Challenge us
menu
Saxion

Hoe hogeschool Saxion in gesprek komt met toekomstige studenten

Met behulp van digital marketing
Bekijk de case

Een nieuwe wervingsstrategie voor Saxion

Ieder jaar proberen hogescholen nieuwe studenten te werven middels open dagen. Voor Saxion was het bezoek op de open dagen de afgelopen jaren een succes. Maar succes vandaag is geen garantie voor de toekomst. Door demografische krimp daalt het aantal scholieren gestaag en neemt de concurrentie tussen hogescholen met het jaar toe. Het aantal bezoekers op de open dagen stijgt door online campagnes, maar het aantal aanmeldingen voor opleidingen groeit niet vanzelfsprekend mee. Adwise creëerde in samenwerking met Saxion een digitale marketing campagne ter promotie van de studies onder toekomstig studenten. Het resultaat? Een nieuwe wervingsstrategie die aansluit bij de merkbelofte ‘Get Ready for a Smart World’ en bijna 10% meer aanmeldingen voor de open dagen.

Awards en nominaties
Dutch Search Awards: Beste Social Advertising Campagne

Strategie

In gesprek komen met de potentiële studenten.

De concurrentie op de HBO onderwijsmarkt neemt toe. Een algemene indruk van een opleiding is niet meer voldoende. Om voldoende nieuwe inschrijvingen aan de hogeschool te werven is in gesprek komen met jongeren uit de generatie Z een must. De merkbelofte Get Ready for a Smart World bood voldoende aanknopingspunten om technologie in te zetten om de scholieren te bereiken en in gesprek te gaan via een chatbot binnen de marketing campagnes.

Website Saxion bezoeken

Implementatie

Inspelen op de communicatiestijl van de doelgroep.

Om generatie Z te prikkelen na te denken over hun eigen toekomst is in samenwerking met Morskieft Ontwerpers het communicatieconcept ‘Banen van de toekomst’ ontwikkelt. Hierbij vormen futuristische banen als EmojiTherapeut, DataArcheoloog en FakenewsDetective (uiteraard met een knipoog) de basis. Middels opvallende gifs stimuleert Saxion de scholieren om in gesprek te gaan over toekomstige studies. En om de doelgroep in staat te stellen in gesprek te gaan, waar én wanneer zij dit maar willen is een chatbot ontwikkelt.

Via de chatbot is de doelgroep in staat om op elk moment van de dag een gesprek te beginnen. Dit gesprek wordt gevoerd via het medium dat de doelgroep zelf gebruikt (bijvoorbeeld: Instagram, Facebook). De chatbot en bijbehorende chatflow is ingericht op de communicatiestijl van de doelgroep. Zo spreekt de chatbot vloeiend emoji-taal en afkortingen. De chatbot stelt vragen waarbij essentiële data wordt verzameld over de interesses en customer journey van de scholier, waardoor Saxion in staat is de scholier te helpen met de oriëntatie naar de best passende opleiding.

Get Ready for a Smart World

Ontdek hoe wij in gesprek gaan met potentiële studenten.

Get Ready for a Smart World

Ontdek hoe wij in gesprek gaan met potentiële studenten.

Get Ready for a Smart World

Ontdek hoe wij in gesprek gaan met potentiële studenten.

Get Ready for a Smart World

Ontdek hoe wij in gesprek gaan met potentiële studenten.

Resultaat

Enorme impact op de wervingsstrategie voor de lange termijn.

De social media campagnes en chatbot hebben nu al een enorme impact op de wervingsstrategie voor de komende jaren. Het toont aan dat sturing op voorlichting succesvoller is dan alleen sturing op directe aanmeldingen voor een open dag. Er zijn uiteindelijk 723 gesprekken gevoerd via de chatbot en dat is meer dan 241% boven de initiële doelstelling (minimaal 300 conversaties). Daarbij heeft 57% van de scholieren essentiële informatie gegeven waardoor de profielen zijn verrijkt en de student journey helder is geworden. Tevens leidde bijna 10% van de gesprekken tot een vervolgstap, bijvoorbeeld: een meeloopdag, contact met het informatiecentrum of aanmelding voor een open dag. Door deze succesvolle resultaten wordt de chatbot verder ontwikkelt, zodat deze een centralere rol gaat spelen met een diepere integratie en automatisering met CRM, e-mail en websites.

“Om onze ‘altijd-aan’ doelgroep te bereiken moeten we blijven innoveren. Jongeren vinden het niet meer dan normaal dat organisaties 24/7 bereikbaar zijn. Het binnen onze marketingstrategie inzetten van een chatbot past precies bij die trend. Wij zijn trots op het resultaat dat we hebben behaald met deze eerste pilot en zien enorme kansen voor de toekomst”.

Michel Doetjes - Online Marketeer, Saxion

Ben je benieuwd hoe je beter in gesprek kunt komen met je doelgroep?

We helpen je graag.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24