Challenge us
menu
Carnavalsland

Conversiestijging door Onsite Search

Bekijk de case

Nieuwe digitale strategie

Carnavalsland is een webshop in carnavalskleding. Naast een webshop bezitten zij ook een fysieke megastore in Borne. De organisatie is uitgegroeid tot één van de grootste e-commerce platforms in carnaval-, en feestkleding in Nederland. Naast carnaval richten zij zich ook op kostuums en accessoires rondom andere (thema)feesten als Halloween en Oktoberfeesten.

Uitdaging

optimalisatie van de website.

Carnavalsland is continu bezig met het optimaliseren van het platform om zo de resultaten te verbeteren. Op advies van Adwise is de standaard Magento zoekfunctie veranderd in Sooqr Search, een geavanceerde zoekfunctie. Anno 2017 zijn internetgebruikers gewend aan snelle én relevante zoekresultaten. Niet alleen binnen Google maar vooral binnen een website zijn deze zoekresultaten onmisbaar. Wanneer een zoekende bezoeker niet binnen enkele seconden vindt wat hij/zij zoekt, dan verlaten ze de website. Elke seconde wachttijd kost je 15% aan bezoekers. Met de implementatie van Sooqr Search moet het interne zoekproces optimaal verlopen en de conversie ten met name voor de zoekende doelgroep stijgen.

Strategie en aanpak

Sooqr Search.

Na de implementatie van Sooqr binnen het Magento platform begint het optimaliseren. Dit hebben wij gedaan in twee fases. De digitale strategie moet er uiteindelijk toe leiden dat de doelgroep de dichtstbijzijnde lokale vestiging bezoekt.

Stap 1

meest gebruikte zoekopdrachten.

In deze fase hebben wij gekeken naar de meest gebruikte zoekopdrachten en de performance van deze opdrachten. Hoe veel mensen converteren bijvoorbeeld na een bepaalde zoekopdracht, hoe veel bezoekers verfijnen de zoekopdracht en vinden dus niet in één zoekopdracht wat zij zoeken. Door dit type KPI’s te onderzoeken, sporen wij verbeterpunten op wat de zoekervaring van de bezoeker versterkt. Per zoekopdracht wordt gekeken welke interventie de gebruikerservaring kan verbeteren, dit kan bijv. door synoniemen toe te voegen, te corrigeren voor spelfouten, no-result pages door te verwijzen naar alternatieve producten, etc.

Stap 2

Positieve ervaringen verbeteren.

Sitesearch optimalisatie is een continu proces van implementeren, testen en monitoren. Ook goed presenterende resultaten kunnen altijd nóg beter presteren. Dit komt in fase twee aan bod. Hierbij komt het merchandising aspect aan bod en wordt o.a. gekeken naar de populariteit en de marge van verschillende producten. Bijvoorbeeld: bij de zoekopdracht “Oktoberfest” is het van belang om niet alleen Oktoberfest hoedjes te tonen maar een combinatie van lederhosen, shirts, accesories, etc. om zo te laten zien wat er allemaal mogelijk is bij dit thema. Ook willen we graag de meest populaire artikelen met goede marges eerst tonen. Een ander belangrijk onderdeel is vanaf welke pagina wordt de zoekfunctie geactiveerd? Wij kijken bv. naar vanaf welke pagina activeert degene de zoekfunctie. Is dat bijvoorbeeld een pagina in de check-out? Dan zijn er misschien wel problemen met de communicatie van levertijden, verzendkosten etc. Het optimalisatieproces zorgt dus niet alleen voor een betere interne zoekfunctie maar zorgt er ook voor dat je website beter presteert en meer gebruikers tevreden de webshop verlaten.

Resultaten

Conversiestijging van 85%.

De conversie van site search-gebruikers is sinds de implementatie van Sooqr met 85% gestegen. Dit terwijl het aantal gebruikers zónder site search met slechts 6% beter zijn gaan converteren.

De waarde van een bezoeker die sitesearch gebruikt is met 180% gestegen. Dit houdt in dat iemand die een interne zoekopdracht heeft gebruikt sinds de implementatie van Sooqr beduidend meer waarde voor carnavalsland oplevert. Dit is te danken aan de secundaire KPI’s als: een stijging in de time-on site én het aantal pagina’s dat is bekeken.

Deze case is gepresenteerd tijdens E-Commerce Insights. Bekijk de complete presentatie via onderstaande video:

 

Snellere én relevantere zoekresultaten op jouw website?

Neem contact op.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23