United Retail

Meer winkelbezoek voor 320 lokale ondernemers door nieuwe digitale strategie

Bekijk de case

Uitdaging

United Retail was toe aan een digitale strategie en zocht hiervoor een ervaren partij in e-commerce en omnichannel. Zowel voor een nieuwe digitale advertising strategie tot inzichten in de hoe de huidige doelgroep zich oriënteert én hoe de online marketing kanalen optimaal ingezet kunnen worden. Dit alles met als hoofddoel om een synergie tussen online en offline (fysieke) winkels te realiseren en daardoor betere bedrijfsresultaten te behalen.

Awards
Dutch Search Awards
European Search Awards

275

% +

Winkel bezoeken

3

x

Hogere klikfrequentie (CTR)

50

+ %

Sessieduur

United Retail

Franchiseorganisatie.

United Retail is de franchiseorganisatie die diensten verleent aan ruim 320 aangesloten vakspeciaalzaken die actief zijn in consumentenelektronica. Zij exploiteren de formules: Electro World en Witgoed Specialist. United Retail positioneert zich niet als prijsvechter maar als een professionele lokale specialist met persoonlijke aandacht voor de klant.

Strategie

Online research, offline aankopen.

De grootste impact die online heeft op United Retail heeft vooral te maken met het feit dat 90% van de consumenten online onderzoek doen voordat ze een aankoop doen in de winkel. De grootste omzet wordt nog steeds gemaakt in de winkel. De essentie van retail en het vinden van consumenten die jouw product willen kopen is niet veranderd. Maar de customer journey van de doelgroep wel. Om hier optimaal op in te spelen maken we gebruik van de volgende 3 fases:

#1 Be there

Online aanwezigheid.

De consument is online en gebruik zijn telefoon als persoonlijke assistent. Hij/zij verwacht informatie die relevant is. Dus het is belangrijk dat United Retail daar is, waar de consument zoekt. Hiervoor hebben we een digital advertising strategie opgezet. Door lokaal rondom de vestiging van de ondernemer op de juiste momenten, bij de juiste zoektermen en bij de juiste doelgroep zichtbaar te zijn, weten wij voor United Retail relevant te zijn en consumenten te bewegen tot een winkelbezoek. Naast het zichtbaar zijn binnen een pull-marketing strategie - voornamelijk binnen het search netwerk - zijn we ook binnen het display netwerk zichtbaar middels display banners. We hebben het dan over typische push-marketing.

#2 Be smart

Optimale relevantie door lokalisatie.

Voor United Retail is het lokale aspect van groot belang. Met 320 vestigingen is er altijd wel een winkel in de buurt. Om de locatie op meerdere plaatsen terug te laten komen, moeten we de locatie van de gebruiker weten en dit op een slimme manier verwerken in de verschillende uitingen. Door middel van locatiebepaling weten we hoe ver een consument verwijderd is van een vestiging. Op basis van die afstand bieden we binnen Google Ads meer of minder voor een ad, want: hoe dichter een gebruiker bij de vestiging is, hoe hoger de kans op een winkelbezoek. We weten ook welke winkel het dichtst bij de zoeker is, dus we tonen de naam van de winkel dynamisch met de rest van de advertentie. Zodat optimale relevantie wordt nagestreefd. We passen meerdere vormen van lokalisatie toe aan de advertenties. Zo zie je de naam van de ondernemer terugkomen in de titel van de advertentie, de reisafstand naar de vestiging en daarnaast het adres, zodat je als consument direct naar de winkel kan navigeren. Wanneer we de lokalisering in de ads hebben toegepast, weten we wat de locatie van de persoon is. Dit trekken we volgens een slim script door naar de website. We passen op basis van deze informatie de header en footer op de website aan, door een foto van de desbetreffende lokale ondernemer te tonen inclusief adres-, en contactgegevens. Ook komt de lokale ondernemer terug in display advertenties zodat herkenbaarheid en het lokale aspect extra wordt benadrukt.

#3 Be connected

Online en offline verbinden.

In fase drie draait het om connecten. Hiermee bedoelen wij dat we het online en offline gedrag met elkaar verbinden. We hebben de online investeren gematcht aan de offline omzet. Wanneer iemand op zijn apparaat een advertentie heeft aangeklikt en vervolgens in een winkel komt, is met WiFi & GPS te bepalen of die gebruiker zich daarna naar een winkel begeeft. Door slimme algoritmes weten we zeker dat de gebruiker zich in de winkel bevindt en er niet ‘toevallig’ aan voorbij loopt. Op die manier hebben wij de mogelijkheid om de opbrengsten van deze klanten te koppelen aan onze campagnes en weten wij precies welke campagnes succesvol zijn en welke niet.

Award-winnende resultaten

Erkenning voor positieve impact voor alle franchisen.

Door de nieuwe strategie is United Retail in staat om heel gericht te targeten op de doelgroep en zij weten ook exact wat het resultaat hierin is. Kortom; niet schieten met hagel en budget steken in middelen op onderbuikgevoelens, maar juist gericht schieten en weten wat elke geïnvesteerde euro oplevert. Dit heeft geresulteerd in een grote positieve impact voor alle franchisen. Een impact die niet onopgemerkt is gebleven.

Zo wist Adwise samen met United Retail awards in de categorie ‘Beste Lokale Campagne’ en ‘Beste Mobile Campagne’ in de wacht te slepen en is Adwise verkozen tot ‘Beste Agency Large' tijdens de Dutch Search Awards 2019.

Daarnaast kregen Adwise en United Retail met het winnen van de award "Beste Local Campaign' internationale erkenning tijdens de European Search Awards 2019 in Budapest.

Meer uit je digitale strategie halen?

We helpen je graag.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..