Challenge us
menu
Qredits

De ideale marketingmix door online en offline meetbaar te maken.

Bekijk de case

Data science en de ideale marketing mix

De digitale marketingstrategie en het online mediabudget van Qredits, waren in de afgelopen jaren al geoptimaliseerd door Adwise. Voor de volgende optimalisatieslag was het essentieel om ook de impact van radio en TV goed in kaart te brengen, 80% van het mediabudget van Qredits gaat namelijk naar offline media. Het doel: zoveel mogelijk kredietaanvragen met hetzelfde mediabudget. Het resultaat: inzicht van offline media op kanaalniveau.

Awards/nominaties
Nominatie DIA 2020 – Data
Nominatie DSA 2020 - Beste PPC B2B campagne
Nominatie DSA 2020 - Beste gebruik van data

Meetbaarheid van offline media

80% van het mediabudget van Qredits gaat naar offline media.

Belangrijk onderdeel van dit project is het bepalen van het echte effect van radio en TV. We willen niet alleen advies geven over de ideale middelenmix, maar ook op zenderniveau willen we kunnen optimaliseren. Door historische data goed te analyseren, is het ons gelukt om de effectiviteit van radio en tv in te schatten. Adwise is zelfs een stap verder gegaan. Door historische data van offline media én door alle beïnvloeden op het effect van de offline media resultaten te analyseren, kunnen we niet alleen de ideale marketing mix bepalen maar de verwachte resultaten voorspellen. Dit algoritme is vervolgens uitgewerkt zodat we het algoritme voor zowel online- als offline media kunnen inzetten. De uitkomsten worden helder weergegeven in het “Marketing Spend Optimalisatie Tool” van Qredits. Dit is een tool waar Qredits een aantal variabelen kan ingeven zoals budget, type campagne (conversie gericht of brand awaraness), kanalen en zenders. Op basis van de ingevoerde variabelen wordt de ideale mix getoond en het verwacht resultaat voorspeld.

Strategie

4 stappen.

Stap 1:
Resultaat kwantificeren per variabel De tool werkt met een zogenaamd marketingmix-model, dat de afzonderlijke bijdrage van diverse interne variabelen als externe variablen op de marketingresultaten kwantificeert. Ruim 50 variabelen tellen mee, waaronder:
- Online advertising per medium en kanaal.
- Offline advertising per medium en kanaal (radio en TV).
- Concurrentie-effect.
- Trend-effect.
- Weer.
- Dag van de week.
- Feestdagen.
- Primetime vs. reguliere zendtijd.

Stap 2: Het saturation-effect.

Door de verzadigingscurve per kanaal te bepalen, weten we wanneer extra mediabudget niet meer zorgt voor extra kredietaanvragen.

Stap 3: Het adstock-effect.
Door het herinneringseffect van de commercials en advertenties over tijd mee te nemen in het algoritme, bepalen we het effect van de advertentie over een realistische periode.

Stap 4: De correlatie. Dankzij een correlatieanalyse kennen we het effect dat de verschillende kanalen op elkaar hebben. De tool neemt dit uiteraard mee in het advies.

Accuraatheid testen

Betrouwbaarheid testen voor daadwerkelijke inzet .

Om het algoritme te toetsen is een simulatie uitgevoerd op een maand in het verleden. De uitkomst van de test laat duidelijk zien dat het algoritme in staat is om de resultaten te voorspellen. Er bleken slechts minimale afwijkingen te zijn tussen voorspelling en werkelijkheid.

Resultaat

  • Nauwkeurige meetbaarheid offline media 
  • Opvallende inzichten tbv optimalisatie van de volledige marketingmix 
  • Bijna 40 optimalisatie regels voor offline media 
  • Concreet advies inzet kanalen en zenders 
  • Inzichten voor onderhandelingen voor Qredits 
  • Op maat gemaakte tool voor Qredits 
Marijn ten Bulte Adwise

Ook inzicht hebben op offline media op kanaalniveau?

Wij helpen je graag.

Neem contact op

#1 Fullservice Digital Agency 2021