Challenge us
menu
Rijbewijs Invordering

137% meer leads in concurrerende markt met hetzelfde budget

dankzij slimme targetingstrategie
Bekijk de case

Zelfde budget, beter resultaat

Wat doe je als je je in een sterk concurrerende markt bevindt en je meer conversies wilt, maar meer advertentiebudget er niet inzit? Samen met Rijbewijs Invordering, dat helpt bij het terugvorderen van in beslag genomen rijbewijzen, hebben we daarom iets slims bedacht. Door handig gekozen doelgroepen heel specifiek te targeten en broad keywords toe te voegen, hebben we een resultaatgerichte campagne opgezet waarmee we binnen hetzelfde budget toch een flinke stijging in leads hebben gerealiseerd. Hoe? Dat lees je hieronder!

Rijbewijs Invordering

Maak kennis met de opdrachtgever.

Rijbewijs Invordering ontzorgt personen van wie het rijbewijs is ingevorderd. De gespecialiseerde aangesloten advocaten maken bezwaar namens cliënten die hun rijbewijs moesten inleveren op basis van hun snelheid, drank- of drugsgebruik. Zij doen dit door een zogeheten klaagschriftprocedure op te starten en bieden hulp bij een eventuele zitting. Het slagingspercentage is hoog: in veel gevallen is het in beslag genomen rijbewijs binnen 10 dagen weer terug. Momenteel ligt het slagingspercentage op maar liefst 98%. Vooral in geval van grote afhankelijkheid van het rijbewijs kan dit uitkomst bieden.

Bezoek de website van Rijbewijs Invordering
Rijbewijs Invordering

Doel van onze samenwerking

Meer leads met hetzelfde budget .

Rijbewijs Invordering bevindt zich in een markt met veel concurrentie. Bovendien is de tijdsdruk altijd groot: mensen worden vaak plotseling geconfronteerd met inbeslagname van hun rijbewijs en willen graag zo snel mogelijk weer beschikken over hun roze pasje. Tijdens de start van de samenwerking met Rijbewijs Invordering hebben we afgesproken om op een kost-per-lead basis te werken vanuit een vast budget. 

“Nadat de campagnes zes maanden hadden gedraaid, concludeerden we dat de gemiddelde cost per action te hoog lag'', vertelt Stan Ros, Performance Manager bij Adwise. ''Dit was €45,- per conversie, maar we wilden dit verlagen tot gemiddeld €36. Dit zou er, op basis van wat een lead gemiddeld oplevert, uit moeten kunnen. Een ander belangrijk doel was het aantrekken van kwalitatief beter verkeer in het Google Search-netwerk. Dit doen we door specifieker te targeten op audiences: mensen die hun rijbewijs nodig hebben voor hun werk.''

 

De strategie

Vier onderdelen.

Door de vele concurrenten, in combinatie met “rijbewijs ingevorderd”-gerelateerde zoektermen, moesten we uit een ander vaatje tappen om de beoogde doelstellingen te halen. We hebben gekeken naar andere innovatieve manieren om binnen het budget van €2450,- per maand zoveel mogelijk conversies te genereren tegen een zo laag mogelijke CPA. Stan: “Dat doen we bijvoorbeeld door te targeten op doelgroepen die sterk afhankelijk zijn van hun rijbewijs, zoals zzp’ers en ondernemers.''


1. Google Ads experiment

broad match keywords.

We hebben de helft van de tijd de huidige keywords getest en de andere helft van de tijd serveerden we de ads uit met broad match keywords. Het experiment deelt het verkeer (en het budget) van de oorspronkelijke campagne om deze te testen, zodat we uiteindelijk weloverwogen beslissingen kunnen nemen over welke tactieken meer rendement oplevert.

2. Meetbaarheid verbeteren

Datagedreven werken.

We hebben een Google Ads-pixel geïmplementeerd, waarmee we conversies beter kunnen meten en we gebruikers bijvoorbeeld nauwkeuriger kunnen tracken via verschillende apparaten (cross-device tracking). Met deze meer nauwkeurige data richten we onze campagnes en biedstrategieën veel efficiënter in.

3. Doelgroepen samenstellen

Voor gerichtere targeting.

In Google Ads wijzen we doelgroepen toe aan advertentiegroepen om mensen te bereiken op basis van wie ze zijn, hun interesses en gewoonten, waar ze actief onderzoek naar doen en/of hoe ze interactie met Rijbewijs Invordering hebben gehad. We nemen andere zoektermen in de campagne op, die zonder gerichte inzet op doelgroepen niet zouden scoren. Doelgroepen van Rijbewijs Invordering zijn affiniteitsdoelgroepen (bv. fans van dancemuziek, stappers, voetbalfans), in-market audiences (bv. zzp’ers, ondernemers en gerelateerde rijbewijs-afhankelijke doelgroepen) en demografische doelgroepen: mensen die nauw verband hebben met de beoogde doelgroep van Rijbewijs Invordering.




Ledlampshopxl

4. Budget efficiënter inzetten

Slimmer bieden.

Door gebruik te maken van slimme biedstrategieën, wordt tijdens een veiling van advertenties gekeken naar signalen zoals locatie (festivallocaties en evenementen), dag van de week, tijdstip, het apparaat en remarketinglijsten. Google Ads herkent tijdens de veiling bovengenoemde signalen en geeft vervolgens een hoger bod mee.

Resultaten

In cijfers.

+137%

Meer conversies

+43%

Meer vertoningen

+ 36%

Meer clicks

- 32%

Daling van de Cost Per Click

- 61%

Minder kosten per lead

Rijbewijs Invordering

Conclusie?

Een innovatieve en schaalbare case.

“Door keywords breder in te zetten behaalden we meer volume binnen de campagnes. We hadden minder last van concurrentie. We haalden niet alleen meer clicks, maar ook kwalitatief betere clicks, omdat we alleen op specifieke doelgroepen targeten. Hierdoor heeft het conversiepercentage zo'n enorme boost gekregen”, licht Stan toe. ''Er worden bovendien alleen ads uitgeserveerd aan bezoekers met veel potentie tot conversie. Rijbewijs Invordering betaalt zo veel minder per lead dan voorheen.''


Reactie van de klant

Verwachtingen overtroffen.

De basis die wij hadden staan wat betreft content en advertising op de marktplaatsen oké, maar om de volgende stap te maken zijn wij gaan samenwerken met Adwise. Hun strategische marketplaces aanpak naar product content, assortimentsanalyse en advertising heeft ervoor gezorgd dat wij de doelstellingen ruim overtroffen hebben. Een goede samenwerking dus!

Jeroen Boeve Directeur Specishops
Jeroen Boeve Directeur Specishops

Wat maakt deze case bijzonder?

Innovatie boven investering.

Ook in een markt met zware concurrentie kun je een voorsprong pakken zonder daarbij veel meer geld te investeren. Dat hebben we samen met Rijbewijs Invordering laten zien. Door slim om te gaan met de beschikbare middelen en budgetten die je hebt, is het totaal aantal conversies meer dan verdubbeld; van 400 in de eerste zes maanden naar 950 conversies in het half jaar erna.  

“We hebben op een slimme manier het verschil gemaakt in een concurrerende markt. Klant blij, wij blij! De strategie is bovendien schaalbaar, waardoor we hem ook kunnen toepassen op andere cases. '' - Stan Ros, Adwise Performance Manager
Stan Ros

Ook je advertentiebudgetten slimmer inzetten?

Ik denk graag met je mee.

Stan Ros, Adwise Performance manager

Neem contact op

#1 Fullservice Digital Agency 2021