United Retail

Meer winkelbezoek voor 280 lokale ondernemers door innovatieve digitale strategie

Bekijk de case

Uitdaging

United Retail is een ondernemersorganisatie die de formules Electro World en Witgoed specialist exploiteert, waarbij ruim 280 lokale ondernemers zijn aangesloten. United Retail wil zich in deze competitieve branche onderscheiden ten opzichte van grote en bekende spelers in de markt, door zich te richten op waar de ondernemers goed in zijn: het geven van advies en service. Altijd met persoonlijke aandacht. Om de lokale spelers nóg succesvoller te maken hebben United Retail en Adwise een innovatieve digitale strategie opgezet. Het effect? Een toenname van het winkelbezoek in alle 280 vestigingen!

Awards
Dutch Search Awards
European Search Awards

275

% +

Winkel bezoeken

3

x

Hogere klikfrequentie (CTR)

50

+ %

Sessieduur

United Retail

Ondernemersorganisatie.

United Retail is een ondernemersorganisatie die de formules Electro World en Witgoed specialist exploiteert. Met bijna 300 aangesloten ondernemers is het de grootste consumentenelektronicaorganisatie van Nederland. Met een hoofdkantoor in Huizen en een eigen distributiecentrum in Nijkerk ondersteunen zij de aangesloten vestigingen met verschillende diensten zoals administratie, marketing, commercie en operationele ondersteuning. Het marketingteam van United Retail en Adwise hebben de krachten gebundeld om de positie in de markt te versterken en werken nauw samen op alle fronten binnen het digitale speelveld.

Strategie

Online research, offline aankopen.

Ruim 90% van de consumenten start het aankoopproces online voordat ze daadwerkelijk een aankoop doen. Zo zoeken ze naar informatie over een product of dienst, maar ook naar reviews en prijzen. Dit geldt ook wanneer de aankoop uiteindelijk plaatsvindt in een fysieke winkel. De essentie van retail en het bereiken van consumenten die jouw product willen kopen, is niet veranderd, maar het pad van de consument (ook wel: customer journey) is de afgelopen jaren wel sterk veranderd. Om optimaal op deze veranderende customer journey in te spelen, geven we invulling aan de volgende 3 fases.

#1 Be there

Online aanwezigheid.

De consument is 24/7 online en gebruikt zijn of haar telefoon als persoonlijke assistent, daarbij is het belangrijk dat Electro World en Witgoed specialist aanwezig zijn, op het moment dat de consument zoekt naar producten die binnen deze formules wordt aangeboden. Hiervoor hebben we een digitale advertising strategie opgezet. Door lokaal zichtbaar te zijn, weten Electro World en Witgoed specialist de consumenten te bereiken en te activeren om een bezoek aan de winkel te brengen. Naast het zichtbaar zijn middels een pull-marketing strategie - voornamelijk binnen het search netwerk - zijn we ook binnen het display netwerk zichtbaar middels display banners. We hebben het dan over typische push-marketing.

#2 Be smart

Optimale relevantie door lokalisatie.

Voor United Retail is het lokale aspect van groot belang. De ondernemer heeft in zijn of haar omgeving een vertrouwd gezicht, met vaak vele jaren aan ervaring en kennis in de branche. Dit vertrouwen, gecombineerd met het hoge serviceniveau, zorgt ervoor dat de formules naadloos aansluiten op de behoefte van de doelgroep. De (digitale) campagnes worden daarom altijd opgebouwd vanuit het lokale aspect. Het gezicht van de ondernemer en de naam zijn hierbij onlosmakelijk verbonden aan de campagnes.

Met 280 vestigingen is er altijd wel een winkel in de buurt. In de advertenties verwerken we op een slimme manier locatiedata van de gebruiker. Door middel van locatiebepaling weten we hoe ver een consument verwijderd is van een vestiging. Op basis van die afstand bieden we in de biedstrategie binnen Google Ads hoger of lager voor een advertentie. Hoe dichter een gebruiker bij de vestiging is, hoe hoger de kans op een winkelbezoek. Zichtbaarheid in deze fase is dan ook essentieel. Omdat het lokale aspect van de formule belangrijk is, tonen we de naam van de fysieke winkel in de advertentie. Op die manier zijn we optimaal relevant.

We passen meerdere vormen van lokalisatie toe op de advertenties. Zo zie je de naam van de ondernemer terugkomen in de titel van de advertentie, de reisafstand naar de vestiging en daarnaast het adres, zodat je als consument direct naar de winkel kan navigeren. Ook komt de lokale ondernemer visueel terug in display advertenties zodat herkenbaarheid en het lokale aspect extra wordt benadrukt.

Omdat we met het tonen van een lokale ad al eerder de locatie van de persoon hebben vastgesteld, trekken we dit middels een slim script door naar de website. We passen op basis van deze informatie de header en footer op de website aan, door een foto van de desbetreffende ondernemer te tonen inclusief adres-, en contactgegevens.

#3 Be connected

Online en offline verbinden.

In fase drie draait het om connecten: het verbinden van online en offline gedrag. In deze fase matchen we de online investeringen aan de offline omzet. Wanneer de consument een advertentie aanklikt en vervolgens een bezoek brengt aan de winkel, is middels WiFi & GPS te bepalen of de gebruiker zich daadwerkelijk in een winkel begeeft. Dankzij slimme algoritmes weten we dat de gebruiker zich in de winkel bevindt en er niet ‘toevallig’ voorbij loopt. Door de koppeling te leggen tussen een bezoek aan de website en een offline aankoop, zijn we in staat om campagnes te beoordelen op effectiviteit. 

Award-winnende resultaten

Erkenning voor positieve impact voor alle franchisen.

Door de innovatieve strategie is United Retail in staat om heel gericht de doelgroep te bereiken en is het inzichtelijk wat iedere geïnvesteerde euro waard is. Kortom; niet schieten met hagel en budget verdelen op basis van onderbuikgevoelens, maar gerichte targeting en inzichtelijke resultaten. Dit heeft geresulteerd in een grote positieve impact voor alle 280+ Electro World en Witgoed specialist vakspeciaalzaken. Een impact die niet onopgemerkt is gebleven.

Zo wist Adwise samen met United Retail awards in de categorie ‘Beste Lokale Campagne’ en ‘Beste Mobile Campagne’ in de wacht te slepen en is Adwise verkozen tot ‘Beste Agency Large' tijdens de Dutch Search Awards 2019.

Daarnaast kregen Adwise en United Retail met het winnen van de award 'Beste Local Campaign' internationale erkenning tijdens de European Search Awards 2019 in Budapest.

Meer uit je digitale strategie halen?

We helpen je graag.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..