Challenge us
menu
Dijkman Zonne-energie

Hoe Dijkman personeel blijft werven in een krappe arbeidsmarkt

Bekijk de case

Opvallen als werkgever

Goed gekwalificeerde mensen zijn schaars, dus moet de overstap naar een andere bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Ook Dijkman Zonne-energie liep aan tegen de uitdagingen van een krappe arbeidsmarkt en moest zich als werkgever krachtiger gaan onderscheiden. Ontdek in deze case study hoe Dijkman Zonne-energie dankzij een slimme wisselwerking tussen performance en creativiteit, nu leunt op een constante instroom van nieuw personeel dat vaardig is én goed past binnen de organisatiecultuur.

Awards & Nominaties
European Content Awards - Best Video Content Campaign

Dijkman Zonne-energie

Maak kennis met de opdrachtgever.

Dijkman Zonne-energie biedt A-merk zonnepaneelinstallaties met persoonlijk advies aan huis, eigen vakkundige installateurs en btw-teruggave regeling. Gecertificeerd en aangesloten bij Stichting Garantiefonds – Zonnepanelen & Zonne-energie (SGZE), streven ze naar regionale zonnepanelen-leiderschap.

Bezoek de website van Dijkman

Dijkman Zonne-engerie

Maak kennis met de opdrachtgever.

Dijkman Zonne-energie biedt A-merk zonnepaneelinstallaties met persoonlijk advies aan huis, eigen vakkundige installateurs en btw-teruggave regeling. Gecertificeerd en aangesloten bij Stichting Garantiefonds – Zonnepanelen & Zonne-energie (SGZE), streven ze naar regionale zonnepanelen-leiderschap.
Personeel werven in een krappe arbeidsmarkt

De uitdaging

De doelgroep overtuigen.

De strijd om goede werknemers in de krappe arbeidsmarkt is nog altijd volop bezig. Daardoor worstelde Dijkman, net als veel andere organisaties, met de cruciale uitdaging: hoe overtuig ik potentiële werknemers om voor mijn organisatie te kiezen? (Latent) werkzoekenden hebben zelf immers keuze genoeg. Dijkman had behoefte aan een recruitementstrategie waarin zowel in het werkgeversmerk als in de doorvertaling naar de campagnes duidelijk naar voren moest komen wat de voordelen zijn van werken bij Dijkman Zonne-energie. 

Hoe kunnen op een opvallende manier personeel werven voor Dijkman Zonnepanelen. Goed gekwalificeerde mensen zijn schaars, dus moet de overstap naar een andere bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk zijn.

Onze strategie

Drie belangrijke pijlers.

Een overtuigende en duurzame recruitmentstrategie neerzetten, betekent doelgroepen overtuigen om na te denken over een carrièreswitch, het wisselen van baan en uiteraard daadwerkelijk in contact komen met Dijkman. Om Dijkman's propositie goed te communiceren, waren drie pijlers belangrijk: 

  • Een sterk werkgeversmerk
    Om goede resultaten te behalen in een krappe arbeidsmarkt, is onderscheidend vermogen essentiël. Wat maakt jou als werkgever anders en beter? Samen met Dijkman hebben we een creatief Employer Brand concept ontwikkeld, waarin het onderscheidende vermogen van Dijkman krachtig naar voren komt: 'Krijg ook zo'n energie!' 

  • Een solide fundament voor recruitmentcampagnes
    Om in de toekomst minder afhankelijk van recruiters te worden, hebben we alle zaken rondom recruitment marketing ingericht zodat Dijkman in de toekomst zelfstandig mensen kan werven en online kan targeten.

  • Data-gedreven aansturing
    Om ervoor te zorgen dat openstaande vacatures altijd zichtbaar zijn en de juiste mensen worden getarget, moeten de platformen altijd de juiste data terugkrijgen. Daardoor kunnen zelflerende algoritmes daarop sturen. 

Het resultaat

Subtitel.

Op basis van het merkconcept, de eRecruitment strategie en de nieuwe kanalen selectie hebben we de doelstellingen binnen 2 maanden weten te behalen tegen een fors lagere Cost per Hire.

Daarnaast is het werkgeversmerk echt tot leven gekomen en hebben we ervoor gezorgd dat potentiële kandidaten bekend zijn geraakt met Dijkman, de sfeer, cultuur,  goede arbeidsomstandigheden en uitstekende voorwaarden van Dijkman als werkgever. Overall, heeft het gezorgd voor een natuurlijk instroom van sollicitaties bij Dijkman.

