseurs staan je graag te woord!

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Eddy van Heel  van Foto-declaratie app

Voor ons als ondernemers fijn dat we geen omkijken meer naar de bonnen hebben, én voor de administratie scheelt het aanzienlijk in tijd! Een win-win situatie

Eddy van Heel
Foto-declaratie app
Review van Foto declaratie-app over Foto-declaratie app

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL