Challenge us
menu
Qredits

60% meer leads voor Qredits dankzij datagedreven personalisatie

Bekijk de case

Datagedreven personalisatie

Al vanaf het eerste uur werken we samen met Qredits. Het begon allemaal met het ontwikkelen en beheren van de website en het klantportaal van de sociale kredietverstrekker. Zodoende is er veel data beschikbaar, waarmee tot voor kort nog niet veel werd gedaan. En dat is natuurlijk zonde. In deze case lees je hoe we samen met Qredits op basis van data de online marketing verder hebben geoptimaliseerd. Daardoor biedt Qredits nu aan iedere doelgroep op ieder touchpoint de juiste content. Het resultaat? Liefst 60% meer conversies! Verder zijn de kosten per aanvraag flink gedaald. En – last but not least – er ligt een mooie basis voor de verdere uitrol van gepersonaliseerde campagnes.

Qredits

Maak kennis met de opdrachtgever.

Qredits helpt ondernemers bij het succesvol starten van en investeren in hun bedrijf. De microfinancierder verschaft starters en midden- en kleinbedrijven niet alleen bedrijfskredieten tot 250.000 euro, maar biedt ondernemers ook kennis door middel van coaching en trainingen. Qredits werkt zonder winstoogmerk samen met betrouwbare partners als de Volksbank, Rabobank, ABN AMRO en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De belangrijkste doelgroep bestaat uit starters, jonge ondernemingen en al wat langer bestaande ondernemingen die door willen groeien. Qredits onderscheidt zich in haar aanpak door veel persoonlijke aandacht en flexibiliteit.

Bezoek de website van Qredits
Qredits

Het doel met Qredits

De doelgroepen leren kennen.

Vanuit de behoefte om ondernemers zo veel mogelijk op weg te helpen, heeft Qredits een flinke voorraad content ontwikkeld. Dit zorgt onder meer voor goede vindbaarheid en service naar de potentiële doelgroep, maar ook voor een onoverzichtelijke situatie waarin het lastig is om grip te krijgen op de klantreis en conversie per persoon. Qredits wist niet precies wie tot welke doelgroep behoorde, welke kenmerken de verschillende doelgroepen hadden en welke touchpoints in de klantreis belangrijk zijn om uiteindelijk een kredietaanvraag te doen.

Het belangrijkste doel van deze case is daarom op basis van de beschikbara data inzicht krijgen in de doelgroepen die op Qredits.nl komen. Ook de soft-conversies die een rol spelen in de klantreis voordat tot een conversie wordt overgegaan, zijn hierbij belangrijk. Potentiële klanten moeten hierdoor uiteindelijk met behulp van de juiste campagnes en content op het juiste moment worden getriggerd.

 

Optimalisatie van de customer journey

Personalisatie met data.

Adwise heeft veel expertise in huis op het gebied van marketplaces-strategie. Om succesvol te zijn, en te blijven, op marketplaces kijken we bij Adwise steevast naar een zestal pilaren; Assortiment, Techniek, Content, Pricing, Advertising en Reputatie. In deze strategie met Specishops mocht Adwise zich over alle zes marketplaces pilaren geheel ontfermen. 

1. Uitvoerige data-analyse

Voor segmentselectie.

We hebben data uit Google Analytics en Salesforce geanalyseerd en gekeken naar patronen, om tot doelgroepen en hun belangrijkste eigenschappen te komen. Cariene van Aart, Performance Manager bij Adwise: “Uit zes segmenten hebben we de drie meest kansrijke geselecteerd: starters, jonge ondernemers en ervaren ondernemers die een volgende stap willen zetten.”

Met verschillende modellen en analyses zijn uiteindelijk de drie touchpoints gekozen met de hoogste kans op een kredietaanvraag per segment. “Hier stellen we business rules voor die we invoeren in Squeezely.''

2. Ontwikkeling landingspagina’s

Content op maat.