De campagne

Krijg ook zo'n energie!.

De wervingscampagne van Dijkman Zonne-energie heeft een verfrissende, onderscheidende en eigenzinnige toon of voice gekregen die het sterke en nuchtere karakter van Dijkman ademt. Deze hebben we tot leven gebracht in een een on- en offline campagne waarbij een dag uit het leven van een werknemer centraal staat. Met een glimlach en een kleine knipoog naar de werkelijkheid schuiven we een werknemer naar voren die het boegbeeld van de campagne vormt. De werknemer staat vol in het leven en krijgt zo’n energie van zijn uitdagende en afwisselende baan bij Dijkman dat hij ook thuis alles uit zijn vrije tijd kan halen.

Het resultaat

Natuurlijke instroom van sollicitaties.

Op basis van het merkconcept, de recruitment performance strategie en de nieuwe kanalenselectie heeft Dijkman Zonne-energie hun doelstellingen binnen 2 maanden behaalt. Bovendien tegen flink lagere kosten per nieuw geworven medewerker. 

Het werkgeversmerk van Dijkman is echt tot leven gekomen bij de doelgroep. Potentiële kandidaten zijn bekend geraakt met de organisatie, de sfeer, de cultuur, de goede arbeidsomstandigheden en alles wat Dijkman als werkgever onderscheidend maakt. Krappe arbeidsmarkt of niet, Dijkman Zonne-energie kan nu vertrouwen op een natuurlijke instroom van sollicitaties.

Belangrijkste resultaten

In cijfers.

231.000

Aantal views van de employer brand video 

+ 12%

Jaar-op-jaar toename in het aantal sollicitaties

Dijkman Zonne-energie

De impact

Talentmanagement, bedrijfsimago en financiële efficiëntie.

De impact van deze campagne gaat verder dan alleen werving van nieuwe medewerkers. Het heeft positieve gevolgen voor talentmanagement, bedrijfsimago en financiële efficiëntie en geeft Dijkman een gunstige positie in de competitieve arbeidsmarkt.

Door de natuurlijke instroom van sollicitaties is Dijkman nu in staat om uit een bredere en diepere talentenpool te putten. Het vergroot de kans op het aantrekken van hooggekwalificeerde professionals die niet alleen de vereiste vaardigheden hebben, maar ook goed passen bij de cultuur en waarden van Dijkman Zonne-energie. Dat versterkt vervolgens weer het employer brand, de betrokkenheid van huidige werknemers en productiviteit.  

Het budget dat is vrijgekomen door verlaagde wervingskosten, kan Dijkman herverdelen naar andere strategische initiatieven of worden geïnvesteerd in het behoud en de ontwikkeling van het bestaande personeelsbestand.

Reactie van Dijkman

Aantrekkelijker in de markt als werkgever.

Jeroen Koole, Marketing Manager bij Dijkman "De video die we voor de recruitment campagne gemaakt bleek een groot succes te zijn. Naast dat dit tot tientallen sollicitanten heeft geleid, herkennen veel klanten Jeroen uit de video op het moment dat hij bij de klant thuiskomt om de zonnepanelen te installeren" Mooiste samenwerking. Volledige pakket, hele nieuwe huisstijl, nieuwe nieuw logo, als bedrijf profesionelerer in de markt en nu ook als werkgever.

Succesvolle wervingscampagne

Reactie van Dijkman

Aantrekkelijker in de markt als werkgever.

'De samenwerking met Adwise heeft ons al veel gebracht. Eerder al een volledig nieuwe huisstijl, waardoor we nu als bedrijf professioneler in de markt staan. Deze recruitmentcampagne is nu ook een groot succes gebleken, waardoor we als werkgever ook een stuk aantrekkelijker zijn op de arbeidsmarkt. En dat zien we terug in de instroom van sollicitaties.'

Jeroen Koole Marketing Manager bij Dijkman
Succesvolle wervingscampagne Jeroen Koole Marketing Manager bij Dijkman

Laat ook je (werkgevers)merk excelleren

Met Adwise Performance Strategy .

Meer informatie

Ook aan de slag met recruitment marketing?

Neem contact op.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23