Elektramat

Als marktleider door blijven groeien in een verzadigde markt

De implementatie van Smart Display campagnes
Bekijk de case

Marktleiderschap behouden binnen de elektrotechnische branche

Elektramat is al jaren marktleider binnen de elektronische branche. De organisatie heeft ambitieuze groeidoelstellingen om o.a. het marktleiderschap te behouden. De advertenties binnen search-, en shopping behalen al maximale zichtbaarheid. Om de groeidoelstellingen te behalen kozen wij voor een Smart Display strategie. In deze case ontdek je hoe Elektramat in samenwerking met Adwise door de inzet van deze strategie haar groeiambities heeft weten te realiseren.

Elektramat

Elektronische groothandel.

Elektramat is al ruim tien jaar actief als online elektronische groothandel in de elektrotechnische branche. Ze staan iedere dag van de week voor je klaar om je vragen te beantwoorden en je bestellingen klaar te maken. In die periode hebben ze, in hun fysieke winkel/magazijn in Enschede, een assortiment weten op te bouwen van meer dan 400.000 artikelen bestaande uit meer dan 100 verschillende categorieën. Hierdoor zijn ze de one-stop-shop voor elektriciens, loodgieters, aannemers en doe-het-zelvers. Het uitgebreide assortiment is een van hun belangrijkste USP’s en dit zorgt er mede voor dat ze marktleider zijn in hun segment.

Strategie

Meer zichtbaarheid in de see- en think fase.

Elektramat behaald binnen de performance kanalen al maximale zichtbaarheid, om deze reden hebben we de strategische keuze gemaakt om eerder in de customer journey zichtbaar te worden. Met als doel om merkvoorkeur te creëren bij elektrotechnici. Er is gekozen voor een smart-display strategie, waarbij campagnes zijn opgezet en gecombineerd met een data-driven attributiemodel om de ware impact van de campagne te meten.

Bij het opzetten van de campagnes zijn diverse analyses uitgevoerd om relevante content te tonen aan de doelgroep. Zo hebben we gekeken naar de best verkochte producten, welke productcategorieën het populairst zijn en hebben we diverse klantrapportages doorgenomen. Op deze manier is de kans het grootst dat de doelgroep zich herkent in de afbeeldingen die de responsive smart display advertenties toont. Bij smart display campagnes is het belangrijk dat de beelden een brede doelgroep aanspreken, mede omdat je nog vroeg in de customer journey zichtbaar bent. 

Implementatie

Smart Display campagnes.

In nauwe samenspraak met Elektramat hebben we een maximaal CPA, oftewel cost per aquisition berekend. De resultaten van de smart-display campagnes zijn vergeleken met de manuele display campagnes en de non-branded campagnes van Elektramat. Dit diende ook als uitgangspunt om het succes van de campagne te beoordelen. Alle resultaten hebben we aan de hand van het data-driven attributiemodel geanalyseerd. De belangrijkste KPI's waarop gestuurd wordt zijn: opbrengst en ROAS.

Resultaat

Ambitieuze groeiambitie overtroffen.

Door het implementeren van Smart Display voor Elektramat is het geluk om een nieuwe doelgroep te bereiken met behulp van Google Ads. Vergeleken met eerdere campagnes van Elektramat op display, hebben de smart display campagnes een 6300% hogere opbrengst weten op te leveren. Daarnaast heeft de campagne een positieve ROAS van maar liefst 830%. Mede hierdoor heeft Elektramat hun groei targets ruimschoots overtroffen!

Met het bereiken van deze resultaten is ook het senior management van Elektramat overtuigd geraakt van de kracht en impact van smart-display. Vooraf stond het management sceptisch tegenover de inzet van display advertising in verband met tegenvallende resultaten in het verleden, waarbij de campagnes werden afgerekend op een last-click attributiemodel. Samen met Elektramat hebben wij nu bewezen dat smart-display in combinatie met de juiste attributiemodellen de customer journey compleet maken. Dit heeft er toe geleid dat Elektramat een onbeperkt budget heeft vrijgemaakt voor smart-display. Ook blijkt dat smart-display een belangrijke connectie tussen de verschillende advertising kanalen is geworden in de customer journey. Kortom het is ons gelukt om de ambitieuze groeidoelstellingen van Elektramat te behalen en zelfs te overtreffen.

“We hebben ongelofelijke resultaten behaald met de Smart Display campagnes, het heeft zelfs onze search campagnes ver overtroffen. We zijn echt meer dan tevreden met de impact van display advertising als onderdeel van onze marketingmiddelen.” .

—Ruud Pierik, Eigenaar & Directeur Elektramat

Meer uit je advertising strategie halen?

We helpen je graag.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..