Challenge us
menu
Soudal Nederland

Miljoenenbereik in 8 maanden dankzij consistentie, frequentie en short-form content

Bekijk de case

Online aanwezigheid

Soudal is onder meer via de uitbreiding van haar media inzet en het hoofdsponsorschap van een wielerploeg, al een aantal jaren bezig om de zichtbaarheid van het merk te verbeteren. Toch ligt er voor Europa’s grootste onafhankelijke producent van lijmen, kitten en purschuimen nog veel potentie om meer naamsbekendheid te verwerven bij onder meer het Nederlandse publiek. Online zichtbaarheid is daar een belangrijk hulpmiddel voor. In deze case study lees je hoe Soudal in acht maanden tijd een bereik van ruim 1 miljoen weergaven realiseerde.

Services
Monitoring & webcare - Community management - Content marketing & planning - Social Campaigns - Influencer marketing - Social Advertising

Soudal

Expert in verbindingstechnologie.

Soudal is Europa's grootste onafhankelijke producent van kitten, lijmen en purschuimen voor zowel vakprofessionals als particuliere gebruikers en is vertegenwoordigd in 140 landen met circa 4000 medewerkers wereldwijd. Vanuit een jarenlange visie op innovatie en aanpassingen aan lokale marktbehoeften, heeft Soudal zich ontwikkeld tot innovator in de wereld van hoogwaardige verbindingstechnologieën.

Bezoek de website van Soudal

Dijkman Zonne-engerie

Maak kennis met de opdrachtgever.

Dijkman Zonne-energie biedt A-merk zonnepaneelinstallaties met persoonlijk advies aan huis, eigen vakkundige installateurs en btw-teruggave regeling. Gecertificeerd en aangesloten bij Stichting Garantiefonds – Zonnepanelen & Zonne-energie (SGZE), streven ze naar regionale zonnepanelen-leiderschap.
Soudal Adwise

De uitdaging

Merkbekendheid én -duidelijkheid creëren.

De merknaam Soudal heeft mede dankzij het huidige hoofdsponsorschap van Soudal Quick-Step, en Lotto-Soudal in het verleden, via de wielersport al een flinke naamsbekendheid gegenereerd. Het bleef voor veel mensen echter toch nog onduidelijk wat Soudal nu precies doet. Hoe zorg je er als merk voor dat je je propositie consistent en via de juiste kanalen op een heldere manier communiceert richting je doelgroepen?

Met die uitdaging zijn we aan de slag gegaan, met beperkte capaciteit bij Soudal als extra uitdagende factor.

Drielaags contentplan

Consistentie, frequentie en short-form.

Ons samengestelde contentplan voor Soudal legt de nadruk op de drie pijlers van succesvolle digitale communicatie: consistentie, frequentie en short-form content. Bij Soudal wilden we niet zomaar een reeks willekeurige berichten delen; we wilden een sterke, coherente boodschap overbrengen en dat op regelmatige basis.

Short-form content, in de vorm van korte en pakkende video's, stond centraal in ons plan. We begrijpen dat visuele content niet alleen aantrekkelijker is (dan visuals), maar ook de aandacht van het publiek vasthoudt. Het stelt Soudal in staat om zijn professionaliteit op een boeiende en moderne manier te communiceren met de doelgroep.

Het resultaat

Subtitel.

Op basis van het merkconcept, de eRecruitment strategie en de nieuwe kanalen selectie hebben we de doelstellingen binnen 2 maanden weten te behalen tegen een fors lagere Cost per Hire.

Daarnaast is het werkgeversmerk echt tot leven gekomen en hebben we ervoor gezorgd dat potentiële kandidaten bekend zijn geraakt met Dijkman, de sfeer, cultuur,  goede arbeidsomstandigheden en uitstekende voorwaarden van Dijkman als werkgever. Overall, heeft het gezorgd voor een natuurlijk instroom van sollicitaties bij Dijkman.

De campagne

Krijg ook zo'n energie!.

