Challenge us
menu
viaBOVAG.nl

Exponentiële organische groei in sterk concurrerende markt

met automatisering als de sleutel tot succes
Bekijk de case

De helpende hand van rijdend Nederland

Jouw tweedehands of nieuwe auto vind je snel en eenvoudig op viaBOVAG.nl, de helpende hand van rijdend Nederland. viaBOVAG.nl is een initiatief van BOVAG, al sinds 1930 de brancheorganisatie van talrijke autobedrijven en -dealers die een professionele service hoog in het vaandel hebben staan. Alleen als ze voldoen aan strenge kwaliteitseisen krijgen ze het BOVAG-keurmerk. Naast auto’s biedt viaBOVAG.nl ook fietsen, motoren, campers, caravans en vouwwagens aan. Als relatieve nieuwkomer in de sterk concurrerende automotive-branche, wil viaBovag.nl het grootste online autoplatform worden om uiteindelijk marktleider te worden op het gebied van voertuig- of mobiliteitsoplossingen. De uitdaging om daarbij te helpen gingen wij aan. In deze klantcase lees je hoe wij met behulp van slimme automatisering exponentiële groei wisten te realiseren ondanks een beperkt budget.

Awards
Beste SEO campagne - Friends of Search 2021 (winnaar)
Beste SEO B2C campagne - Dutch Search Awards 2021 (winnaar)

viaBOVAG.nl

Maak kennis met de opdrachtgever.

ViaBOVAG.nl bestaat nu drie jaar en profileert zich als dé betrouwbare website voor alles op wielen voor zowel de consument als het BOVAG-bedrijf. Met ruim 30.000 bezoekers per dag en 80.000 advertenties van 2.200 verschillende bedrijven is viaBOVAG.nl rap uitgegroeid tot een serieuze speler in de markt. Om marktleider te worden, moet het de strijd aangaan met een aantal gevestigde namen in de markt.

Website viaBOVAG.nl bezoeken

Het vraagstuk

organische zichtbaarheid vergroten .

Concurreren met gevestigde namen
ViaBOVAG.nl bestaat nu drie jaar en toen het bij Adwise aanklopte voor hulp had het ruim 30.000 bezoekers per dag en telde het zo’n 80.000 auto’s in de database (advertenties) van 2.200 verschillende bedrijven. viaBOVAG.nl is dus rap uitgegroeid tot een serieuze speler in de markt. Om marktleider te worden, moet het de strijd aangaan met concurrenten die al tientallen jaren actief zijn. 

“ Om door te groeien waren er nieuwe analyses nodig om kansen in kaart te brengen en te adviseren over hoe de organische vindbaarheid verder vergroot kan worden'' Shari Jalimsing - SEO-marketeer Adwise

Verschil maken met een klein budget
De marketingactiviteiten in deze case zijn gericht op het zoekgedrag van de B2C-doelgroep. Het verdienmodel van het platform is ‘pay per lead’, zoals het invullen van een contactformulier of een inruilaanvraag of het verrichten van een telefoongesprek via de website van viaBOVAG.nl.

Zoals gezegd is de automotive-branche sterk concurrerend en een bijkomende uitdaging was dat het budget beperkt is. Los van de agency-kosten, bedroeg het budget voor de analyse van zoektermen en content lengte €5000,- en voor de contentontwikkeling was €7500,- gereserveerd.
 Door slim gebruik te maken van automatisering hebben we voor viaBOVAG.nl met een beperkt budget toch het verschil gemaakt.

Gestelde doelen

in cijfers.

+50%

Stijging van organische sessies

+50%

Stijging organische doelwaarde

+75%

Stijging in aantal organische contactformulier voltooiingen 

+75%

Stijging van organische inruilaanvragen

+75%

Stijging in aantal  unieke telefonische oproepen via de website uit organisch verkeer

Adwise en viaBovag.nl
viaBovag, de helpende hand van rijdend Nederland

Aanpak

vijf stappen over drie fases.

Onderzoek potentiële zoektermen

Geautomatiseerde URL-mapping

Content analyse

Ontwikkeling content generatie-tool

Schaalbare content generatie

Zoektermanalyse en keyword mapping

fase 1.

Om de kansen in kaart te kunnen brengen, hebben we eerst een zoektermanalyse uitgevoerd, inclusief Keyword Mapping. Omdat er nog niet in werd gespeeld op keyword-variaties, kreeg het Keyword Mapping-proces een grote scope. Het was niet mogelijk om binnen het huidige budget handmatig werk te verrichten.De zoektermanalyse wees uit dat een concurrent de beste organische speler in de markt met de grootste zichtbaarheid was. Om tijd te besparen hebben we hun URL-structuur als basis genomen voor het automatiseren van Keyword Mapping. Met een zogenaamde substitute-combinatie-formule hebben we de URL-structuur van een concurrent omgebogen naar de URL-structuur van viaBOVAG.nl. Onze SEO-specialisten konden zo de termen uit de zoektermanalyse efficiënt met de juiste URL matchen.

Content analyse

fase 2.

