Challenge us
menu
Ten Tusscher

Doorgroeien met nieuwe Magento webshop en Akeneo

Bekijk de case

Klaar om maximaal door te groeien

De huidige webshop van fietsenwinkel Ten Tusscher was dringend aan vernieuwing toe. Om de ambitieuze toekomstplannen te kunnen realiseren, moest het design niet alleen worden opgefrist, maar ook de product content moest worden geoptimaliseerd. In Magento 2 hebben we daarom een nieuwe webshop gebouwd en gekoppeld aan een nieuw ingericht product informatie management systeem (PIM) van Akeneo. In deze case laten we zien wat we precies hebben gedaan en hoe Ten Tusscher maximaal profiteert van deze vernieuwingsslagen.

Ten Tusscher

Maak kennis met de opdrachtgever.

Ten Tusscher is een fietsenwinkel die bekendstaat om zijn hoge serviceniveau en vakmanschap. Hun fysieke vestigingen in Enschede en Almelo zijn ieder voorzien van een grote showroom en werkplaats. Daarnaast is er een webshop. Ten Tusscher levert allerlei soorten fietsen; van mountainbike tot racefiets, van stadsfiets tot high speed e-bikes en heeft zo'n 800 verschillende modellen in het assortiment van 21 topmerken. Het profileert zichzelf als ‘de fietsenwinkel waar service en kwaliteit voorop staat’.

Bezoek de nieuwe webshop van Ten Tusscher
Ten Tusscher

Doel van onze samenwerking

Doorgroeien met derde online filiaal .

Op de huidige webshop van Ten Tusscher kunnen bezoekers nog niet goed filteren op eigenschappen van fietsen. Dat moest anders. Met betere productcontent wil de fietsenwinkel een betere klantervaring bieden. Omdat de data uit de bronsystemen van de fietsenwinkel niet geschikt is om één op één door te zetten naar de webshop, moest er een koppeling komen met het Akeneo productinformatiemanagement (PIM-)systeem. Leveranciers hanteren namelijk verschillende standaarden en verwerken informatie allemaal op hun eigen manier. Dat is onoverzichtelijk en verwarrend voor de klant.

We hebben besloten de data te standaardiseren, te structureren en daarna te verrijken met de software van Akeneo. Het PIM wordt gekoppeld aan de nieuwe open-source Magento 2 webshop, waar de verschillende eigenschappen goed worden uitgelicht en bezoekers gericht kunnen filteren. Het uiteindelijke doel is dat de webshop een derde filiaal gaat worden van Ten Tusscher. 

De strategie

Gefaseerde aanpak .

Mede door de corona-uitbraak is fietsen populairder dan ooit. Dit zorgt voor een groot tekort aan modellen en onderdelen. Ten Tusscher staat bekend om de ruime voorraden die het altijd al aanhield, dus veel klanten komen naar hun winkels of ze nemen een kijkje op de webshop. Daniel: “Het assortiment van Ten Tusscher is groot en wordt meerdere keren per jaar aangevuld. Op de nieuwe webshop wordt door de koppeling met het PIM snel duidelijk welke fietsen met welke eigenschappen er op voorraad zijn. Zo versnelt de fietsenwinkel de time-to-market en verbetert het de performance van producten op de webshop. De webshop moet op den duur gelden als derde filiaal van Ten Tusscher.

Hieronder is de customer journey van fietsend Nederland geschetst: 




1. Data- inventarisatie en contentdesign

Allereerst hebben we samen met Ten Tusscher bepaald wat moest worden vastgelegd in het PIM-systeem en welke bronsystemen er zijn om data uit te ontsluiten. Dat bleek het kassasysteem in de fysieke winkels. Parallel hieraan hebben wij het contentdesign opgepakt. De lay-out krijgt een eigentijds uiterlijk.

