Challenge us
menu
NL Jobs

Hoe NL Jobs meer grip kreeg op de instroom van arbeidskrachten

Tegen een netto CPA van minder dan €6,-
Bekijk de case

De uitdaging

Ongeveer 2 jaar geleden klopte NL Jobs bij Adwise aan met de opdracht om te helpen bij het professionaliseren van de marketing. Een nieuwe website welke in meerdere talen goed vindbaar moest zijn en z’n werk goed moest doen in het buitenland, met als doel zoveel mogelijk arbeidskrachten naar Nederland krijgen. NL Jobs acteert op de vacaturemarkt in Polen, Roemenië, Letland, Hongarije, Oekraïne, Moldavië en Nederland. Daarnaast sluiten ze andere delen van (Oost-)Europa ook zeker niet uit. De uitdaging voor de nieuwe website zat hem in de meertaligheid, verschillende wensen voor elk land en het koppelen van deze meertalige websites aan het ATS-systeem (Applicant Tracking System). Hierin houdt NL Jobs alle aanmeldingen, statussen en werkplekgegevens bij.

NL Jobs

Maak kennis met de opdrachtgever.

NL Jobs is in 2002 opgericht door vier van Nederlands grootste tomatentelers. De eigenaren van Agro Care, CombiVliet, Lans & Looye Kwekers zijn tevens eigenaar van NL Jobs. Maar daarnaast zijn deze bedrijven ook de grootste opdrachtgevers van NL Jobs. Dagelijks zijn er ruim 2.500 tevreden medewerkers aan het werk via NL Jobs. Naast de glastuinbouw, zijn de landbouw, productie, logistiek en techniek branches waarin NL Jobs medewerkers bemiddelt. Met 3 kantoren in Nederland en 10 wervingskantoren in (Oost-) Europa, is NL Jobs altijd dichtbij. Het samenbrengen van gemotiveerde kandidaten en prachtige Nederlandse bedrijven is hun core business. Hieronder vallen alle zaken die hierbij komen kijken, denk aan het vervoer, regelen van de juiste papieren, huisvesting en persoonlijke ondersteuning.

Bezoek de website van NL Jobs
Prominent

De aanpak

Het team is meteen aan de slag gegaan met het schetsen van de website. Dit omdat we een zo duidelijk mogelijk beeld willen creëren hoe we de koppeling met het ATS het beste kunnen implementeren hebben we zowel visueel als technisch een uitgebreide schets gemaakt. Aan de hand van de huisstijlkleuren van NL Jobs, hebben we een zo clean mogelijke homepage ontworpen met de focus op de vacatures. Bijzonder aan deze website is dat we door middel van slimme technologie ervoor gezorgd hebben dat het niet uitmaakt waar in Europa de bezoeker zich bevindt, de website en chatbot reageren automatisch in de juiste taal. Bezoekt iemand uit Polen de website, dan zal hij door de chatbot benaderd worden in het Pools. Maar bezoekt iemand uit Oekraïne de website vanuit Nederland, dan zal hij alsnog benaderd worden in het Oekraïens. Een enorme uitkomst die de website voor iedereen heel gebruiksvriendelijk maakt.

nljobs medewerkers

Daarnaast draaien we voor NL Jobs verschillende campagnes om potentiële kandidaten naar de website te trekken. Op dit moment draaien we voor NL Jobs alle Google ads varianten. Denk hierbij aan search, branded en non branden, display en de combinatie via performance max. We maken gebruik van Facebook en Instagram en draaien nu ook een proef op Snapchat. Hier zien we enorm veel verkeer voor een zeer aantrekkelijk tarief. We proberen in onze campagnes echt te focussen op Nederland, het leven en werken in Nederland en daar een zo realistisch mogelijk beeld van te creëren. Geen gouden bergen beloven maar echt een duurzame relatie proberen op te bouwen met de potentiële sollicitant.

In de huidige tijd hebben we bovenal te maken met verschillende uitdagingen. Denk hierbij aan de hoge gasprijzen welke ervoor zorgen dat de kassen minder belicht worden en de temperatuur lager is waardoor er minder tomaten zijn en er dus minder krachten nodig zijn. Factoren als cultuur, oorlog en nationale wet- en regelgeving zorgen ervoor dat de marketingactiviteiten continu opnieuw bekeken moeten worden om toch een stabiele instroom van medewerkers te kunnen garanderen.

De resultaten

Voor het beste resultaat sturen we voor NL Jobs niet op een keiharde CPA (cost per applicant) of CPH (cost per hire), maar proberen we te zorgen voor een stabiele instroom van sollicitanten. Op die manier bieden we NL Jobs stabiliteit en kunnen ze beter omgaan met de instroom van ruim 1000 sollicitanten per maand.

Om toch een beeld te geven van deze kosten kunnen we dit het beste in vergelijking doen met een CPA (cost per applicant) voor Nederlandse bedrijven. Waar je in Nederland al snel aan een CPA van €250,- zit, hebben we dit voor NL Jobs, met behulp van de slimme technologieën op de website weten te reduceren naar €5,- per CPA.

19361

Solicitanten in 2021

1078

Sollicitanten per maand

€5,-

Per CPA in 2021

28.899

Sollicitanten 2022

3000

Sollicitanten per maand

€7,58

Per CPA in 2022

Reactie van NL Jobs

"Door de intensieve samenwerking tussen NL Jobs en Adwise hebben we meer grip gekregen op de instroom van arbeidskrachten, kunnen we budget gestuurd werken en focus aanbrengen in de verschillende landen. Hierdoor kunnen we de stappen zetten die we als bedrijf voor ogen hebben."

Brian Lexmond Marketing & PR manager NL Jobs
Brian Lexmond Marketing & PR manager NL Jobs
Martijn Takens, Adwise

Wil jij ook het verschil maken in jouw branche?

Ik denk graag met je mee!.

Wilco, Performance Manager

Neem contact op

#1 Fullservice Digital Agency 2021