Gemeente Rijssen-Holten

Hoe een gemeente jongeren bij de toekomst betrekt. En zelfs viraal gaat

BBTY
Bekijk de case

Het mysterie dat Rijssen-Holten twee weken in zijn greep hield

Jongeren bereiken als gemeente is veelal een flinke uitdaging. Tijd voor actie dus. Maar hoe? De gemeente Rijssen-Holten creëerde een mysterieuze guerilla campagne, in combinatie met een sterke social media strategie zorgden wij voor het viral effect. Het resultaat? 700% meer reacties dan het beoogde resultaat en meer dan 30% van de jongeren uit de complete gemeente denkt mee over de toekomst van de gemeente.

Awards
Winnaar Galjaardprijs 2019
Genomineerd voor de Grand Prix Content Awards 2019

Wens van de burgemeester

Inzichten van jongeren voor het behoud van jongeren in de toekomst.

Burgemeester Arco Hofland vertelde in zijn nieuwjaarstoespraak dat hij meer contact wil met jongeren uit de gemeente. Hij ziet een terugloop in het aantal jongeren dat zich in de gemeente vestigt nadat een studie is afgerond. Waarom blijft deze groep mensen weg uit de gemeente en belangrijker, wat kan de gemeente hieraan doen? Aan de gemeente de primaire taak om een groot bereik onder de jonge doelgroep te realiseren en hen mee te laten denken over de toekomst van de gemeente. Aan ons de vraag om hier online invulling aan te geven.

Krijtgraffiti, Guerilla & Social campagnes

#BBTY | Bring Back The Youth.

Jongerenmarketing is een vak apart. Het is belangrijk om de interactie aan te gaan en vernieuwend te zijn. Om de doelgroep te triggeren doken overal in de gemeente mysterieuze krijtgraffiti iconen met de hashtag #BBTY op. Middels de hashtag vonden veel jongeren de weg naar de social channels van dit account. Het aantal volgers nam van dag tot dag toe en foto’s konden rekenen op veel likes. Het mysterieuze karakter van de campagne slaat aan en de vragen stromen binnen: "Wat is #BBTY", "Wie zit er achter het mysterieuze #BBTY" en "wanneer wordt dit mysterie ontrafeld?".

Toen influencers als de politie en Boer Jan (bekend van Expeditie Robinson) zich ermee gingen bemoeien en zowel regionale als landelijke media het mysterie oppikten groeide de aandacht tot ongekende hoogte. Na twee weken werd het mysterie uit de doeken gedaan en is bekendgemaakt dat de burgermeester (letterlijk) het gezicht is van de campagne. De hashtag #BBTY staat voor ‘Bring Back The Youth’. De gemeente wil namelijk de jongeren in de gemeente behouden en roept middels deze campagne de doelgroep op om mee te denken over de toekomst van de gemeente. Jongeren kunnen meedenken en een stem laten gelden via de online enquêtes, die na ontrafeling van het #BBTY mysterie overal online te vinden zijn.

 

Resultaat

700+% boven doelstelling and it's still counting.

De resultaten zijn overweldigend. Na twee weken is het vooropgestelde doel al met ruim 700% overstegen. Een derde van alle jongeren in de gemeente Rijssen-Holten heeft meegedacht over de toekomst van hun gemeente en er zijn ruim 3.500 enquêtes ingevuld. Het bereik is dusdanig groot en representatief dat de gemeente direct aan de slag kan met de insights van de jongeren. Er zijn reeds een aantal leuke acties voor 2020 op de agenda gezet waarvan de #BBTY campagne de aanleiding is geweest, waarbij de opgezette kanalen een grote rol in blijven spelen. De goede resultaten zorgen voor een tevreden opdrachtgever én vervolg op de succesvolle samenwerking. 

 

Cases

Bekijk ook onze andere case studies.

    • alle services
    • Digital Marketing
    • Marketing strategy
    • Brand & Experience
    • Content & Design
    • Data & Intelligence
    • alle industries
    • Retail & fashion
    • Electronics
    • IT & telecom & emerging tech
    • (Fast moving) Consumer goods
    • Travel
    • Education
    • Energy & utilities
    • Finance & insurance
    • Manufacturing & engineering
    • Other
    • Media & entertainment
    • Infra & real estate
    • Sports
    • Recruitment
    • Government
    • hospitality & leisure
    • Retail

Op zoek naar een sterke social media strategie?

Wij helpen je graag!.

Neem contact op