Challenge us
menu
Wilminktheater

Theatermagie omzetten in winst geoptimaliseerde campagnes

Bekijk de case

Meer winst uit cultuur met slimme automatisering

In een tijd waarin theaters onder druk staan door afnemende subsidies, zocht het Wilminktheater naar manieren om met minimale middelen toch maximale online opbrengst te realiseren. Door de inzet van datagedreven campagnes die automatisch inspelen op beschikbaarheid, winstpotentie en tijd tot voorstelling, is een geautomatiseerde aanpak ontwikkeld die campagnes automatisch optimaliseert per voorstelling, waarbij de focus ligt op het maximaliseren van de winst. Het resultaat is een schaalbare en kostenefficiënte methode die meer oplevert dan ooit, en laat zien dat digitalisering ook in de culturele sector doorslaggevend kan zijn.

Wilminktheater

Podium waar werelden samenkomen.

Het Wilminktheater en Muziekcentrum Enschede is een toonaangevende culturele instelling in het oosten van Nederland. Met een breed en gevarieerd programma aan theater, cabaret, dans en muziekvoorstellingen, vervult het theater een belangrijke rol in het culturele leven van Enschede en omgeving. De organisatie combineert publieksbeleving met maatschappelijke waarde en streeft naar innovatie in het bereiken van een steeds diverser publiek.

De uitdaging

Winstgevend blijven ondanks afnemende subsidies.

Het Wilminktheater wilde meer winst halen uit online kaartverkoop, waarbij het doel was om fors te groeien, maar de marketinguitgaven juist beperkt te houden. Door het onconventionele verdienmodel van theaters is een bijna uitverkochte zaal niet altijd winstgevend. Het verdienmodel achter ieder optreden is uniek. Artiesten ontvangen een vaste gage tot een bepaalde bezetting en verdienen daarna mee aan de opbrengst. Extra verkopen kunnen daardoor juist geld kosten. Tegelijkertijd is kaartverkoop in de sector verschoven van offline naar online. Hoewel systemen deels al ingericht zijn op online verkoop, is het belangrijk om alle digitale kansen optimaal te benutten.De inzichten zijn er, maar het koppelen aan advertentiecampagnes is complex. Juist daar ligt de uitdaging. 

De strategie

Data als basis voor winstgestuurde automatisering via PAX-score.

Om controle te krijgen over winstgevendheid, is gekozen voor een strategie die werkt op basis van een ontwikkelde PAX-score. Deze score combineert realtime data over bezettingsgraad, marge per ticket en het aantal dagen tot de voorstelling.

De PAX-score bepaalt per show hoe winstgevend verdere promotie kan zijn. Op basis daarvan worden via feeds automatisch individuele campagnes gegenereerd in Google Ads en DV360. Budgetten worden dynamisch toegewezen aan de meest kansrijke voorstellingen, waardoor verspilling wordt voorkomen en rendement wordt gemaximaliseerd.

De strategie

In stappen.

Classificatie van vacatures

De feed voor SA360 voorbereiden met specifieke velden voor advertentiegroepen, zoekwoorden, koppen en URL's, geoptimaliseerd voor zoekvolume.

Performance based allocatie

Bepalen van benodigde sollicitanten per vacature voor gerichte budgetverdeling en campagne-inrichting.

Locatie-targeting

Vacatures richten op regio’s waar kandidaten willen werken, met automatische aanpassingen voor lokale relevantie.

On-page optimalisatie

Landingspagina's aanpassen aan gebruikerslocatie voor een gepersonaliseerde ervaring.

Full-funnel aanpak

Campagnes door de gehele funnel personaliseren, van bewustwording tot conversie, met budgetoptimalisatie.

Implementatie

Geautomatiseerde campagnes aangestuurd vanuit theater systeem.

De implementatie begint met het combineren van data uit het boekingssysteem van het theater. Speciale middleware haalt dagelijks bezettingsdata, ticketprijzen en voorstellingsdata op. Op basis van deze gegevens wordt via Channable automatisch voor elke show een aparte campagne aangemaakt. Binnen Google Ads bepaalt een script hoeveel budget een campagne krijgt, afhankelijk van de PAX-score. Hierdoor verschuift het budget dynamisch naar de meest kansrijke voorstellingen.

DV360 vult het geheel aan door visibiliteit te creëren via displaycampagnes in de volledige customer journey. Kortom, hoe meer winst er te behalen valt bij een show, hoe meer advertentiebudget er wordt toegewezen. En met een aanbod van meerdere shows die wekelijks wisselen geen overbodige luxe dat dit geautomatiseerd gebeurt. 

De implementatie

In stappen.

Classificatie van vacatures

Gebruik van AI om zoekwoorden te creëren die matchen met wat mensen lokaal zoeken, en deze toevoegen aan de campagne instellingen.

Locatietargeting

Acht regio's in Nederland definiëren en vacatures specifiek binnen een 40km straal van steden tonen, afgestemd op waar mensen bereid zijn te reizen.

 

 

Performance based

Voortdurend bijhouden hoeveel reacties er nodig zijn per vacature en de advertenties hierop aanpassen om zo kosten te besparen en effectiviteit te verhogen.

On-page optimalisatie

De webpagina waarop de vacature staat aanpassen aan de locatie van de bezoeker, zodat deze alleen relevante informatie ziet.

Full-funnel aanpak

Op maat gemaakte advertenties tonen die niet alleen aansluiten op de functie, maar ook op de regio van de kandidaat, door de hele marketingfunnel heen.

Resultaten

Concrete groei door AI-gedreven CRO.

De gecombineerde aanpak zorgde er niet alleen voor dat we meer impactvolle verbeteringen realiseerden, waardoor Kozijnshop.nl niet alleen omzetdoelen behaalde, maar ook dat Kozijnshop.nl zijn marktpositie heeft versterkt als een toonaangevende speler in de online markt voor houten kozijnen.

Belangrijkste resultaten

In cijfers.

+42%

Website-wide growth YoY in december

+1566%

Agency kosten bespaart 

+153%

Groei in non-branded omzet Yoy in december

De impact

Structurele winstgroei en schaalbaarheid voor de culturele sector.

Deze aanpak bewijst dat het mogelijk is om met beperkt budget én complexe randvoorwaarden winst gericht te adverteren in de culturele sector. Door automatisering en het gebruik van live data wordt niet alleen het rendement verhoogd, maar ook de rol van marketingteams verschoven naar strategie en regie. De case is schaalbaar naar andere theaters en podia, waarmee het een blauwdruk biedt voor toekomstbestendige cultuurmarketing. Zonder deze innovatie zou winstgericht sturen in theaters op show-niveau praktisch onmogelijk blijven.

Doe de gratis SEA quickscan

Haal het maximale uit jouw advertising.

Vraag gratis aan

Ook aan de slag met performance marketing?

Neem contact op.

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24 beste opleider 2025'

Fullservice Digital Agency - #1 Academy ’25

Since 2005 – Fullservice Digital Agency - #1 Academy ’25