Challenge us
menu
Kaartje2go

40% ROAS-stijging dankzij nieuwe Shopping structuur

Bekijk de case

Inleiding

Van verjaardagen tot bruiloften en van kerst tot Moederdag, bij Kaartje2go heb je voor elke gelegenheid een ruime keuze in kaarten om te versturen. De vraag naar veel type kaarten is alleen wel moment- of seizoensgebonden. Daarom had Kaartje2go behoefte aan een meer flexibele advertentiestructuur. Die hebben we samen opgezet waardoor zowel ROAS als conversie flink is gestegen. In deze case lees je hoe we dat gedaan hebben.

Kaartje2Go

Maak kennis met de opdrachtgever.

Het concept Kaartje2go begon als creatief idee met erg veel lef op een zolderkamer. Na het winnen van de ‘Utrechtse start’ werden de ideeën verder uitgewerkt. Klanten ontwerpen de kaarten zelf en Kaartje2go zorgt voor goede kwaliteit en service. Door klanten steeds te verrassen met onverwacht goede service, volgde succes en verdere groei snel. Inmiddels is Kaartje2go niet meer weg te denken uit de wereld van online kaartjes.

Bezoek de website

De uitdaging

Gebrek aan focus.

Kaartje2go werkte met een shopping structuur waarbij er campagnes liepen op alle productgroepen. Er werd geen rekening gehouden met verschillen in performance, waardoor elke productgroep evenveel aandacht kreeg. En daar lag de uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat producten die veel omzet genereren prioriteit krijgen? Daarvoor moest er een campagnestructuur komen met productcategorieën en de juiste campagnes.  

De oplossing

Sturen op vraag.

Als eerste hebben we gekeken naar de tooling. Met welke tool of model kunnen we inspelen op de wisselende vraag naar kaarten (denk aan vakantiekaarten in de zomer, kerstkaarten in de winter en Valentijnskaarten in februari), waarbij we op het juiste moment de juiste budgetten inzetten om relevante en goed presterende producten te pushen? Hiervoor kwamen we uit bij de BCG matrix.

 

De BCG matrix

Stars en Dogs.

In de BCG matrix deel je productgroepen in op basis van marktgroei en marktaandeel. Sommige producten zorgen zelfs met weinig volume voor veel inkomsten, terwijl andere producten relatief weinig opleveren. Met dit model als kapstok hebben we bepaald welke producten op welk moment de meeste aandacht verdienen in campagnes. In combinatie met de beschikbare data hebben we de shopping campagnes en de budgetverdeling zo optimaal mogelijk ingericht.

De productgroepen

 

Heroes-  Een (kleine) groep producten (ongeveer 10%) welke zorgt voor een groot deel van de inkomsten (ongeveer 80%). Met de juiste aanpak kan je ervoor zorgen dat deze producten nog beter gaan presteren. 

Villains - Het gedeelte onderpresteerders van je producten waar je nu ongeveer 50% van het budget aan besteed maar waar je het niet uit terugverdiend.

Sidekick - Producten welke het goed doen maar net niet dezelfde kracht hebben als de Heroes. Met de juiste aanpak kunnen deze producten wel promoveren tot Hero.

Zombies - Een grote groep (meer dan 60%) van je producten die eigenlijk niet tot nauwelijks vertoningen of kliks krijgen. Ze slapen en wilt ze ontwaken en activeren.

Door deze groepen te gebruiken als kapstok voor de shopping campagne opzet kunnen we, in combinatie met de beschikbare data het budget en de doel-ROAS biedstrategie heel nauwkeurig bepalen. 

Resultaten

Zelfde volume, meer conversie.

Dankzij de nieuwe Shopping campagnestructuur blijven we continu inspelen op juiste producten en krijgen de producten de aandacht die ze verdienen. De aanwezige productdata gebruiken we optimaal en de input voor automatisering verloopt op de juiste manier. Dit heeft geresulteerd in een ROAS verbetering van maar liefst 40% en een uplift van 13% in conversiewaarde, zonder volumeverlies. 

+40%

ROAS verbetering

+13%

Uplift in conversiewaarde zonder volumeverlies

Adwise en Kaartje2go

Resultaten

Zelfde volume, hogere conversie.

Dankzij de nieuwe Shopping campagnestructuur blijven we continu inspelen op de juiste producten en krijgen alle producten de aandacht die ze verdienen. In december gaat er daardoor straks bijvoorbeeld veel meer aandacht naar kerstkaarten, terwijl de focus op zomerse vakantiekaarten op een laag pitje komt. De aanwezige productdata gebruiken we optimaal en de input voor automatisering verloopt op de juiste manier. Dit heeft geresulteerd in een ROAS verbetering van maar liefst 40% en een uplift van 13% in conversiewaarde, zonder volumeverlies. 

Willem Kottier, Adwise

Ook je campagnes optimaliseren?

Ik denk graag met je mee!.

Davey, Head of SEA / Senior digital advertising marketeer

Neem contact op

#1 Fullservice Digital Agency 2021