Challenge us
menu
Prominent

74 obstakels website Prominent verholpen dankzij user testing

De meerwaarde van UX onderzoek
Bekijk de case

Sfeer creëeren

Prominent heeft een redesign van de website laten ontwerpen, waarbij sfeer en beleving belangrijke onderdelen zijn. De grote vraag was of het nieuwe design ook een verbetering zou zijn op functioneel gebied. Met andere woorden: kunnen bezoekers hun weg goed vinden binnen het nieuwe design? Door de doelgroep zelf verschillende scenario’s van het nieuwe ontwerp te laten doorlopen middels User Testen, hebben we uiteindelijk 74 obstakels gesignaleerd die nog voor livegang zijn opgepakt. Hierdoor heeft de bezoeker op de site nu een positieve sfeerervaring, is de User eXperience zo optimaal mogelijk en is de conversie verbeterd.

Prominent

Maak kennis met de opdrachtgever.

Prominent is dé specialist als het aankomt op comfortabele en stijlvolle stoelen en banken. Met een groot aanbod aan fauteuils, sta-op stoelen, relaxbanken en relaxstoelen en zelfontworpen zitmeubilair. Al ruim 20 jaar laat Prominent iedereen ervaren wat écht goed zitten is. Zitcomfort met optimale ondersteuning van top tot teen in een stoel of bank die 100% op jouw maat gemaakt is. Prominent biedt ook de mogelijkheid om je stoel of bank geheel naar eigen smaak samen te stellen. Belangrijke pijlers van prominent zijn innoveren, design van eigen bodem en 100% maatwerk.

Bezoek de website van Prominent
Prominent

Strategie en doelen

Prominent stond voor de uitdaging om een nieuw design van de website, met een hele andere insteek, live te zetten. De vraag hierbij is of het nieuwe design ook een verbetering was ten opzichte van de huidige website. Het redesign legt de nadruk op sfeer en beleving en een andere look and feel. Maar kan de bezoeker zijn weg op de website wel vinden? En de juiste producten selecteren en ontwerpen? Kortom: is de User eXperience ook optimaal in het nieuwe design?

Door het uitvoeren van een User Test in ons speciaal ingerichte UX Lab op de doelgroep van Prominent, brengen we obstakels in kaart die opgelost kunnen worden voordat het nieuwe design live gaat. Het doel is om hiermee te voorkomen dat de gebruikerservaring van bezoekers als minder goed wordt ervaren en dat ze de weg op de website niet kunnen vinden.

Het user test script opstellen

vragen en opdrachten.

Nadat de vraagstelling en het doel van de User Test was opgesteld, startten we het traject met onderstaande stappen. Voordat er daadwerkelijk getest kan worden, moet er eerst een user test script worden opgesteld. Dit script bestaat uit vragen en opdrachten voor de respondenten, waarbij de ervaringen in kaart worden gebracht. Een vraag uit de test is bijvoorbeeld:

“Ga op zoek gaan naar een bank voor in je zithoek, dit mag naar eigen smaak. Hou voor het gemak je eigen woonkamer als uitgangspunt aan voor de grootte.''

De opdrachten hebben onder andere betrekking op het samenstellen van de producten, de ervaring in het bestelproces, het aanvragen van een magazine en het maken van een afspraak in de winkel.

Uitvoering User Test

in het Adwise UX lab.

De User Test is uitgevoerd in ons UX Lab. Dit lab bestaat uit een huiskamer en observatieruimte inclusief speciale ‘politiewand’! De kamer is huiselijk ingericht, zodat testers zich rustig en prettig voelen en testresultaten niet worden beïnvloed. De oogbewegingen worden vastgelegd door de Tobii eyetracker en vanuit de observatieruimte kunnen mensen live meekijken op het scherm van de tester. Het scherm, beeld van de tester, geluid en eye tracking worden opgenomen en samengevoegd.

De juiste doelgroep

verschillende respondenten.

Vanuit de doelgroep van Prominent zijn er vijf respondenten die hebben deelgenomen aan de test. De vijf testers zorgden voor het vinden van 80% van de obstakels (onderzoek Nielsen Norman Group, die foto hieronder). Deze respondenten gaan het nieuwe design testen op mobiel en desktop aan de hand van het opgestelde script, begeleidt door een moderator. De moderator stelt hierbij de vragen aan de respondent. Hiervoor is gekozen, zodat er eventuele verdiepingsvragen gesteld kunnen worden. Bij de test is er naast een man of vrouw ook een echtpaar geweest die de website gezamenlijk hebben getest.

5 respondenten

Vrouw 25 jaar
Vrouw 55 jaar
Echtpaar van 69 en 73 jaar
Man 55 jaar
Man 73 jaar

Devices

3x desktop - UX ruimte
2x mobiel - UX ruimte

Onderzoeksopzet

De test is uitgevoerd op desktop en mobiel o.b.v. een testscript. Bij de tests was een moderator aanwezig.

UX lab Adwise

Testresultaten

74 obstakels gesignaleerd.

Uit de user test zijn in totaal 74 obstakels naar voren gekomen. Deze hadden in de meeste gevallen betrekking op de gebruikerservaring van de tester. Uit de test werd duidelijk dat het nieuwe design als erg sfeervol werd ervaren met een goede look and feel en erg mooie fotografie. De obstakels die werden opgemerkt gingen vooral over het functionele gebruik. De tester kon bijvoorbeeld niet eenvoudig de juiste producten vinden en/of ze vervolgens in de winkelwagen plaatsen. Het gevoel vooraf werd in de test daarmee bevestigd: het nieuwe design was een sterke verbetering op de look and feel, maar had wel aan functionaliteit ingeleverd. 

Ralf van Vreden

Reactie van Prominent

Tevreden over waardevolle inzichten.

Voorafgaand aan de livegang van onze vernieuwde website hebben wij een aantal use cases en KPI’s getest met de door ons beoogde doelgroepen. Belangrijke factoren hierin waren het gevoel en de reactie op de redesigns en de algehele gebruiksvriendelijkheid van de elementen op zowel mobile als desktop. Wij willen met ons assortiment en de nieuwe website een bredere doelgroep bereiken. Het testen van onze nieuwe website door gebruikers binnen deze doelgroep leverde ons waardevolle inzichten op om conversie en UX te verbeteren.

Ralf van Vreden SEO specialist / Product Owner Prominent
Ralf van Vreden SEO specialist / Product Owner Prominent
Martijn Takens, Adwise

Ook aan de slag met user testing?

Ik denk graag met je mee!.

Angelique, Adwise brand & UX strateeg

Neem contact op
Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24