Per segment zijn er daarnaast specifieke landingspagina’s ontwikkeld met nuttige content. Die zorgen er niet alleen voor dat de doelgroep beter converteert, maar dienen ook als mechanisme om de doelgroep zichzelf te laten identificeren.


3. inrichting campagnes

Facebook, Instagram, Display.

Met behulp van Squeezely worden campagnes ingericht op ieder gewenst kanaal, zodat iedere doelgroep de juiste content krijgt op het moment dat zij daar het meest ontvankelijk voor zijn. Er is in eerste instantie gekozen campagnes op Facebook, Instagram en Google Ads (in dit geval Google Display).


Ledlampshopxl

4. Optimalisatie en personalisatie

In drie fases.

Nadat de eerste campagnes live zijn gegaan, zijn we verder gaan finetunen en tweaken, om de resultaten te optimaliseren. De hele customer journey wordt gepersonaliseerd. “We maken binnen deze campagnes gebruik van drie fases. Top-funnel - look-a-likes van websitesegmenten op doelgroepen binnen platformen en interesse - en mid-funnel - bezoekers zonder soft-conversie, die bijvoorbeeld op een segmentpagina zijn geweest of alleen de conversie hebben bekeken. En tot slot de bottom-funnel-fase, waarbij het gaat om remarketingbanners om een kredietaanvraag te doen”, verduidelijkt Van Aart.

Belangrijkste resultaten

Meer leads, minder kosten.

60% stijging

In kredietaanvragen

 

36% stijging

In soft conversies

Gedaalde kosten per kredietaanvraag

Waardoor Qredits' mediabudget omlaag kon

Adwise en Qredits

Conclusie

Personaliseren werkt.

Qredits sprak voorafgaand aan de case de verwachting uit van een conversieverhoging van 10% op kredietaanvragen en 30% op soft-conversies, zoals bijvoorbeeld downloads van ondernemersplannen, handige templates of gratis online trainingen. Die verwachtingen zijn dus ruimschoots overtroffen. Omdat de kosten per kredietaanvraag aanzienlijk daalden, heeft Qredits het mediabudget ook omlaag kunnen bijstellen. 

Het belangrijkste van deze case vindt Cariene, naast de mooie resultaten, het bewijs dat personalisatie werkt. “Adwise is een performance-driven agency, dus dan is het mooi om te zien dat de strategie die je hebt bedacht achter je bureau in de praktijk nog beter werkt dan gedacht. Het model geeft inzicht in de doelgroep die Qredits.nl bezoekt en zorgt voor grip op de customer journey.”

Ester Renssen

Reactie van Qredits

Samen mooie stappen gezet.

Adwise is voor Qredits een duurzame sparringpartner. Adwise daagt ons uit en voelt ons goed aan. Daarom is het mooi om te zien dat de stappen die we samen gezet hebben op het gebied van klantprofilering én de inzet van Squeezely voor het uitserveren van gepersonaliseerde content de conversie resultaten enorm gestimuleerd heeft!

Ester Renssen Manager Marketing Qredits
Ester Renssen Manager Marketing Qredits

Toekomstplannen

Opschalen naar meer platformen.

Op dit moment werken we hard aan de verdere optimalisatie van alle content, zowel op de website als op de advertising-platformen. Daarnaast hebben we plannen om het aantal kanalen uit te breiden en zoeken we naar manieren om nog sneller doelgroepen te herkennen. De personalisatiemogelijkheden met data zijn eindeloos en we willen samen Qredits nog dichter bij de doelgroep brengen. 

Qredits wil alle ondernemers zo goed mogelijk helpen, in welke positie ze ook zitten. De basis staat nu. Als we deze datagedreven full-funnel omnichannel-aanpak verder optimaliseren, kunnen we hier nog heel lang op voortborduren'- Cariene van Aart, Performance Manager Adwise
Cariene van Aart

Wil je ook aan de slag met personalisatie?

Ik denk graag met je mee!.

Cariene van Aart, performance manager

Neem contact op
Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23