Livium

Succesvolle inzet Pinterest marketing

Bekijk de case

Pinterest marketing

Via inspirerend beeldmateriaal je doelgroep verleiden over te gaan tot actie? Voor Livium zijn wij sinds februari 2017 gestart met Pinterest marketing. Inmiddels zijn we een aantal maanden onderweg en is een duidelijke stijging te zien in het aantal bezoeken op www.livium.nl vanuit Pinterest.

Heerlijk buiten leven met

Livium.

Livium verzorgt louvredaken, louvrepanelen en shutters op maat. Ieder dak is exact op maat gemaakt en ontworpen door de designers van Livium. Je vindt de louvredaken in allerlei toepassingen: in luxe jachten, met schuine hoeken, driehoekige vormen, afgeronde zijden. Met oog voor kwaliteit wordt door Livium outdoor living nog comfortabeler gemaakt. 

De uitdaging

Zonder dat Livium zelf actief was op Pinterest kwam er al veel verkeer via dit social media platform naar de website. Dit komt omdat Pinterest door de doelgroep wordt gebruikt als visuele zoekmachine. Het is een plek waar je rustig inspiratie op kan doen en bezig bent met je favoriete interesses. Vind je interessante afbeeldingen op een website, zoals die van Livium? Pin dan het beeldmateriaal en sla het op in je eigen Pinterest account. Deze pin wordt vervolgens weer gezien door andere Pinterest gebruikers, wat zorgt voor een ‘olievlek’ verspreiding.

Pinterest

de visuele zoekmachine.

Hier hebben wij tactisch op ingespeeld door een Pinterest account voor Livium aan te maken. Wekelijks plaatsen we sfeerbeelden van bestaande projecten op Pinterest. Vervolgens hebben we relevante borden binnen het account aangemaakt. Op basis van de websitestructuur hebben we gekozen voor de categorieën: louvredaken, louvrepanelen, airfoil panelen, shutters, louvre veranda’s en één voor inspiratie projecten. Bij ieder bord en pinomschrijving hebben wij onze aandacht gelegd op het gebruik van de juiste zoekwoorden, waaronder [Livium] en [categorienaam]. 

Takeaway 1

Pinterest is een zoekmachine.

Pinterest is in principe een visuele zoekmachine. Er vindt weinig tot geen interactie plaats tussen pinners. Het is vooral een plek om lekker rustig inspiratie op te doen en bezig te zijn met je favoriete interesses. Het gebruik van relevante zoekwoorden is daarom belagnrijk. Bij Livium hebben we in iedere bordomschrijving en pinomschrijving relevante zoekwoorden gebruikt voor een optimale vindbaarheid.

Takeaway 2

Regelmatig pinnen is belangrijk.

Het is belangrijk dat je regelmatig pint en je borden onderhoudt. Zorg voor een continue stroom van relevante content en houd hierbij je doelgroep in gedachte. Wat willen zij graag zien? Zorg daarom dat zij regelmatig pins van jou in hun tijdlijn zien en dat je tussen relevante zoekopdrachten staat. Ook voor Livium onderhouden we continu de verschillende borden door regelmatig te pinnen.

Takeaway 3

Optimaliseer beeld voor Pinterest.

Beeld is alles op Pinterest: fotografie is erg belangrijk. Staande afbeeldingen werken het beste en daarom is ervoor gekozen om zo veel mogelijk afbeeldingen te pinnen die een staande verhouding hebben. Daarnaast spreken alle foto’s tot de verbeelding en helpen pinners bij het zien wat ze met de producten van Livium kunnen maken.

Takeaway 4

Gebruik Pinterest Analytics.

De Analytics tool van Pinterest geeft niet alleen data over hoe goed jouw pins presteren, maar biedt ook inzicht in wat voor interesses je doelgroep nog meer heeft. En dat geeft je extra inspiratie voor onderwerpen waar je misschien nog niet over pint. Passen de onderwerpen bij wat jij je doelgroep nog meer kunt bieden? Dan kun je daar een nieuw bord voor aanmaken. Houd daarbij ook in de gaten welke pins en borden het populairst zijn. Door hierop voort te borduren krijg je nog meer volgers en interactie.

Takeaway 5

Maak de afbeeldingen vanuit je website pinnable.

De bewaarknop van Pinterest is een goede manier om je bedrijf op het platform ontdekt te laten worden. Deze knop stimuleert gebruikers om de afbeeldingen op Pinterest te plaatsen, daarnaast faciliteert het ook.