Challenge us
menu
Leenders Bike Totaal

36% omzetgroei dankzij data-gedreven omnichannel strategie

Bekijk de case

Online en offline groei

Leenders Bike Totaal is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot één van Europa's grootste fietsenwinkels. De fietsengigant was toe aan een volgende stap in haar groeiontwikkeling, waarvoor online en offline veel meer geïntegreerd moesten worden. In deze case study lees je hoe Leenders dankzij een effectieve performance strategie klant- en merkbeleving heeft geoptimaliseerd, ambitieuze omzetgroeidoelstellingen heeft overtroffen en een schaalbare basis heeft voor verdere expansie.

Leenders Bike Totaal

Eén van Europa's grootste fietsenwinkels.

Leenders Bike Totaal beschikt over een uitgebreid aanbod fietsen, e-bikes, e-mountainbikes. Met maar liefst 6.000m2 oppervlakte en 300+ demo fietsen om te testen, heeft Leenders één van Europa's grootste Experience Centers van Europa.Naast hun fysieke winkel in Hengelo, biedt Leenders ook de mogelijkheid om eenvoudig online een fiets te bestellen.

De uitdaging

Groei in omzet.

Leenders wilde graag flink doorgroeien in totaalomzet. Een groot deel van haar huidige omzet haalde Leenders uit winkelverkopen, waardoor de fietsengigant online nog veel omzetpotentie onbenut liet.

De uitdaging was het implementeren van een effectieve omni-channel strategie om de totaalomzet te vergroten door onder meer het aantal online verkopen flink te vergroten. 

Onze strategie

Drie pijlers voor succes.

De performance strategie voor Leenders hebben we vormgegeven vanuit drie essentiële pijlers:

  • 1. Product- en voorraadgedreven SEO & SEA
    We hebben uitgebreide audits en data-analyses uitgevoerd om de optimalisatiemogelijkheden voor SEO & SEA te identificeren. Hierbij hebben we de nadruk gelegd op het selecteren van producten die al dan niet geschikt zijn voor advertenties. Hiervoor nemen we hun unieke meerwaarde in de markt als uitganspunt. 

  • 2. Regionale branding campagnes 
    Met een showroom van 6000m² heeft Leenders een uniek en inspirerend Experience Center gecreërd. Iets dat bij het grote (regionale) publiek nog onvoldoende bekend was.

    Door gerichte regionale advertentiecampagnes op te zetten, hebben we potentiële kopers gestimuleerd om de showroom te bezoeken, zich te laten inspireren en zich persoonlijk te laten adviseren. 

  • 3. ROPO: inzicht in samenhang online en offline aankopen
    Voor een succesvolle omni-channelstrategie is het essentieel om inzicht te hebben in de invloed die online kanalen hebben op offline aankopen; het zogeheten ROPO effect.

    Met de implementatie van een groot aantal strategische datapunten, hebben we de volledige online en offline klantreis in kaart gebracht, waardoor we offline aankopen gericht stimuleren met passende advertenties en organische optimalisaties. 

Enerverende visuals

Voor online beleving.

Eén van de gestelde doelen was het optimaliseren van de website om online verkeer te stimuleren en meer afspraken voor persoonlijk fietsadvies te genereren. Het creëren van beleving stond daarbij centraal.

We hebben video's ontwikkeld die een meeslepende visuele reis bieden, zodat potentiële bezoekers een levendig voorproefje krijgen van wat ze kunnen verwachten van een bezoek aan het Leenders Experience Center.

Het resultaat

Groei in omzet.

Dankzij de drielaagse omni-channel strategie heeft Leenders een significante omzetgroei gerealiseerd ten opzichte van vorig jaar. De fiestsenspecialist heeft veel meer inzicht gekregen in de online en offline reis van (potentiële) klanten, heeft grote stappen gezet in naamsbekendheid en zag onder meer advertentiebudgetten tientallen procenten efficiënter worden ingezet. 

Belangrijkste resultaten

In cijfers.

+36%

Omzetgroei YoY

+ 16%

Meer omzetgroei dan gesteld target

+ 6%

Effectievere inzet van advertentiebudget (ROAS)

Reactie van Dijkman

Aantrekkelijker in de markt als werkgever.

Jeroen Koole, Marketing Manager bij Dijkman "De video die we voor de recruitment campagne gemaakt bleek een groot succes te zijn. Naast dat dit tot tientallen sollicitanten heeft geleid, herkennen veel klanten Jeroen uit de video op het moment dat hij bij de klant thuiskomt om de zonnepanelen te installeren" Mooiste samenwerking. Volledige pakket, hele nieuwe huisstijl, nieuwe nieuw logo, als bedrijf profesionelerer in de markt en nu ook als werkgever.

De impact

Loyaliteit, flexibiliteit en schaalbaarheid.

Het succes van deze performance strategie gaat verder dan directe verkoop- en marketingdoelstellingen. Het geeft Leenders een stevige basis voor organisatiebrede, duurzame groei.

De verbeterde klantervaring en klantreis versterkt klanttevredenheid en loyaliteit en stimuleert daarmee herhaalaankopen én de in de fietsenwereld belangrijke mond-op-mondreclame.  

Tegelijkertijd geven de inzichten in klantgedrag en marktdynamiek Leenders de kennis en veerkracht om veel sneller in te spelen op veranderd klant- en marktgedrag. 

Tenslotte opent de effectiviteit en schaalbaarheid van hun lokale en regionale campagnes de deur voor verdere expansie, zowel in Nederland als daarbuiten. 

Ga ook voor grip en zekerheid

Met Adwise Performance Strategy.

Meer informatie Neem contact op
Succesvolle wervingscampagne

Reactie van Dijkman

Aantrekkelijker in de markt als werkgever.

'De samenwerking met Adwise heeft ons al veel gebracht. Eerder al een volledig nieuwe huisstijl, waardoor we nu als bedrijf professioneler in de markt staan. Deze recruitmentcampagne is nu ook een groot succes gebleken, waardoor we als werkgever ook een stuk aantrekkelijker zijn op de arbeidsmarkt. En dat zien we terug in de instroom van sollicitaties.'

Jeroen Koole Marketing Manager bij Dijkman
Succesvolle wervingscampagne Jeroen Koole Marketing Manager bij Dijkman

Laat ook je (werkgevers)merk excelleren

Met Adwise Performance Strategy .

Meer informatie

Klaar om samen met ons te groeien?

Neem contact op.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23