Challenge us
menu
Thuisin & Aanhuis.nl

35% omzetgroei dankzij slimme campagnestructuur en budgetregulering

met behulp van zelf ontwikkeld script
Bekijk de case

Inleiding

Met maar liefst 200 lopende, losse search campagnes kwam De Comafin Group bij ons met de vraag voor een efficiëntere en effectiever advertising strategie. Ze hadden weinig data beschikbaar en de conversies van de in totaal 110 franchisenemers waren erg versnipperd. Dankzij de gouden combinatie van Google Machine Learning en een zelfontwikkeld 'budget regulering script’ hebben we dit teruggebracht naar 21 compacte campagnes waarbij budgetten 20% effectiever worden besteed. Benieuwd hoe we dit gedaan hebben? Lees dan verder.

Nominaties & awards
Global Search Awards nominaties
- Beste use of search
- Most innovative campaign

Thuisin en Aanhuis.nl

Maak kennis met de opdrachtgever.

Thuisin en Aanhuis.nl zijn winkelformules in de woninginrichtingbranche van de snelgroeiende franchiseorganisatie De Comafin Groep. Door bij diverse fabrikanten en leveranciers collectieve afspraken te maken voor de gehele groep, biedt Comafin de aangesloten ondernemers goede marges en inkoopvoordelen. Daarnaast is het bedrijf expert op gebied van marketing en klantbenadering en heeft het per formule geavanceerde marketingtools ontwikkeld met de focus op digital commerce.

Bezoek de website

Oude situatie vs. nieuwe situatie

In het verleden kreeg elke Comafin-ondernemer zijn eigen Google Ads maandbudget toebedeeld binnen een campagnestructuur, met uitsplitsingen per ondernemer én per productgroep. Het gevolg was een totaal van ruim 200 losse search campagnes, met in elke campagne weinig data en versnipperde conversies. Dit maakte deze setting niet data-gedreven en het campagnemanagement zeer inefficiënt.  Dankzij een zelfontwikkelde tool staat er nu een compacte, future-proof campagnestructuur en is de budgetverdeling vraaggestuurd. 

De doelstellingen

minder campagnes, betere budgetverdeling.

De uitdaging zat hem in het verminderen en samenbrengen van het aantal campagnes, rekening houdend met de inzet van budgetten per ondernemer en lokaal gevoerd assortiment. Omdat Google hierin niet voorziet met een standaardoplossing, hebben we zelf een aantal tools ontwikkeld met de volgende primaire doelstellingen:

  • Creëren van een compacte, toekomstbestendige en efficiënt te beheren campagnestructuur
  • Realiseren van mogelijkheid tot vraaggestuurde budgetverdeling over de campagnes en het productassortiment
  • Realiseren van een significante groei in winkelbezoeken en kostendaling per winkelbezoek vanuit Google Ads
  • Verbeteren van de kwaliteit van leads met 10% en realiseren van een significante groei in offline omzet per winkel

Stap 1

Van product- naar vraaggestuurd.

Om te zorgen dat ondernemers zelf hun budgetten kunnen toewijzen in Google Ads, hebben we een eigen geavanceerde scripting-oplossing gebouwd. Locaties die Google binnen haar API herkent, worden gekoppeld aan de verzorgingsgebieden van franchisenemers. Het script berekent de totaal gemaakte advertentiekosten per vestiging en geeft elke zoekcampagne een prioriteitscore. Dit creëert een vraaggestuurde manier van werken, waarbij budgetten per winkel zo efficiënt mogelijk worden ingezet.

Stap 2

Van 200 naar 21 campagnes.

Omdat we met ons script budgetten reguleren, hebben we de campagnestructuur flink verbeterd. Het aantal search campagnes is met maar liefst 179 afgenomen tot slechts 21. Dat is niet alleen compact maar ook schaalbaar en daarmee toekomstbestendig.


Stap 3

Lokalisatie.

De gegevens van de winkels van Comafin ondernemers gebruiken we als input voor zogeheten Ad-customizers. Daarmee worden advertenties dynamisch aangepast op basis van een match tussen een lokale vestiging en de locatie van een gebruiker die iets zoekt in Google. Een gebruiker die zoekt in Google krijgt daardoor advertenties te zien van de dichtstbijzijnde Thuisin vestiging.
Na de advertentieklik komt je als bezoeker op een verder gepersonaliseerde en gelokaliseerde landingspagina.

 

Nieuwe situatie

Meer omzet met hetzelfde budget.

In de nieuwe situatie zijn er in plaats van 200 versnipperde campagnes, nog maar 21 search campagnes over. Dit is veel efficiënter te beheren en ze zijn optimaal ingericht voor de inzet van Google Ads Machine Learning. Budgetten worden 20% effectiever besteed en gaan niet meer onnodig naar productcategorieën met weinig vraag. Met dezelfde budgetten halen ondernemers dus meer omzet dan eerst, omdat ze vraaggestuurd adverteren.

Resultaten

In cijfers.

+20%

Effectievere budgetbesteding

+40%

Meer winkelbezoeken

+35%

Totale omzet

-179

Afname in aantal campagnes

UX lab Adwise

Resultaten

De resultaten van deze aanpak hebben enorme impact op de business van de opdrachtgever en de aangesloten ondernemers. Aan de kant van Adwise kan er zo veel tijd worden bespaard met de optimalisatie van de campagnes. Dit zijn de belangrijkste resultaten:

- Consolidatie van meer dan 200 separate search-campagnes naar 21 compacte campagnes, die efficiënt in beheer zijn en bovendien optimaal zijn ingericht voor het succesvol inzetten van Google Ads Machine Learning.

20% effectievere budgetbesteding binnen search, doordat er geen budget meer gaat naar productcategorieën met (te) weinig vraag. De situatie is nu volledig vraaggestuurd waardoor er meer budget wordt besteed aan belangrijkere productcategorieën.

Toename van 60% in winkelbezoeken/afspraken vóór de lockdown door Covid-19 en 40% na de lockdown. Daarnaast nam de totale omzet uit Google Ads op jaarbasis met 35% toe.

Met behulp van de verkregen inzichten is het budget van meerdere winkels verhoogd, omdat zij ook zichtbaar willen zijn in campagnes met een lagere prioriteit. In totaal gaat het om een toename van 20% ten opzichte van vorig jaar.

Conclusie

Dankzij meer beschikbare data en de efficiënte optimalisatie van de campagnes is het aantal winkelbezoeken voor Thuisin en Aanhuis.nl flink gegroeid én wordt elke euro nu veel effectiever besteed. Bovendien staat er een campagnestructuur voor de lange termijn en geeft de budgetbesparing ruimte voor nieuwe investeringen.

Willem Kottier Performance Manager
Willem Kottier Performance Manager
Willem Kottier, Adwise

Ook je campagnes optimaliseren?

Ik denk graag met je mee!.

Willem, Adwise Performance Manager

Neem contact op
Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23