Challenge us
menu
Kees Smit Tuinmeubelen

Van onderbuikgevoel naar strategisch e-mailplan

Hoe de omzet uit e-mailmarketing binnen twee jaar verviervoudigd werd
Bekijk de case
Van onderbuikgevoel naar strategisch e-mailplan

Marktleiderschap uitbouwen

In 2016 stond e-mailmarketing voor Kees Smit Tuinmeubelen nog in de kinderschoenen. Er werd wel gemaild, maar dit was voornamelijk Ad-Hoc bepaald. Er lag geen strategie als basis voor de beslissingen die genomen werden. Samen met Adwise is een tweejaren-strategie voor e-mail ontwikkeld. Vanuit de strategie zijn verschillende slimme geautomatiseerde e-mailcampagnes ontwikkeld. En met succes! De doelen uit deze strategie zijn ruim behaald, waardoor onder andere de omzet uit e-mail met 400% is gestegen.

Award
Beste e-mailcampagne - Copernica

Strategie

Een sterke basis.

Vier belangrijke doelstellingen waren leidend voor de e-mailstrategie van Kees Smit. Het eerste doel was om een sterke basis neer te zetten in een toekomstbestendig e-mailmarketing platform. Andere doelen waren om de omzet uit e-mail te verhogen met 200%, de e-mail database met kwalitatieve nieuwsbriefinschrijvers verhogen met 150% én het gemiddelde uitschrijfpercentage diende onder de 2% te blijven. Op basis hiervan zijn de belangrijkste automatische e-mailcampagnes bepaald en is er een plan gemaakt voor het versturen van relevante e-mails. Aangezien het een tweejaren-strategie betrof, hebben we er heel bewust voor gekozen de strategie niet in beton vast te gieten. Tussentijds hebben we prioriteiten, campagnes en keuzes meermalen bijgesteld om optimaal te kunnen inspelen op veranderende behoeftes van consumenten en veranderingen in de markt.

Belangrijkste automatische e-mail campagnes uit de strategie

In 3 stappen.

Van onderbuikgevoel naar strategisch e-mailplan

Welkomstcampagne

Stap 1.

Een logisch startpunt was het ontwikkelen van een goede welkomstcampagne. Dit is de eerste kennismaking van een consument met de e-mailmarketing van Kees Smit. Wanneer hier een onuitwisbare indruk wordt achtergelaten heeft dit een positief effect op de inschrijfduur, de open ratio’s van toekomstige e-mails en sales. De welkomstflow van Kees Smit bestaat uit een vijftal mails, waarbij er door de inzet van relevante content naar een commercieel doel wordt toegewerkt. Daarnaast is onderscheid gemaakt tussen klanten en niet-klanten, waarbij klanten die zich direct na hun order inschrijven voor de nieuwsbrief montagevideo’s krijgen over hun bestelde producten. Relevanter kun je bijna niet zijn!

Campagne op klikgedrag

Stap 2.

Het is welbekend dat je kunt tracken op welke URL’s is geklikt in een mail. Deze informatie hebben we slim ingezet om bij te houden op welke productcategorie iemand klikt. Na x aantal kliks binnen drie maanden op dezelfde categorie, kunnen we zeggen dat de consument interesse heeft in die productcategorie. Op dat moment sturen we automatisch relevante mails over producten binnen díe categorie. Natuurlijk controleren we wel of de persoon in kwestie al een product heeft besteld. In dat geval krijgt hij de mails over de productcategorie niet. Deze campagne, waarbij we gebruik maken van leadscoring, is ideaal om in te spelen op de aanlooptijd die elke order heeft en kunnen we een aankoopintentie voorspellen.

Cross sell campagne

Stap 3.

Bijna alle meubelen van Kees Smit hebben bijpassende kussens en accessoires. We zien dat vooral bij online aankopen deze cross sell producten niet altijd worden verkocht. Via e-mail spelen we hier slim op in. Op artikelniveau zijn bij alle producten bijpassende items gekoppeld. Twee weken na je aankoop, mailt Kees Smit consumenten over deze producten. Deze timing is goed doordacht, aangezien we na deze periode zeker weten dat het product is geleverd en is uitgeprobeerd. Tegen die tijd beseffen consumenten dat een bijpassend kussen bij het meubel ook gewenst is.

Resultaat

Omzetstijging uit e-mail met +400% .

Natuurlijk bestond de strategie uit nóg meer e-mailcampagnes. Daarnaast stuurt Kees Smit ook handmatig e-mails naar hun database. Hierbij wordt goed rekening gehouden met het hoog- en laagseizoen van het aankopen van tuinmeubelen. Zo is de mailfrequentie van Kees Smit in het laag seizoen lager en spelen ze in op tuintrends en onderhoudstips. In het hoogseizoen wordt er meer ingestoken op relevante productsuggesties en ‘new arivals’.

Dat de gehele strategie én uitvoer succesvol is, blijkt wel uit de resultaten;

  • Er is een supersterke basis neergezet voor e-mailmarketing, waarmee Kees Smit zeer toekomstbestendig is.
  • De omzet uit e-mail is gestegen met 400%.
  • De database met inschrijvers is vergroot met 260%.
  • En het uitschrijfpercentage is ruim onder de 2% gebleven.

Alle doelen zijn ruim gehaald, maar dat betekent niet dat we klaar zijn. Kees Smit en Adwise hebben nog veel meer toekomstplannen! Zo wordt momenteel druk gewerkt aan de uitrol van een Data Management Platform om zo onder andere nóg relevanter te kunnen mailen!

"Mede dankzij de nauwe samenwerking, waarbij we samen brainstormen, samen campagnes uittekenen en samen de inrichting bepalen, is onze strategie gebaseerd op onderbuikgevoel verschoven naar een onderbouwd strategisch e-mailmarketingplan. We zijn erg trots op de enorme positieve resultaten die hieruit zijn voortgevloeid".

Marlies Kamphuis, e-mailmarketeer Kees Smit Tuinmeubelen

Jasmijn Hemersma

Meer weten over e-mailmarketing?

Wij helpen je graag verder.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..