Challenge us
menu
HG

Zo realiseert HG betere online zichtbaarheid

Bekijk de case

Online net zo goed gevonden worden als in het winkelschap

HG - Doet wat het belooft, wie kent het niet. De consument weet HG schoonmaakproducten feilloos te vinden in het winkelschap. Hoewel ze voorop lopen in de schoonmaakbranche, zijn ze online op de achtergrond gebleven. De consument komt daardoor bij online research naar oplossingen voor schoonmaak problemen niet uit bij HG. Adwise is samen met HG aan de slag gegaan met het versterken van de online zichtbaarheid, zodat de consument in het vervolg ook online bij HG uitkomt.

Deze case is genomineerd voor
Dutch Search Awards

Doel

Consumenten bereiken die zoeken naar de oplossing van een probleem.

Eén van de doelstellingen van HG is het bereiken van de consument die zoekt naar de oplossing van een probleem. HG heeft voor ieder huishoudelijk 'probleem' wel een middel om het te verhelpen. De beschikbare content van HG bleek niet voldoende te zijn om organische zichtbaarheid op de relevante zoekopdrachten in Google te genereren. Google rankt met name content die ingaat op de oplossing van een probleem, denk hierbij aan platformen die huis-, tuin- en keukenmiddelen aanbieden. De oplossing? Nieuwe informatieve en commerciële teksten produceren. Er resteerde alleen nog één uitdaging: het gaat om duizenden zoektermen met verschillende zoekintenties. Wij hebben een manier gevonden hoe wij SEO werkzaamheden op grote schaal en geautomatiseerd kunnen uitvoeren. Dit resulteerde in een stijging van 111% organische groei voor HG, tegen een relatief lage investering waarbij veel mensenwerk uit handen is genomen.

Strategie

Schaalbaarheid en automatisering.

Wanneer iemand zoekt naar de oplossing van een probleem merk je in de zoekopdracht vaak al welke zoekintentie deze persoon heeft. Zoekt de persoon naar tips om schimmel in badkamer te voorkomen, dan heeft deze persoon een informatieve zoekintentie. Echter wanneer dezelfde persoon zoekt naar producten die schimmel in de badkamer bestrijden heeft deze persoon een commerciële zoekintentie. Wanneer het gaat om commerciële zoekintenties rankte HG al redelijk op bepaalde zoekwoorden maar bij informatieve zoekintenties wonnen de forums als Oma Weet Raad terrein.

De eerste stap in de implementatie van de SEO strategie was het in kaart brengen van alle relevante zoekwoorden met daarbij de bijbehorende zoekintentie. Via eigen formules (en koppeling tussen Xpath, Screaming Frog en Google Spreadsheets) hebben wij een script ontworpen die automatisch de juiste zoekintentie aan een zoekwoord toekent. Dit bestand vormde de basis voor onze copywriters. Hierin staat stond alles wat copywriters nodig hebben om goede SEO-proof teksten te schrijven. 

Implementatie

Nieuwe contenstrategie en websitetemplates.

Op basis van de SEO strategie is de website van HG opnieuw ingericht. Om de usability en gebruiksvriendelijkheid te verhogen hebben wij gekeken naar de structuur van de pagina's en de samenhang tussen verschillende onderdelen. Hiervoor zijn wireframes gemaakt, die HG als basis voor informatieve-, en commerciële pagina's kan inzetten. Ook is er gefocust op een goed onderbouwde interne linkstructuur, waarbij we zoekmachines zo veel mogelijk ingangen geven om content op te pikken.

Resultaat

Geautomatiseerd, schaalbaar en organisch beter vindbaar.

Het effect van de nieuwe SEO strategie heeft de verwachtingen ver overtroffen. SEO-werk is bijna per definitie mensenwerk waar veel handwerk bij komt kijken. Door de zoekresultaten van alle duizenden zoekwoorden te scrapen en door een script te halen, hebben we ervoor gezorgd dat de zoekintenties geautomatiseerd wereden toegevoegd aan de zoekwoorden. Met deze oplossing hebben we samen met HG laten zien dat het ook anders kan en de repetitieve SEO taken geautomatiseerd kunnen worden. 

  • In een jaar 111% groei naar meer dan 100.000 unieke bezoekers per maand uit organic.
  • In een jaar 76% groei in conversie.

 Bovendien is deze vorm van automatisering volledig schaalbaar naar alle landen die HG bedient en daardoor bijzonder waardevol voor de klant.

Marijn ten Bulte Adwise

Wil je ook een betere online zichtbaarheid?

Wij helpen je graag.

Neem contact op
Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23