De wervingscampagne van Dijkman Zonne-energie heeft een verfrissende, onderscheidende en eigenzinnige toon of voice gekregen die het sterke en nuchtere karakter van Dijkman ademt. Deze hebben we tot leven gebracht in een een on- en offline campagne waarbij een dag uit het leven van een werknemer centraal staat. Met een glimlach en een kleine knipoog naar de werkelijkheid schuiven we een werknemer naar voren die het boegbeeld van de campagne vormt. De werknemer staat vol in het leven en krijgt zo’n energie van zijn uitdagende en afwisselende baan bij Dijkman dat hij ook thuis alles uit zijn vrije tijd kan halen.

Het resultaat

Van 0 naar 1.000.000+ views.

In een tijdsbestek van acht maanden heeft Soudal online enorme progressie geboekt. Waar de organisatie aan het begin van 2023 nog niet erg actief was op social media, heeft de lijm- en kitgigant in de maanden daarna ruim 1.100.000 weergaven verzameld op Facebook, Instagram en TikTok. En de teller loopt door.

Deze cijfers laten zien dat je als merk, door Social Media doelgericht in te zetten vanuit een weldoordacht en aan bedrijfsdoelen gekoppeld contentplan, in korte tijd enorme merkbekendheid kunt genereren. 

Belangrijkste resultaten

In cijfers.

Facebook

477.913 bereik (+4,1d%)
81 vind ik leuks (+6,6%)
4222 bezoeken (+364%)

Instagram

449.125 bereik (+4,2d%)
415 volgers (+41,4d%)
2367 bezoeken profiel (+353%)

TikTok

219.976 bereik (vanaf maart)
570 volgers 
1599 likes

Paid promotie

870.809 bereik (+144,3%)
2.624.894 weergaven (+83%)

Dit zegt Soudal

"In ons geval denk ik dat het voornamelijk een kwestie van ontzorgen is. In de basis kopen we bij jullie capaciteit in die we eigenlijk zelf in huis moeten halen. Dat bespaart ons nu geen kosten, maar zeker wel mijn tijd omdat jullie de regie houden en het grootste deel van de uitvoering doen. Zo kan ik mijn tijd besteden aan de vele andere taken die ik heb als marketing coördinator".

Dorien, Marketing Coördinator bij Soudal Nederland

De impact

Een onderscheidend merk met oog op de toekomst..

Bedrijven op een beslissende voorsprong zetten. Dat is de missie waar we bij Adwise in elke samenwerking naar streven. De samenwerking met Soudal is daarop geen uitzondering. Dus wat is nu de impact?

"Onze samenwerking, waarbij verschillende disciplines samenkomen, vormt een sterk team dat strategie omzet in haalbare en realistische resultaten. Wat er voor mij echt uitspringt, is de proactieve benadering, de brede variëteit aan kennis, de nauwgezette planning en bovenal, het aanstekelijke enthousiasme van Fleur. Dit maakt onze samenwerking voor mij persoonlijk van onschatbare waarde. Samen begrijpen we elkaar en bouwen we aan iets buitengewoon goeds.” Aldus Dorien .. Marketing Coördinator bij Soudal Nederland.

Reactie van Dijkman

Aantrekkelijker in de markt als werkgever.

Jeroen Koole, Marketing Manager bij Dijkman "De video die we voor de recruitment campagne gemaakt bleek een groot succes te zijn. Naast dat dit tot tientallen sollicitanten heeft geleid, herkennen veel klanten Jeroen uit de video op het moment dat hij bij de klant thuiskomt om de zonnepanelen te installeren" Mooiste samenwerking. Volledige pakket, hele nieuwe huisstijl, nieuwe nieuw logo, als bedrijf profesionelerer in de markt en nu ook als werkgever.

Adwise en Soudal

Reactie van Soudal

Bouwen aan iets buitengewoon goeds.

Onze samenwerking, waarbij verschillende disciplines samenkomen, vormt een sterk team dat strategie omzet in haalbare en realistische resultaten. Wat er voor mij uitspringt, is de proactieve benadering, de brede variëteit aan kennis, de nauwgezette planning en bovenal het aanstekelijke enthousiasme van Fleur. Dit maakt onze samenwerking van onschatbare waarde. Samen begrijpen we elkaar en bouwen we aan iets buitengewoon goeds.

Dorien van Pol Marketing Coördinator Soudal
Adwise en Soudal Dorien van Pol Marketing Coördinator Soudal

Bereik jouw doelgroep

Met contentmarketing.

Ontdek meer

Ook aan de slag met social media?

Neem contact op.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23