Challenge us
menu
Kees Smit Tuinmeubelen

Groei in Store Visits (170%) voor Kees Smit

Door lokale focus op steden zonder Kees Smit vestiging
Bekijk de case

De uitdaging van Google's local pack

Een steeds grotere uitdaging voor Kees Smit zit in het local pack van Google. Dit bevat het overzicht van bedrijven in de buurt van een gebruiker op Google. De laatste jaren toont Google haar local pack steeds vaker en prominenter. Ook in de tuinmeubelniche gebeurt dit in toenemende mate. Deze ontwikkeling betekent een enorm risico en een grote uitdaging voor Kees Smit. Nabijheid is immers de belangrijkste factor in het bepalen van het local pack. Met slechts twee vestigingen in Amersfoort en Almelo hoef je geen wetenschapper te zijn om te begrijpen dat deze vestigingen niet altijd het meest nabij zijn voor de zoeker. Om dit probleem aan te pakken hebben we, samen met de marketeers van Kees Smit, een local SEO strategie opgezet als onderdeel van de volledige SEO strategie. Benieuwd hoe we 170% meer Store Visits hebben bereikt voor Kees Smit door in te spelen op deze ontwikkeling? Lees hieronder verder.

Awards/nominaties
Beste SEO lokale campagne - Dutch Search Awards 2020

De uitdaging

Het belang van landelijke dekking.

We zagen dat Kees Smit vaker niet dan wel getoond werd in het local pack, terwijl wij weten dat de Kees Smit klant bereid is om tot wel anderhalf uur te rijden voor een bezoek aan Kees Smit. Landelijke dekking in het local pack is dus niet alleen in het belang van Kees Smit maar zeker ook in het belang van de klant. Ook zagen we dat Google haar local pack steeds vaker en prominenter toont in de tuinmeubelniche. Voorheen toonde Google in deze niche voornamelijk een local pack op zoektermen als “tuinmeubelen” en in combinatie met “winkel” of soortgelijke varianten. Tegenwoordig toont “Big G” het local pack steevast op alle productgroepen van Kees Smit. Vanuit deze inzichten hebben we samen met Kees Smit de volgende doelen opgesteld.

    Harde doelen
  • 35% groei in winkelbezoeken (Store Visits) uit Google My Business
  • 35% groei in omzet Google My Business
  • 35% meer websitebezoeken in Google My Business
    Zachte doelen
  • 35% groei in totaal aantal Google My Business vertoningen
  • 25% groei in non branded Google My Business vertoningen
  • Visibility in Google op focus plaatsen naar minimaal 30%

De strategie

Verdeeld over twee delen.

Kees Smit weet dat haar doelgroep zich niet alleen om en nabij de vestigingen in Amersfoort en Almelo bevindt. De doelgroep van Kees Smit is bereid om tot anderhalf uur te rijden. Getuige ook de vele jaarlijkse bezoekers uit Duitsland en België. In andere campagnes zagen we ook bezoekers uit regio’s waar het niet gevestigd is, erg goed renderen in online- en winkelomzet. 

Zichtbaarheid genereren is voor SEO niet eenvoudig op plekken waar je niet gevestigd bent. Je kunt immers geen advertentie aanzetten op een bepaalde regio. Om deze doelgroep toch organisch te bereiken, bedachten we een tweeledige strategie. Het eerste deel bestond uit het optimaliseren van de Google My Business profielen van de vestigingen van Kees Smit waarbij de focus ligt op relevantie en prominentie verbeteren. Het tweede deel bestond uit het creëren van content op basis van de belangrijkste gebieden waar Kees Smit niet zichtbaar was. Daarbij was het doel om een schaalbare manier te ontwikkelen om relevante content te laten creëren voor die specifieke gebieden. 

Onze aanpak

Aan de hand van de drie elementen.

Google baseert het local pack grofweg op drie elementen:

  • Relevantie
  • Afstand
  • Prominentie (Prominence)

Aangezien er geen nieuwe vestigingen bijkomen konden we de belangrijkste pijler (afstand) niet beïnvloeden. We moesten de groei dus zien te realiseren door het optimaliseren van de pijlers relevantie en prominentie. Hiervoor hebben we een stappenplan opgesteld.

