Challenge us
menu
HP

Disruptie dankzij nieuw data-gedreven business model

Bekijk de case

Een uniek partnerprogramma voor HP

HP is een wereldwijde leverancier van computers, laptops, printers en 3D oplossingen. Het bedrijf is actief in zowel de business-to-business (B2B) als de business-to-consumer(B2C) industrie. Resellers vormen het belangrijkste verkoopkanaal binnen het B2B speelveld. HP heeft een partner programma opgezet om resellers te ondersteunen met o.a. marketing activiteiten. Adwise heeft HP geholpen met de ontwikkeling van dit unieke partner programma waarmee HP efficiënt kan samenwerken met resellers om meer business te genereren.

De uitdaging

Leadgeneratie en een nieuw business model .

HP heeft ons uitgedaagd om hun digitale strategie te optimaliseren om zo meer leads te genereren. Dat hebben we met succes gedaan waarbij het aantal leads met 260% toenam en de kosten per lead met -228% afnamen.

Een algemene trend in de markt is de verschuiving van samenwerken met een agency naar het ontwikkelen van een in-house agency. Deze trend is ook zichtbaar bij HP en haar resellers. De resellers van HP hebben zelf al een sterke marketingstrategie die bewaakt wordt door een in-house team. Om deze reden heeft HP Adwise om advies gevraagd over de opzet van een nieuw business model waarbij het partnerprogramma ook aantrekkelijk is voor resellers die beschikken over een eigen lead generation strategie. Het resultaat? Een data-as-a-service propositie waarmee HP binnen één week een nieuwe reseller mocht verwelkomen als partner van partnerprogramma van HP.

Nieuw business model

Uiteindelijk is een nieuwe propositie uitgewerkt waarbij data een centrale rol speelt. Deze nieuwe propositie is opgesteld voor partners van HP die zelf al een goed lopende lead generatie strategie bezittenHP beschikt over unieke data van de doelgroep met betrekking tot online behaviour, daarnaast heeft HP historisch aankoopgedrag van de doelgroep. Door deze data te mixen, te analyseren en te anonimiseren is HP in staat om unieke inzichten van de markt te delen met de partners. Door slimme algoritmes in te zetten over de unieke dataset, is HP zelfs in staat om op leadniveau unieke inzichten te verschaffen aan de partners, hiermee kan de partner de lead-to-customer ratio te verbeteren

Adwise heeft niet alleen dit businessmodel uitgewerkt, maar ook een concrete roadmap uitgestippeld. Denk hierbij aan de benodigde stappen met betrekking tot het technisch landschap (ecosysteem), data preparatie, de benodigde interen en externe databronnen en advies m.b.t. inhouse vs uitbesteding.   

Het resultaat

De ideale mix.

Door de ideale mix toe te passen heeft HP een unieke propositie met de volgende resultaten: 

  • 260% meer leads 
  • 228% minder kosten per lead 
  • Een succesvolle formule voor partners t.b.v. lead generation 
  • Een unieke propositie voor een lange termijn partnership 
  • Een future proof business model 
  • Extra data voor eigen innovatie projecten en productontwikkeling 

 

Van onderbuikgevoel naar strategisch e-mailplan

Lead generation & lead nurturing

In drie stappen.

In deze strategie staan 3 pijlers centraal.

  1. De doelgroep en de juiste doelgroep
  2. Effectieve channel strategie
  3. Een data-gedreven lead nurting tactiek

 

Stap 1

Doelgroeponderzoek.

De eerste stap in de strategie is de uitvoer van een doelgroeponderzoek. Dit onderzoek is belangrijk om de juiste content en touchpoints te bepalen. Het is tevens de basis voor de volgende stappen in de strategie. We hebben het doelgroeponderzoek opgebouwd met daarin de volgende elementen: 

  • Zoekwoord analyse 
  • Data-analyse van de online platformen van HP 
  • Social listening 
  • Kwalitatief doelgroeponderzoek (interviews) 

Op basis van de uitkomsten zijn de contentstrategie en bijbehorende topics bepaald die de rode draad vormen voor het contentplatform van HP. Dit is het platform waar leads zich oriënteren en de mogelijkheid krijgen om content te downloaden. En daarmee een belangrijk touchpoint binnen de leadgeneratie.

Stap 2

Een effectieve channel strategie.

Via paid media zorgen we ervoor dat er extra traffic wordt gegenereerd naar het contentplatform van HP. Door de channelstrategie, de kanaalkeuze en het juiste mediabudget zijn we in staat om specifiek te targeten en de juiste content op de juiste platformen te publiceren. 

Stap 3

Een data-gedreven lead nurturing tactiek.

Om de leads te nurturen hebben we een e-mailflow ingericht binnen de e-mailsoftware van ClangOp basis van data wordt er een leadscore bijgehouden, leads met de juiste leadscore werden doorgestuurd naar de partner.  

Arnold Maskat

Wil jij weten wat data kan betekenen voor jouw business strategie?

Arnold, digital strategist bij Adwise, helpt je graag verder.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23