Nadat we wisten welke pagina’s de fundering zijn voor de organische groei, analyseerden we wat de content-GAP was per pagina ten opzichte van de concurrentie. viaBOVAG.nl beschikt over een dashboard waarin alle relevante merk-model auto-termen met meer dan 400 pagina’s worden gemonitord. Handmatig de lengte van de content van zowel viaBOVAG.nl als de concurrenten checken, was geen optie. Daarom hebben we dit proces geautomatiseerd met een scrape- & count-formule. De opgestelde formule schraapt alle zoektermen van een pagina waarna we de items splitsen en tellen. Uit de analyse bleek dat er 366 relevante pagina’s aan content te weinig waren. 

Content generatie met AI

fase 3.

In de laatste fase is de content ontwikkeld. Content schrijven voor 366 pagina's is een arbeidsintensieve taak. Deze capaciteit had viaBOVAG.nl niet en content uitbesteden paste niet binnen het budget. Omdat Adwise AI als innovatiethema heeft, krijgt het als één van de weinige agencies toegang tot het GPT-3 taalmodel van Elon Musk. Deze tool kan op basis van Machine Learning unieke en relevante content genereren. Met behulp van dit model hebben we onze eigen foutloze content-generatie-tool ontwikkeld. Zo konden we in een handomdraai relevante content genereren.


viaBovag.nl

Belangrijkste resultaten

exponentiële groei én tijdsbesparing.

Door elke fase in dit proces te automatiseren hebben we in korte tijd veel impact kunnen realiseren binnen een beperkt budget. Dit resulteerde in zowel een exponentiële stijging op het gebied organische sessies als een flinke toename van het aantal aanvragen. Daarnaast is het gelukt om op grote schaal geautomatiseerde en relevante Nederlandse content te realiseren, ondanks alle restricties binnen het GPT-3-model van OpenAI. 

Voor de resultaatevaluatie hebben we de periode 1 januari tot 1 september 2020 vergeleken met dezelfde periode in 2021. Voor het organische kanaal was 50% groei in organische sessies het doel, maar we hebben een stijging van maar liefst 114% weten te realiseren. Ook de groei in organische doelwaarde overtrof met een stijging van 143% ruim aan de verwachte 50%. Het gestelde doel van 75% groei in organische contactformulier-voltooiingen verbleekte bij de 264% die we hebben behaald en met +105% was ook de groei in organische inruilaanvragen groter dan de verwachte 75%. Met 591% viel de groei in unieke telefonische oproepen via de website uit organisch verkeer bijna acht keer hoger uit dan verwacht. 

Onze automatiseringsaanpak leverde ook flinke tijdsbesparingen op. Zo daalde het aantal uren dat aan Keyword Mapping werd besteed met 48 werkuren, ging de contentlengte-analyse 33 uur sneller en werden er voor copywriting 440 werkuren bespaard voor de in totaal 366 pagina’s.



Resultaten

in cijfers.

+50% +114%

Stijging van organische sessies

+50% +143%

Stijging organische doelwaarde

+75% +254%

Stijging in aantal organische contactformulier voltooiingen 

+75% +105%

Stijging van organische inruilaanvragen

+75% +590%

Stijging in aantal unieke telefonische oproepen via de website uit organisch verkeer

-521%

Totale tijdsbesparing in werkuren 

Wat maakt deze case zo sterk?

schaalbare en innovatieve multi channel aanpak .

Deze strategie is vooral uitgedacht om organische groei te realiseren, maar deze aanpak zal ook positieve invloed hebben op de paid-kanalen van viaBOVAG.nl. Met meer gerichte en specifieke landingspagina's vol relevante content, landen bezoekers nu op pagina's die beter aansluiten bij hun behoeften. Dit zorgt voor hogere relevantie door betere kwaliteitsscores, lagere bounce-rates én hogere conversieratio's vanuit betaalde campagnes. 

Lovende reacties van vakjury's
Deze case won meerdere onderscheidingen, waaronder de Friends of Search-award 2021 en de award voor de beste SEO B2C-campagne tijdens de Dutch Search Awards 2021. De vakjury's van beide shows hadden er mooie woorden voor over: 

“De viaBOVAG.nl-case maakt uitstekend en innovatief gebruik van moderne technologie om grootschalige SEO-inspanningen te automatiseren, wat leidde tot indrukwekkende groeicijfers voor de website. Het is zeldzaam om zo'n combinatie van strategisch inzicht en geavanceerde technische uitvoering te zien.'' Barry Adams - juryvoorzitter Friends of Search 2021

“Een sterke, onderscheidende en innovative casus waarbij slim gebruik is gemaakt van het beschikbare budget. Er is slim gebruikt gemaakt AI en data van de marktleider. Door dynamische waardes te creëren is daarnaast de content marketeer buitenspel gezet. Bovendien wordt een schaalbare oplossing geboden en er is breder gekeken dan bezoekersaantallen waarbij conversies flink zijn gestegen.'' Jury Dutch Search Awards 2021
Shari Jalimsing

Ook je organische vindbaarheid verbeteren?

Shari Jalimsing, Adwise SEO specialist, helpt je graag.

Neem contact op
Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23