Ziezodan

Creatie van een nieuw merk, identiteit en propositie

Naamgeving, huisstijl en webdesign
Bekijk de case

Merkpropositie bepalen

Om van een innovatief idee in de hoofden van onze opdrachtgever, naar de lancering van het merk te komen, hebben we verschillende branding stappen doorlopen. Het ontwikkelen van een merkidentiteit met bijbehorende tone-of-voice is hierbij een belangrijke stap.

Gelanceerd
21 november 2018 Bekijk website

Setting the tone

Een eigen stemgeluid.

Vanuit de visie van onze opdrachtgever ontwikkelden ze een platform dat het proces van vastgoed reparatieonderhoud eenvoudiger, transparanter en gebruiksvriendelijker maakt. Onze focus lag op de User eXperience om de communicatieflows van alle doelgroepen optimaal in te richten. Zo ontstond de behoefte voor een duidelijke positionering en stemgeluid (de zogeheten 'tone of voice'). De tone of voice is het stemgeluid van een merk, zorgvuldig afgestemd op de doelgroepen en de verwachte uitingen. Voor Ziezodan betekende dit een interessante afweging, want de meldingsomgeving voor huurders, moest ook aansluiten bij een groep laaggeletterde gebruikers. Om deze tone of voice te bepalen zijn we dus eerst naar het gebruikersperspectief gaan kijken. Welke teksten krijgt iemand te zien en hoe formuleren we deze zo ondubbelzinnig mogelijk. Vrij snel werd duidelijk dat de toon laagdrempelig en behulpzaam moest worden. Daarnaast werd de noodzaak voor visuele navigatie en orientatie een belangrijke briefing naar onze UX designers en de ontwikkelaars van het platform.

 

Van RAAS naar Ziezodan

De merkpropositie.

Voordat Ziezodan een merknaam was, gebruikten we de werknaam RAAS. Om van deze nieuwe dienstverlening een merk te maken, moesten we eerst ontdekken waar dit nieuwe merk voor wil staan en op wie ze zich gaan richten. In diverse branding workshops hebben we de belangrijkste wensen boven tafel gekregen en met elkaar de missie, visie en kernwaarden van de organisatie bepaald. Dit was het startpunt voor de hele merkpropositie. Vervolgens zijn we op basis van de merkidentiteit en waarde propositie een merkmanifest opgesteld. 

De keuze voor de nieuwe merknaam is gebasseerd op de merkidentiteit. 

Ziezodan

Logo ontwerp

Voor alle moderne toepassingen.

Een logo ontwerpen is een creatief proces waarbij vormen, kleuren, iconen en lettertypes bij iedereen een associatie oproepen. Voor de ontwikkeling van het Ziezodan logo, hebben we eerste een aantal uiteenlopende conceptdesigns voorgelegd. Vervolgens hebben we de feedback verzameld om tot een top 3 te komen. Om de uiteindelijke keuze te vereenvoudigen, hebben we een aantal designs op verschillende achtergrondkleuren gepresenteerd. Bij het ontwerpen van een logo houden we ook rekening met het ontwerpen van een sterk beeldmerk. Het logo moet immers ook geschikt zijn voor online toepassingen zoals; een vierkante profiel foto op social media, een flavicon voor de website of responsive variant voor mobiel.

Ziezodan
Ziezodan
Ziezodan

Huisstijl

Herkenbaarheid van het merk.

Met de ontwikkeling van een huisstijl komt het merk tot leven. Als het goed is zorgt het voor een herkenbare en onderscheidende visuele stijl. Deze bestaat uit; keuze voor typografie en stijlvormen, kleurenpallet, iconen en soms fotografie. Van al deze stijlelementen kunnen we vervolgens toepassen op de gewenste dragers.

Iconen

Ziezodan
Transparante communicatie
Ziezodan
Efficiency
Ziezodan
Alle voordelen
Ziezodan
Meetbaar succes
Ziezodan
Ziezodan

Branding elements

Doorvertaling naar de dragers.

Voor een slimme toepassing van de huisstijl, hebben we eerst de belangrijkste dragers in beeld gebacht. We kijken dus niet alleen de usual suspects, zoals; visitekaartjes, maar ook naar het ontwerp van een e-mail handtekening en een presentatieformaat voor Powerpoint die direct in de business inzetbaar zijn. 

De huisstijl in gebruik

Ziezodan
Ziezodan

Branding is about perception of the image

Ontwikkel een geloofwaardig merk.

Neem contact op