Challenge us
menu
Vandentop Tuinhout

Website migratie vandentop.nl leidt tot 123% meer online omzet

Migratie, automatisering en innovatie: De perfecte combinatie voor Vandentop
Bekijk de case

Hét moment om een SEO- en content-meesterwerk neer te zetten

Adwise ging samen met Vandentop de uitdaging aan om twee websites te migreren naar het domein vandentop.nl in Magento 2. Iets waar SEO’s tegelijkertijd van watertanden en van gruwelen. Want hoe vaak gaat zo’n migratie niet fout en verlies je posities, verkeer en omzet? De klant was duidelijk; verkeer en omzet moesten absoluut geconsolideerd worden t.o.v. het afgelopen jaar. Een flinke uitdaging maar tegelijkertijd hét moment één SEO- en content-meesterwerk neer te zetten. Dat is gelukt! Met resultaten als 123% meer online omzet, 54% meer organisch verkeer en een top positie op het gebied van schuttingen. Hieronder lees je hoe we dit hebben aangepakt.

Awards
Beste SEO B2C campagne (brons) - Dutch Search Awards 2020

Vandentop

De opdrachtgever.

Via een kleine webwinkel verkocht Vandentop een bescheiden assortiment tuinhout en tuinafscheidingen. Inmiddels zijn ze behoorlijk gegroeid, zowel in assortiment als in het aantal medewerkers. Vandentop is begonnen met de webshops schuttingwinkel.nl en vlonderplankenwinkel.nl. In Barneveld staat sinds een paar jaar een prachtig pand van waar ze onder andere tuinhout, schuttingen en vlonders van hoge kwaliteit leveren. Samen werken we continu aan een mooie, overzichtelijke webwinkel.

Beide webshops waren erg verouderd. De omzet liep structureel terug, omdat de site zowel op het gebied van techniek als content, niet meer kon concurreren met de top. Dat was het moment dat Vandentop de handen ineen sloot met Adwise en daarbij de volgende doelen opstelde:

  • Consolidatie van de omzet van vorig jaar
  • Consolidatie van het het verkeer van vorig jaar
  • Marktleider worden op het gebied van schuttingen

De uitdaging

Het plan was om samen te gaan bouwen aan een autoritair domein om de zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten. De terugverdientijd op de SEO investering was kort, daarom hebben we gekeken naar een manier om de stappen uit de migratie zo efficiënt mogelijk te kunnen verrichten. Een website-migratie was tevens het moment om de zoektermanalyse en de reeds bestaande content te herzien. De uiteindelijke uitkomst moet een kant-en-klaar content-advies en -planning worden voor de contentmarketeers van Vandentop. Dit opnieuw en handmatig doen, zou een kostbare en tijdsintensieve aangelegenheid worden. Het doel was daarom om repeterend werk van dit project zoveel mogelijk te automatiseren. 

Ten slotte was de URL- en sitestructuur van Vlonderplankenwinkel en Schuttingwinkel niet geoptimaliseerd voor zoekmachines. We hebben daarom besloten om een nieuwe, consistente structuur te implementeren. Dit betekende een grote omslag in zowel de URL- als sitestructuur. Door deze aanpak werd de redirect procedure complexer. Naast de URL-structuur kwamen de SKU’s ook niet meer overeen. Handmatig uitzoeken was geen optie om de terugverdientijd te realiseren.

Onze aanpak

Van content advies tot aan de techniek..

Een belangrijk onderdeel van het content-advies zijn de zoekintenties per zoekterm. Het handmatig checken van de zoekresultaten van alle termen is enorm tijdsintensief, daarom kwamen we op het idee om de zoekresultaten van de in kaart gebrachte zoektermen te scrapen en op basis van de gescrapete titles de zoektermen automatisch in te delen op zoekintentie. Om dit te behalen hebben we een stappenplan opgesteld, waarin we in het kort de Google zoekresultaten URL’s hebben bepaald door middel van Screaming Frog. Vervolgens zijn we opzoek gegaan naar de juiste Xpath selectors, waardoor we in staat zijn geweest om een logica/formule in Google Sheets te ontwikkelen, die page titles automatisch koppelt aan een van de zoekintenties.

Op het moment dat een zoekintenties minimaal een keer vaker voorkomt dan een andere, wordt die zoekintentie automatisch toegekend aan de zoekterm met de formule “Leidende zoekintentie top 10”. Bij een gelijke stand wordt een “split intent” zoekintentie toegevoegd. Als er slechts 1 of zelfs 0 keer een van de zoekintenties gevonden wordt, kennen we “intent not found” toe. Is dat ene resultaat de nummer 1 positie? Dan kennen we toch die zoekintentie toe.

Dit stelt ons in staat om content-gaps in de zoekintentie van Vandentop en de voorkeurs-intentie van Google in een oogopslag te zien. Tegelijkertijd vormt het spreadsheet een concreet en actiematig content-advies.

Techniek

Het matchen van URL's.

Aangezien de nieuwe URL’s compleet verschillend zijn van de oude URL’s, konden we URL’s niet simpelweg matchen met bijvoorbeeld verticaal zoeken. Het handmatig matchen van URL's, zonder verticaal zoeken, is een tijdrovend proces. Deze tijd hadden we niet en daarom hebben we gebruik gemaakt van een functionaliteit die niet zoekt op exacte overeenkomsten, maar op overeenkomende elementen. Hierdoor konden we sterke verschillen in URL’s snel en efficiënt aan elkaar matchen.

Resultaten

123,54%

De organische online omzet van Schuttingwinkel en Vlonderplankenwinkel is in een jaar gestegen met 123,54%.

54%

Ook het organisch verkeer is gestegen na livegang met 54%.

Top positie

Tot slot staan we op een top positie met de term 'schuttingen' en zien we een toenemende stijging in CTR als gevolg van het actieplan op basis van het content-advies.

Marijn ten Bulte Adwise

Ook samen een SEO-meesterwerk neerzetten?

Shari Jalimsing, SEO Marketeer bij Adwise, helpt je graag.

Neem contact op

#1 Fullservice Digital Agency 2021