Challenge us
menu
edding

Keep Distance, Stay Connected

500.000+ bereikt op social media met een feel-good activatie campagne.
Bekijk de case

Support, Laugh & Play

Laten we juist in tijden van corona niet vergeten om met elkaar in contact te blijven. Met de campagne ‘Keep Distance, Stay Connected’ wilde edding Nederlanders oproepen om in tijden van social distancing, door middel van een raamtekening, een positieve boodschap over te brengen op de directe omgeving. De drie thema's: Support each other, Laugh with each other en play with each other, stonden centraal. edding is het premium merk voor schrijven en markeren.

Duurzaam, veelzijdig, expressief en creatief zijn de kernwaarden van edding. Het bedrijf is opgericht in 1960 en momenteel worden edding producten in 110 landen verkocht. Dit initiatief is gerealiseerd in samenwerking met edding en ingezet bij de start van de slimme lock-down. Dit was de periode dat Nederland nog in volledige onzekerheid zat en voor het eerst geconfronteerd werd met de nieuwe werkelijkheid.

Deze case is genomineerd voor
Nominatie Dutch Search Awards 2020 - Beste branding & display campagne Nominatie Dutch Search Awards 2020 - User Generated Content

Verbondenheid in tijden van social distancing

Relevantie was nooit eerder zo direct voelbaar.

Om zichtbaarheid te creëren en de doelgroep te activeren, zijn we gaan inspelen op de behoefte: Contact in tijden van social distancing. Dat sentiment hebben we overgebracht door het opnemen van video’s, die rechtstreeks uit de levens van echte mensen gegrepen zijn. Hierdoor zijn deze oprecht en krachtig. De rol van edding en de krijtmarker hebben we naar de achtergrond geschoven. edding diende meer als facilitator van het contact, dan als hoofdrolspeler. Door het maatschappelijke karakter, de echtheid en de herkenbaarheid werd de content breed gedragen.

Het doel was om de doelgroep te activeren en aan te zetten tot het maken van raamtekeningen met een positieve boodschap en dit te delen op social media, zodat we de kracht van micro-influencers gebruiken. Dit zorgde voor user generated content, een ander belangrijk doel van edding. Ondanks deze zeer ongewenste maatschappelijk situatie was de relevantie van het merk edding nog nooit eerder zo direct voelbaar. De campagne moet zorgen voor een positieve naamsbekendheid met edding als facilitator van creatieve verbondenheid.

Strategie

Alle onderdelen van de campagne.

Thema’s: We hebben de campagne ingedeeld in drie thema’s: Steun elkaar, lach met elkaar en speel met elkaar. Per thema konden we de doelgroep makkelijk faciliteren met sjablonen voor het maken van een raamtekening.

 

Landingspagina: We hebben een landingspagina gemaakt met uitleg over het initiatief. Hier konden bezoekers zich inschrijven voor één van de 500 gratis krijtmarker setjes en sjablonen downloaden. Ook toonden we hier alle content creaties met de hashtag #keepdistancekeepconnected. 

 

Zichtbaarheid: We hebben zichtbaarheid gecreëerd door in het begin van de lock-down een raamtekenbrigade op pad te sturen (zie video). Enerzijds hebben we dit gedaan als PR-stunt en zo opgepikt te worden door de media en anderzijds om hier een promovideo van te maken. We hebben zowel de video als verschillende social media posts gesponsord ingezet. 

 

Activatie: Van de promovideo hebben we een drietal activatie video’s ontwikkeld aansluitend bij de thema’s. We hebben 500 krijtmarkers weggeven en daarnaast krijtmarkers aangeboden tegen een korting. Vervolgens hebben we situaties in beeld gebracht waarbij mensen interacteren door middel van steun, humor of spel. We hebben geïnvesteerd in het faciliteren van producten, materialen en inspiratie om de doelgroep te activeren. Daarbij hebben we ook ingespeeld op actualiteiten zoals ‘de berenjacht’, de quote ‘Zorg voor elkaar’ en ‘75  jaar vrijheid’. 

User Generated Content: Door de hashtag #keepdistancestayconnected hebben we ervoor gezorgd dat de doelgroep user generated content creëerde en dat de campagne bekend werd onder een grotere doelgroep. Alle gedeelde creaties met #keepdistancestayconnected waren te vinden op de landingspagina.  

 

Branding: Met deze campagne gaf edding gehoor aan de behoefte om verbonden te blijven met elkaar. Zonder direct sales oogmerk maakte het merk edding zich sterk om deze expressiedrang te faciliteren in de vorm van online inspiratie, verhalen en raamsjablonen. Merkbelofte en klantbehoefte gingen zo naadloos in elkaar over. Door het gerealiseerde bereik, de landelijke media-aandacht, het aantal downloads van sjablonen (met logo), het weggeven van 500 gratis krijtmarkers en de sterke social engagement heeft de campagne sterk bijgedragen aan de zichtbaarheid en positieve merkbeleving  van edding.

Een greep uit de sjablonen

Resultaten

Een maatschappelijke campagne met geweldige resultaten. Het initiatief is onder de aandacht gebracht door RTV Oost, Libelle, &C, TBM en 100% NL. Ook een grote groep trade partners van edding hebben het initiatief gedeeld onder hun doelgroep. Daarnaast is het initiatief niet alleen binnen de grenzen van Nederland gebleven, want ook Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Colombia hebben gebruik gemaakt van dit initiatief.

Het belangrijkste resultaat van deze campagne? We hebben zeker 500 mensen een positieve boodschap over laten brengen op de directe omgeving middels een raamtekening, waarbij het werkelijk aantal waarschijnlijk veel hoger zal liggen, in een nieuwe werkelijkheid waarin we verder van elkaar afstaan dan ooit.

De resultaten in cijfers

Uniek social bereik van 500.000+.

20 min.

Alle krijtmarker sets waren binnen 20 minuten uitverkocht.

Miljoen+

Meer dan een miljoen weergaven op social media door posts van edding en micro-influencers.

520.193

Op de social media kanalen van edding hadden we een uniek bereik van 520.193.

12.248

De landingspagina werd 12.248 keer bezocht.

1414%

We realiseerden 1414% uplift in het aantal downloads, namelijk 7.200 keer.

500

Er is 500 keer een zichtbare en relevante post gedeeld met de hashtag #keepdistancestayconnected. Het werkelijke aantal zal aanzienlijk hoger liggen.

176%

De omzet is gestegen met 176%.

Marijn ten Bulte Adwise

Meer weten over activatie-campagnes?

Marieke Bakker, Head of Brand & Experience, denkt graag met je mee.

Neem contact op