 

  • Stap 1: Belangrijkste plaatsen
    De eerste stap is het kiezen en prioriteren van de belangrijkste plaatsen buiten de bestaande vestigingen. We hebben onderzoek gedaan naar zoekterm-plaats-combinaties en dit onderzoek hebben we naast de data vanuit de lokale Google Ads campagnes gezet.

  • Stap 2: Gelokaliseerde content
    De tweede stap bestaat uit het bedenken van een schaalbare en duurzame manier en om gelokaliseerde content en landingspagina’ te maken. Het doel was om in te spelen op de Google My Business pijler relevantie. Dit hebben we aangepakt door relevante reviews geautomatiseerd in te laden op de juiste landingspagina.

  • Stap 3: Content live zetten
    Stap drie draait om het live zetten en opnemen van de content in de navigatie/interne linkstructuur. Uiteindelijk vonden we een simpele oplossing in een footerlink naar een algehele /in-de-buurt/ pagina waarop alle lokale pagina’s gelinkt worden. 

  • Stap 4: Google My Business uitbreiden
    In de vierde stap zijn we de Google My Business categorieen gaan uitbreiden met meer categorieën en een uitgebreidere beschrijving. Hier was het doel om in het local pack meer relevantie te krijgen op de productgroepen.

  • Stap 5: Google My Business pijler prominentie verbeteren
    Tot slot zijn we aan de slag gegaan om de Google My Business pijler prominentie te verbeteren door citation- en lokale linkbuilding. We zijn een linkbuilding traject opgestart om simpele lokale links te bemachtigen in gebieden waar ze niet gevestigd zijn.

Resultaten

170% meer Store Visits.

170%

170% meer Store Visits uit de organic Google My Business pagina's (YoY). Het doel van 35% groei is ruimschoots overtroffen.

100%

100% meer directe omzet in 2020. Het doel was 35% meer directe omzet.

283%

283% meer sessies op de website t.o.v. het doel om 35% meer websitebezoeken uit Google My Business te realiseren.

67%

67% in groei in Google My Business vertoningen. Het doel was 35% groei in vertoningen.

113%

113% groei in Google My Business vertoningen op non-branded zoekopdrachten t.o.v. het doel van 25% groei.

41%

41% visibility op focus plaatsen. Het doel was 30% visibility in de focus plaatsen.

Wat maakt deze case uniek?

Het feit dat Google de afgelopen jaren steeds agressiever inzet op lokale zoekresultaten, vormde, voor een partij als Kees Smit met maar twee vestigingen, een groot risico. Zonder deze SEO strategie zou Kees Smit volledig afhankelijk worden van Google Ads om zichtbaarheid te genereren in plaatsen waar het geen vestiging heeft.

Door het risico van deze ontwikkelingen in Google continu te agenderen bij Kees Smit, hebben ze het belang van een specifieke local SEO strategie ingezien. Dit gaf ons de ruimte om, samen met de marketeers van Kees Smit, creatief na te denken over local SEO. Waardoor we een schaalbare en rendabele strategie hebben ontwikkeld. De inzet van geautomatiseerde positieve reviews op de landingspagina's per plaats zorgde voor relevante contentcreatie door de Kees Smit fanbase. Een strategie die ons de mogelijkheid geeft om uit te breiden naar welke plaats dan ook, zonder dat er een grote extra investering in content nodig is. We kunnen deze implementatie zelfs 1-op-1 doortrekken naar België en Duitsland. Wat we inmiddels ook hebben gedaan. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd een exponentiële groei in omzet, store visits, traffic én vertoningsaandeel.

Voor ons en Kees Smit is deze strategie hét bewijs dat specifiek inzetten op local SEO de investering waard is, waardoor we dit als specifiek kanaal kunnen blijven inzetten. Met als uiteindelijke doel het verstevigen van marktleiderschap, nu en in de toekomst.

Marijn ten Bulte Adwise

Benieuwd hoe wij lokale SEO kunnen inzetten voor jouw bedrijf?

Marijn, Head of SEO, kijkt graag met je mee.

Neem contact op
Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23