2. Offline naast online

Daarnaast wil Ten Tusscher niet alleen klanten online bedienen, maar ook mensen naar de fysieke winkels trekken voor bijvoorbeeld een servicebeurt, het maken van een proefrit of op je gemak rondsnuffelen in de showroom. Daniel: “Ze sleutelen met passie, weten er veel vanaf en helpen je als je ergens tegenaan loopt. Dat laten we in het design goed naar voren komen door beelden te gebruiken van fietsen die in de showroom staan en fietsenmakers die aan het werk zijn in de werkplaats.”


3. Automatiseren, optimaliseren en testen

Als de producten eenmaal in het PIM zitten, kunnen ze geautomatiseerd worden doorgezet naar de webshop. We zijn daarna aan de slag gegaan met de functionaliteit aan de voorkant en dus de technische implementatie. Daarna zetten we de puntjes op de i in de testomgeving.


Ledlampshopxl

De productroute

van inkoop tot dataverrijking .

Bij dit project komt het pad dat de producten afleggen goed naar voren. Dat begint met de inkooporders in Cyclosoft, het kassasysteem. Op dat moment weet Ten Tusscher niet veel meer dan het artikelnummer en de naam van een nieuw model en een foto van het prototype. “Op dat moment beginnen wij al met het aanleggen van het model in het PIM. Vervolgens verrijken we dit stap voor stap zodra er meer data bekend worden. Gedurende het jaar wordt duidelijk wat voor ketting erop zit, welk type rem, in welke kleuren het model beschikbaar is, et cetera.

Vervolgens maken we hier een prettig leesbare tekst van. Een grootte van 21 inch zegt klanten bijvoorbeeld niet zo veel. Wij maken een vertaalslag. Bijvoorbeeld: ‘Deze fiets past goed bij een lichaamslengte van 184 cm’. Pas als het artikel klaar is om online verkocht te worden, gaat het daadwerkelijk door naar de Magento-shop. Aan de voorkant kunnen consumenten dan bijvoorbeeld filteren op ‘fietsen die passen bij mijn lichaamslengte’.” Zodra een klant een bestelling plaatst via de webshop wordt dit teruggekoppeld naar het kassasysteem.

Tevreden klant

Voor gerichtere targeting.

Resultaten

In cijfers.

+137%

Meer conversies

+43%

Meer vertoningen

+ 36%

Meer clicks

- 32%

Daling van de Cost Per Click

- 61%

Minder kosten per lead

En dan...live!

Nadat alle voorbereidingen waren afgerond en het technische landschap klaar was voor livegang, was het moment daar om de nieuwe website van Ten Tusscher officieel te lanceren!

De nieuwe website van Ten Tusscher bekijken

Reactie van de klant

Verwachtingen overtroffen.

De basis die wij hadden staan wat betreft content en advertising op de marktplaatsen oké, maar om de volgende stap te maken zijn wij gaan samenwerken met Adwise. Hun strategische marketplaces aanpak naar product content, assortimentsanalyse en advertising heeft ervoor gezorgd dat wij de doelstellingen ruim overtroffen hebben. Een goede samenwerking dus!

Jeroen Boeve Directeur Specishops
Jeroen Boeve Directeur Specishops

Klaar voor de toekomst

Dankzij solide en schaalbare basis.

De samenwerking werd vergemakkelijkt door de technische kennis van het team van Ten Tusscher. Ze zagen het belang in van een nieuw PIM systeem, waarmee ze nu een solide basis hebben om verder te groeien. Vanuit die basis kunnen we nu gaan doorontwikkelen en verschillende functies aan het technisch platform toevoegen.

“Ten Tusscher kan de productinformatie steeds verder uitbouwen, zonder dat er veel technische kennis voor nodig is. Overigens werken er vooral digital natives bij Ten Tusscher, wat prettig samenwerkt. Ze begrepen dat er een nieuw PIM-systeem moest komen en dat alleen een nieuw schilletje niet volstond. Net voor de start van het fietsseizoen zijn ze klaar om een stap te verder te zetten!'' - Daniel Lefers, Adwise technical consultant
Daniel Lefers

Ook aan de slag met een nieuwe webshop of Akeneo?

Ik denk graag met je mee.

Daniel Lefers, Adwise senior technial architect

Neem contact op
Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23